Skredsökare

Vintern närmar sig och i år ska jag ta det säkra före det osäkra: jag ska köpa skredsökare! Undrar nu om någon därute kan komma med tips: är den billigaste bra nog, är alla märken kompatibla med varandra, är någon lättare att använda än andra?
 
Övning viktigare än modell

Det finns en massa skrivet på internet om detta. Sök runt lite. De senaste åren har det kommit en hel del nya märken och modeller. Det viktigaste är inte vilken modell man har utan att man kan sin sökare. Så min rekommendation är nog att köpa en beprövad modell och sen öva med den så att du kan den. Glöm inte att köpa spade och sond också... =)
 
?

Vad är en skredsökare? Man vet ju vad en tranciever är men har aldrig hört om nåt som söker skred. Måste ju va prefekt om det finns nån apparat som söker skred o laviner.
 
Transciever

Hej Britta!

Vad det gäller transcievers är alla modeller som finns att köpa idag kompatibla med varandra. För många år sedan fanns det två frekvenser men sedan länge har tillverkarna enats kring en frekvens.

De billigaste transcieverna borde du hitta bland de analoga modellerna, t.ex Ortovox F1. De är ofta mycket pålitliga men kräver lite mer övning för att kunna användas. Med regelbunden träning blir man lätt lika snabb med en enkel analog som med de dyrare digitala.

Den som de flesta har lättast att lära sig använda är Barryvox. En digital transciever som visar både riktning och avstånd till den begravde. Men smakar det så kostar det, Barryvox är en av de dyrare på marknaden.

Vid sökning efter flera begravda har det visat sig att analoga system är överlägsna då de ger en bättre överblick i eftersökets initalskede. Barryvox-transcievern stödjer båda systemen.

Slutsats: Om du är beredd att lägga lite mer pengar så är Barryvox ett mycket bra val. Ortovox F1 är ett billigare alternativ som kräver att du tränar lite mer med den. Sjäv använder jag Ortovox F1 både privat och i mitt arbete som pistör.

/Mårten
 
Re: Transciever

MårtenJ; sa:
Slutsats: Om du är beredd att lägga lite mer pengar så är Barryvox ett mycket bra val. Ortovox F1 är ett billigare alternativ som kräver att du tränar lite mer med den. Sjäv använder jag Ortovox F1 både privat och i mitt arbete som pistör.

/Mårten

Hej Mårten!

Vad kostar de ungefär och var kan man fa tag pa dessa?
Postorder? De finns ju knappast i den vanliga svenska sport butiken.

/stefan
 
Re: ?

PerHenrik; sa:
Vad är en skredsökare? Man vet ju vad en tranciever är men har aldrig hört om nåt som söker skred.

Skredsökare är nog en bra beskrivning som kanske kan ha något med norska språket att göra? En lavin eller ett snöskred, följderna kan bli desamma.

Att skaffa sig en transiver kan därför vara ETT steg i rätt riktning. Men tyvärr är det inte så lätt. Skall man jaga ut utanför pister och kontrollerade områden är man i riskzonen för en lavin. Och då gäller det att ta vara på sig själv OCH på andra. Se därför alltid till att ALLA i gruppen du åker med har sökare med sig, på sig och att de är påslagna. Stannar man upp i säkerhetstänkandet vid denna punkt har man dock troligen skaffat sig en dyr men falsk säkerhet. En transiver är ingen mirakelapparat som räddar begravda kompisar, utan bara ETT hjälpmedel för att KANSKE klara sig ifrån en katastrof. För att öka chanserna krävs det kunskap och mycket träning. Att ”tvinga” ut sina kamrater på sökträning är väl investerad tid i din egen säkerhet. Att sedan alla BÖR ha var sin spade och var sin lavinsond tjatas det inte så mycket om. Ofta får man höra att en sond per grupp räcker men då har man ju knappast räknat med ”lagenomalltingsjävlighet” som säger att personen med sonden/spaden är den som hamnar längst ned i en lavinsituation.

Genom att göra ett 3 enkla test kan inför sig själv och andra skaffa sig goda anledningar att lägga ut ett par tusen på kompletterande utrustning.

- Försök att gräva ett 2 meter djupt hål i snön med hjälp av händerna på 10 minuter. Nu inser man att man behöver en bra SPADE.

- Försök att gräva ett 5 gånger 5 meters hål 2 meter djupt på 20 minuter. Nu inser man att en transiver inte är en supermaskin och att en SOND är nödvändig för att veta VAR man skall gräva.

- Ställ frågan till dig själv: Har jag någonsin vänt tillbaka för att jag ansett lavinfaran vara för stor? Om man svarar nej här kan man kanske ha hållt sig på säker mark men ofta har det tyvärr varit suktandet efter orörd snö som varit mer intressant än den extra risken man tar. Kanske är det då dags för en lavinkurs och MER kunskap.
 
Hej Mårten och Buda och ni andra. Jo det är nog så att jag blivit lite förnorskad här på andra sidan "kjølen". Hur som helst: tack för tipsen, speciellt är det viktigt att som Buda understryker att sond är viktigt. En kompis som varit med på "the real thing" sa att mottagaren inte nödvändigtvis ger starkast signal precis där den begravde ligger, men i ett fjärilsmönster runt omkring (kan inte så mycket antennteknik men det har väl sin förklaring här). Därför viktigt med sond. Kanske Mårten eller någon annan kan förklara bättre?
 
Transciever

Hej Britta & Stefan!

Britta, skicka din mejladress så sänder jag över en enkel skiss hur transcievern funkar. Det går inte att bifoga filer i den mejlfunktion som finns här på utsidan.

Stefan, det enklaste är om du ber din lokala sporthandlare ta hem transcievers från t.ex Outside som är agent för Ortovox.

/Mårten
 
barryvox på extrapris!

Hoppas ibngen anklagar mig för reklam men om reklam stör dig så sluta läsa nu.
Jag har ingen vinning i att berätta något om sajten nedan utan ser det som information till densom vill köpa.

Den dyra fina barryvoxen som nämns tidigare finns på extrapris på
http://www.addnature.com
tom 10 januari 2595 SEK (ordniarie pris där 3495) - inte billigt nu heller men "billigare"

/Patrik, som brukar hyra/låna ortovox F1 men lyckligtvis aldrig behövt använda den skarpt, trolgien eftersom jag oftast åker med bergsguide (ingen garanti men bra hjälp med bedömningen)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.