Skulle du våga köpa begagnad klätterutrustning?

Vågar du köpa begagnat när det gäller klätterutrustning?

  • Ja visst varför inte vad skulle kunna hända!?

    Röster: 7 11.3%
  • Ja All hårdvara som kilar och karbiner med mera, om de verkar hela och rena. men inte repet.

    Röster: 30 48.4%
  • Ja men bara repet om det se bra ut

    Röster: 1 1.6%
  • Kanske det, men då bara till att förtöja båten.

    Röster: 17 27.4%
  • Nej aldrig.

    Röster: 7 11.3%

  • Totala väljare
    62
En av anledning till att jag ställde denna fråga, är att jag för några åt sen gjorde ett antal hållfastighet prover på olika artiklar, Skruvar, muttrar, bultar och dyligt. Det vi provade var yttre åverkan. som slag, långa fall m.m. Man letar micro sprickor i materialet sen drar man itur dem och kolla värdet när det brister. Ibland fanns där microsprickor redan från börja men det var ytterst sällan och oftas för att nåt gått snett under tillverkning, tempertur skilnader i tillverkning eller kanske yttre våld.
Grejen med det hela är att materialet förlorar en hel del i hållfasthet, även man inte kunde se nåt spår smällen vi gav den innan. Så om grejjerna man köper från andra se bra ut kan de vara en riktig fälla om man fallar just den skadade kilen,karbinen eller slingan. Visst kan det vara skadat redan från tillverkarna. Men det är ytterst sällan dassa skadade produkter lämnar fabriken med dagens teknik. Risken är större om grejerna kommer från nåt okännt märke med sämre kontroller.

Men det är upp till var och än att köpa från vem som helst. Även om jag inte själv svara på min egen fråga som skulle jag inte köpa från någon okänd. Risken att man skulle råka falla i just den skadade slingan är säkert minimal men resultat av det kan vara förödande. Så jag chansar inte.
 
Det låter som en väldigt intressant undersökning du har gjort.
Det vore roligt om du kunde redovisa den på ett utförligt sätt. Jag kan tänka mig att även SKF skulle vara intresserade.
 
Intressant

KISS= Keep It Simple Stupid! Fick jag en gång lära mig vid John Wayne College.
Hos andra utbildande organisationer varierar det lite med sista S:et men essencen blir densamma.
Du måste jobba med mtrlhållfasthet eller strukturanalyser för att ha tillgång till all den tekniken. Det vore mycket intressant att få ta del av dina noggranna undersökningar, metoder och resultat.
//J
 
Kan tyvärr inte redovisa mer utförligt än så här. Det var inte mitt test. Jag skötte endast drag maskinen. De som anylserade materialet innan använde sig av ultraljud och dylikt, men det ska inte säga nåt om eftersom jag inget vet om detta. Man monterade fast tingesten som skulle testas i maskin , drog helt sonika sönder den. Läste av värdet. Många av produkterna var våra egna. Så även om jag hade resultatet så skulle jag inte är jag inte tillåten att för det vidare. Det som vi testade hade inget med klätterutrustning att göra.
Jag tror att skf är känner till att detta kan uppstå med karbiner och dyligt. När jag gick klippklätterkursen på 90 talet på pekades för mig att om jag tappade tex en karbin från klippan skulle jag kassera den även om det syndes några märken. Om detta bara kom från instruktören vet jag ej, men jag köpte det av jag vet från jobbet.
Men att det ska hände en olycka med klätterutrustning brukar det vara mer faktorer inblandade. Som kropps olycka tillexpel, (Är inte helt säker här) läste att när kropp föll försökte säkraren backa eller nåt i den stilen. Men en öggla på repet mellan hand och repbroms djorde fallet mer statiskt och därav skullen en karbin brustit. om det var en förslitning i matrialet eller en öppnen karbin vet jag inte. Men det gick så illa var ivarge fall pågrund av flera fakrorer gick fel.(jag letade efter olyckan på nätet men hittade ingen bra artikel igen. om någon vet var jag ska leta . Ge mig en hint tack).

Till mezzner:
Jag är ledsen att jag inte kan redovisa mer, jag såg just en annan tråd om mikrospickor, där du vill ha bevis. Och jag kan inte ge dig beviset. Att de finns råder inga tvivel om. hela konstruktion som broar och hus har rasat och anledning har varit en sprick på några micrometer (µm) från tillverkningen av detajen get med sig. Men jag vet inte om det finns tester av klätterutrustning och mikrosprickor. Men det borde ha genomförts hos tillverkarna. Vi får kolla hos tillex petzel.
 
