Skor för paddling

Köpte nyligen

såna skor för en billig penning på Lidl. På sommaren är de oftast för varma för mig men det kalla halvåret är de bra och har dessutom bra halkskydd.

Thure
 
Om du inte skall trampa runt i vatten fungerar vanliga skor. Neopren luktar mindre trevligt efter en tids användning. Vissa kajaker är trånga på höjden och/eller bredden så det fungerar inte med alla skor.
Som redan sagts duger enkla billiga skor under sommaren. T.ex Coop och Lidl säljer ibland neoprentofflor som gör jobbet. Vill du ha skor avsedda för paddling har t.ex NRS ett stort utbud.

Wetsuitoutlet brukar har neoprenskor till bra priser.
 
Det beror ju som sagt på var och hur du skall paddla.
I kajaken tycker jag det känns bäst barfota, men ibland är det ju för kallt.
Och går man i och ur på lite steniga ställen är det ju skönt med någon form av skor så man inte ramlar när man bär kajak....

Men annars det viktaga är väl att man antingen kan simma med skorna eller att de går att sparka av lätt. Typ kängor är ingen höjdare att simma med, det är väldigt tungt.
Det är fördelen med våtdräktsskor/tofflor. Det funkar faktiskt skapligt att simma med. Annars ett par klassika "Foppa", de kan man plaska ut i vattnet dra upp sin kajak, Och om det blir en sim tur så sparkar man av dem utan problem så fllyter de upp fint, Och om det skulle behövas någon form av boj/markering för att markera något för en kompis så duger de bra till det om man väljer någon klar röd/gul/orage färg.

Men som sagt, är det lite kyligt i vattnet och man måste plaska i vattnet, inte har brygga för att komma i och ur så är neopren skor väldigt skönt även på sommaren.
Själv har jag ett par från GUL som kostade typ 200-300 hos Point65, riktigt bra.
Och ett par NRS som kostade det dubbla hosa Naturkompaniet (jag hade glömt mina hemma förra sommaren, därav två par)
Och jag kan inte säga att de dyrare är bättre. De gör både sitt jobb, dvs håller tårna varma och ger lite bra gummigrepp på hala klippor, Samt gör så jag slipper skära mig på stenar och annat bråte.

Och, ja, de kan börja lukta illa.
Så man bör vara noga och ibland kanske använda ättika (eller klorin om man inte är så miljömedveten)

/
 
kajakskor

Har ni några bra tips på skor (neopren antar jag) som passar bra för paddling? Finns så mycket på nätet så lite tips är alltid bra... :)

Har slutat använda mina neoprendojjor, kör hellre med sandaler lr surfarskor (Sanuk). Surfarskorna har fördelen att de har otroligt bra grepp på hala stenar i vatten, det underlättar när man kliver i/ur på hala klippor. Allt som torkar fort är bra, och om de går att ha på sig i kajaken så är det inte fel det heller.
 
Har också ett par neoprenskor från Lidl men används icke då de blir som svampar. Man drar bara in en massa vatten i kajaken. kör hellre barfota och sedan foppatofflor vid landstigning.
 
Jag kör med Gul skor från Point, som Pebi, billiga och inte så värst varma. Visst luktar domk lite, men man är ju utomhus...
Om du paddlar mer aktivt med benen, kan det vara skönt med tunna skor/sockar för att undvika skavsår mot vissa pedaler och andra roderreglage. Inget som märks den första kvarten, men efter en timme känns det mesta. När man går ur kajaken i vattnet, kan det finnas musselskal, som är sylvassa och lätt skär igenom huden på fötterna.
I min rankare kajak kör jag barfota, men har i gengäld vaderat fotbrädan och har en tunn dyna under hälarna. I Extremen och XP:n är det skönast med tunna paddlingsskor.
 
Tunna, lätta och låga

Jag har gärna något på fötterna när jag paddlar dels för att undvika tryck på mina beninga fotsulor, men också för att det känns skönare/säkrare om man behöver gå ur båten i vattnet. Jag förordar låga, lätta, tunna och flexibla skor. Inte mycket mer än en strumpa med sula på. Jag använder den typen som bl.a. Vätternkajak i Motala kallar för "CSR Neoprene Boot".

/Jonas Sääv
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ödling Skor vid vinter paddling? Paddling allmänt 4
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Ödling paddel skor Paddling allmänt 11
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.