Det beror ju som sagt på var och hur du skall paddla.
I kajaken tycker jag det känns bäst barfota, men ibland är det ju för kallt.
Och går man i och ur på lite steniga ställen är det ju skönt med någon form av skor så man inte ramlar när man bär kajak....
Men annars det viktaga är väl att man antingen kan simma med skorna eller att de går att sparka av lätt. Typ kängor är ingen höjdare att simma med, det är väldigt tungt.
Det är fördelen med våtdräktsskor/tofflor. Det funkar faktiskt skapligt att simma med. Annars ett par klassika "Foppa", de kan man plaska ut i vattnet dra upp sin kajak, Och om det blir en sim tur så sparkar man av dem utan problem så fllyter de upp fint, Och om det skulle behövas någon form av boj/markering för att markera något för en kompis så duger de bra till det om man väljer någon klar röd/gul/orage färg.
Men som sagt, är det lite kyligt i vattnet och man måste plaska i vattnet, inte har brygga för att komma i och ur så är neopren skor väldigt skönt även på sommaren.
Själv har jag ett par från GUL som kostade typ 200-300 hos Point65, riktigt bra.
Och ett par NRS som kostade det dubbla hosa Naturkompaniet (jag hade glömt mina hemma förra sommaren, därav två par)
Och jag kan inte säga att de dyrare är bättre. De gör både sitt jobb, dvs håller tårna varma och ger lite bra gummigrepp på hala klippor, Samt gör så jag slipper skära mig på stenar och annat bråte.
Och, ja, de kan börja lukta illa.
Så man bör vara noga och ibland kanske använda ättika (eller klorin om man inte är så miljömedveten)
/