Kul med någon som vet något om ämnet och inte bara tycker saker ;-)

Jag har några funderingar dock. Jag lärde mig också att om man tappar hårda klättergrejer från klippan så ska de kasseras. Och det är väl en god tumregel. Men vad säger att det inte kan uppstå sprickor och svagheter i grejorna vid vanlig användning? Alltså när de t.ex skramlar på racket mot klippan, eller när man ställer ner ryggsäcken med racket längst ner, eller när man faller i dem och de slår mot klippan – det finns massor med exempel. Klättergrejor slits ju även om man aldrig faller, aldrig klättrar storväggar, och aldrig tappar grejorna från klippor. Ska man kassera hårda klättergrejor när de inte är blanka längre för att vara säker? Och är att klättergrejorna är nya verkligen en garant för att de är i oklanderligt skick? Som sagt – en av ytterst få klättergrejor jag har haft sönder var sprillans ny.

Hur många är det som har haft sönder klättergrejor – av vilket slag som helst – under mer eller mindre vanlig användning? Vore "kul" att höra om. Var grejorna gamla eller nya?

Jag tycks minnas – jag har ingen aning om var jag hört det ifrån, och det kan vara en skröna – ett kvasi-vetenskapligt test där man slängde ner ett rack från El Capitan för att se hur förstört det egentligen blev. Jag har för mig att man dragtestade grejorna och att det inte hade försvagats nämnvärt. Är det någon som känner igen detta och kan backa upp det? Eller är det bara en skröna?

Och how about det där testet med gamla rep som visade att hållfastheten mer eller mindre inte avtar med tiden, men dock dynamiken (ungefär lika illa iofs). Är det också en skröna som virvlar omkring i huvudet på mig eller är det sant? Någon som har en länk?
 
De olika undersökningar jag hittat om klätterutrustning tyder inte på att microsprickor p g a enstaka högre belastning är ett problem. Det finns ett fåtal undersökningar, och det stämmer att det ska ha kastats ett antal karbiner utför El Cap. Jag har ev angivit länkar till detta i tidigare trådar om microsprickor. Det går nog också också att söka på http://www.rockclimbing.com/

Jag kommer ihåg ytterligare undersökningar, men det är bara dumt att referera till dessa om jag inte backar upp det med länkar och mer fakta. Tror att jag eller någon annan kan ha uppgivit länkar till andra rapporter i tidigare trådar här.

Anledningen till min skepsis är just det jag vet om brottmekanik och hållfasthet, från min yrke och utbildning, men jag efterlyser självklart fakta i motsatt riktning oavsett var det kommer ifrån, bara det redovisas i vederhäftig form.

Det är naturligvist också viktigt att inte blanda ihop de sprickor som kan uppstå vid moderat cyklisk belastning (utmattning). Självklart är det också rätt stor skillnad mellan material, men mycket klätterutrustning görs i relativt snarlika al-legeringar.


Edit: en länk till en diskussion i liknande ämne
http://www.sweclimb.com/forum/viewtopic.php?t=1883&postdays=0&postorder=asc&start=0
 
Senast ändrad:
99,99% av klättrare är ju inte dumma i huvudet. De säljer inte begagnade grejer som de vet eller ens misstänker är i dålig kvalité. Jag skulle aldrig sälja vidare något som jag misstänkte var dåligt. Jag litar på att schyssta människor är schyssta.

Mac

Tyvärr har jag nog träffat på en av de 0,01% som är dumma i huvudet. Det var många år sedan och jag beställde några billiga friends från en kille här på utsidan. De var svensktillverkade av märket Eco-Pro. De var väldigt billiga men killen försäkrade att de var bra.

Det som kom fram i paketet såg schysst ut men efter att ha bouncetestat några placeringar kunde jag fastställa att de bara sitter i exakt parallela sprickor. Så fort det flareade lite såg flög de ut. Hade de på aidracket ett tag men nu är de bara prydning hemma.
Någon som vill köpa? :)

Kankse var det mitt eget fel som köpte billiga friends av okänt märke men jag tyckte det var kul med svensktillverkat + billigt. Jag tycker dock att det var grymt oansvarigt av säljaren. Det kunde ha gått riktigt illa om jag hade fallit i en av de.

