Skor som pajar under turen.

Nogsam inspektion före vandringsturen kan förhindra skohaveri under turen.
Mer än en gång har jag bytt direkt före turen när jag sett svagheter.

go tur

Om jag drabbades av det ofta hade jag nog tagit mina helt nya kängor till en bra skomakare och bett dem vulka på en kappa från sula till ovandel.
Något som skyddar den öppna skarven mellan sula och sko.
Att limma eller vulka en begagnad känga med smuts och fett på blir aldrig speciellt bra. Då får man nog riva av sulan, rengöra och sätta ny sula.

Om jag drabbades av sulsläpp under pågående tur hade jag nog satt tiotalet stygn genom den släppta sulan. Tänk från höger, via framdelen, och sen över till vänster. 180 grader, dvs. Sen hade jag dragit trådarna upp över tådelen på skon. Där hade jag knutit/flätat dem samman hårt.
Sen hade jag skyddat det hela med gorillatejp.

Jag brukar ha med mig en pryl med grov nål (sewing awl på engelska) och kring 2 meter grov vaxad tråd. Väger under 20 g.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skall man limma i fält får man tvätta rent och grovrengöra och sen köra med siliconremover eller Aceton utan olja innan limning.

Tsprit,alcogel eller så fungerar inte så bra - lämnar rester

Jag köpte hem llite nålar och tråd och kan lätt konstatera att de var för klena. Nåja, butiken är öppen även i morgon.

Jag var också förbi Naturkompaniet i Linköping. Där är en tjej som även jobbat på Sylarnas fjällstation. Hon berättade att de utfört en hel del skoreparationer (med lim) där över natten. Blöta skor går inte att göra så mycket med och blöta blir de, iaf i Norge.

Kan passa på att berätta vad som inte funkar.

På Geiterygghytta virade värden flera varv silvertejp kring framdelen av skon. Silvertejp är (till skillnad från många tejper) rätt slitstarkt, men glider av. Sporttejp och liknande kan vi genast glömma, det slits av.

Jag har alltid kiltnålar med, testade, men de öppnar sig, eller rentav deformeras, av belastningen.

Den bästa lösningen, men långtifrån bra, var en packrem som en vänlig kvinna skänkte mig. Jag trädde den naturligtvis genom skosnöret, men oundvikligen gled den av efter en eller två timmar. En någorlunda säker placering gjorde ingen nytta alls, en verksammare placering höll bara en kort stund. Men materialet är slitstarkt.

Hejsan,

det du beskriver är förmodligen en kemisk reaktion som kallas Hydrolys, och som drabbar mellansulan (mellan skon och gummisulan), om denna är gjord av poliuretan. Hydrolysen gör att denna mellansula plötsligt och utan förvarning faller i sina bestàndsdelar och förvandlas till "sâgspàn".

Detta sker fr.a om skon är en 5-6-7 àr gammal och anvánds sällan, samt förvaras i fuktigt klimat.

Detta undvikes bást genom att använda skor som inte har mellansula av PUR, utan till exempelvis EVA.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips