Skosnören och kängsnören

4 mm och hur hala de är beror tillverkare, lite bivax ökar klibbigheten en aning. Ett annat tips är att kolla varför snörena slits så snabbt att det behövs extra slitstarka snören.
 
4 mm och hur hala de är beror tillverkare, lite bivax ökar klibbigheten en aning. Ett annat tips är att kolla varför snörena slits så snabbt att det behövs extra slitstarka snören.

Varför de slits vet jag redan, det är metalöglan på skon snöret löper genom som äter upp vanliga skosnören oavsett hur jag provat att trä. Dynema har hållt bra i flera säsonger men har nackdelen att knyta upp sig.
Ska kanske prova om bivax hjälper på mina existerande skosnören av dynema först.

/Patrik
 
Jag använder iofs inte Dynema så osäker om det fungerar men jag har noterat att det håller bättre när jag vänder på rosetten, dvs istället för att gå ovanför skapar jag den underifrån.

Är inte detta beroende på hur du gör den första knuten? Tänket om man drar parallellen till råbandsknop vs kärringknut?
 
Glatta snören funkar inte alltid att knyta en vanlig rosett med, det finns däremot en hel hög med sätt att knyta på och man får leta sig fram tills man hittar ett som håller men fortfarande är skapligt enkelt att få upp.
Om man vaxar vanliga snören så minskar friktionen (tvärt om mot glatta syntetsnören) vilket också kan vara värt att prova.
 
Har dåliga erfarenheter av "vanlig" paracord som skosnören. Den är för glatt helt enkelt.
Finns ju dock paracord som är annorlunda.

Själv föredrar jag lädersnören. Mina jörnkängor åt snören till frukost. Lädersnören från lundhags höll i flera år.
"Nackdelen" med lädersnören är att de är jobbigare att lossa när man vill ta av sig kängorna. Det är Iofs en fördel också - snörena formas och nyper fast bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medic Skosnören Kläder 12
tango Hur undvika avmantlade skosnören? Kläder 8
adventure_transport Bra skosnören? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...