/Olov

PS En bekant till mig köpte samma friends och kontaktade tillverkaren för att tipsa om att vinkeln/böjningen behövde ändras. Han fick svaret att personen i fråga var död - dock ingen klätterolycka.
 
Tack för länken Mezzner. Intressant läsning och jag inser att detta har diskuterats en hel del. Länken gav ju nya länkar men jag kunde inte få fram den som carl armfelt hänvisade till. Men den skulle visa att en tests gjort med 150 karbiner. Jag kan också lista ut var du står :)
Men även om någon kom till mig och gav mig 100% bevis på att karbiner och annan hårdvara oavsett hur de behandlas kan användas utan risk, så skulle jag inte kunna använda dem. Jag är alldeles för nervig klättrare för det. Om det inte känns psykiskt bra pallar jag ur. Men det är jag det.
Fast om kör en led där allt känns fel, taskig led(för svår), små grep , inge säkingmöjlighet, garanterat markfall osv hittar jag då en rostig gammal bladbult som till och med sitter något löst och jag klipper den känns allt skönt och bra efteråt.
Jag är således inte en kund till begagnat, men jag har undvikit att sälja sånt jag inte använder av samma anledning.

Vet någon vad SKF säger idag om detta?

Är det någon som hittar en undersökning, länka gärna in den här.
 
Jag klipper också allt gammalt skrot på vägen upp av bara farten. Det är väl bara om jag har ont om expresser eller om repdraget blir hopplöst som jag avstår att klippa nåt som ändå sitter där. Fast samtidigt har jag ju då i bakhuvudet att jag klippt nåt dåligt, och behöver lägga nåt själv strax.

Rent allmänt så litar jag inte blint på material, oavsett om det är nytt om jag använt det eller om nån annan använt det. Jag vill ha dubbelt av det mesta jag ska lita på - det är väl bara loopen på selen som jag tycker duger fast den är enkel (och ofta är den dubblerad genom att repet är inknutet eller för att jag har backup i benslingan. Jag litar som regel mer på två gamla karbiner betydligt mer än på en "ny".

Självklart är det ju så att var och en måste utgå ifrån vad man känner sig trygg med, men om man har mycket faktabakgrund kanske man gör andra val än om man inte har det.
 
Kilar och övrig "hårdvara" har jag inget emot om det är bra skick på sakerna ifråga. Ett begagnat rep skulle jag aldrig köpa.

Mina kilar och kammar är begagnade (inget stort rack - nybörjare inom trad) men av bra skick och de har hållt bra hittils - tog ett F1 fall förra helgen. Efter ett sådant fall kuna jag tydligt se skillnad på den berörda kilen och övriga; böjd vajer, fåror i metallen etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
niiiicke Köpa isskruv! Klättring allmänt 1
Brahmall Köpa klättergrepp Klättring allmänt 4
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Climba Köpa klättersele Klättring allmänt 19
Climba Köpa klätterrep Klättring allmänt 13
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Karkkan Köpa av hangboard Klättring allmänt 26
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
Bloggomann Köpa gamla grejer? Klättring allmänt 23
apfaktor Köpa Aliens från spanien/Croatien??? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
steinar Köpa Alpinist og sula sko? Klättring allmänt 1
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
viktor_maiden Köpa från England Klättring allmänt 5
Gab83 Köpa klätterutrustning i Thailand Klättring allmänt 3
sportkillen7 Köpa frinds i USA Klättring allmänt 18
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
svenakela Nynäs kommun vill köpa Fituna, bilder eftersöks! Klättring allmänt 2
emmis_n Köpa grejer utomlands Klättring allmänt 1
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
acis köpa klätterskor runt örebro, Karlstad? Klättring allmänt 11
Massse köpa klätterskor från utlandet online Klättring allmänt 3
mo9jan Köpa enkelrep. Klättring allmänt 6
Heidenstam Köpa rep? Klättring allmänt 11
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
ViVi köpa klättergrejjer Klättring allmänt 2
joelpap Köpa billigt i N.Y ? Klättring allmänt 3
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
Vandrare Köpa halvrep, vilket? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
mikee Köpa grejer från sportextreme Klättring allmänt 2
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Vad Köpa?? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.