Vilka skor till torrdräkt

Jag har beställt en torrdräkt med integrerade sockar i "andas"-material. Det jag funderar över är vad man ska ha på fötterna när man paddlar på vintern. Funkar neoprenstövlar utanpå, eller kan det bli för varmt? Eller räcker det med något enkelt, typ foppatofflor? I det fallet antar jag att man får ha ett par extra sockar i dräkten för att klara vattentemperaturen.

Jag vill ha något som skyddar torrdräkten mot slitage, så jag vill inte sitta direkt med dräkten mot fotstödet.
 
Man får prova sig fram

Foppa har jag oftast. Har också använt neoprenboots. Har aldrig haft för varma fötter.
Men jag har latexfötter på torrisen. Det kommer jag inte ha på nästa torris.
Alldeles rätt tänk att ha något som skyddar mot slitage på torrisfötterna.

Inuti torrisen har jag tunna strumpor, tjocka strumpor, raggsockar, ullstrumpor eller bambustrumpor, lite olika, jag provar mig fram. Men för varm om fötterna har jag aldrig blivit.
Utanpå latexfötterna har jag oftast ett par tubsockar eller ett par neoprenstrumpor.

Jag är själv intresserad av bra råd på vad som är bäst.

mvh thomas
 
Neoprenboots är nog det bästa, för varmt blir det inte. Jag har kört med foppa emellanåt på sommaren och det funkar men problemet är att man får in grus och sand i dem vilket sliter på sockorna.

/Måns
 
Ha skor/sockor som skyddar torrdräkten, kanske en strumpa utanpå innan foppatofflor eller neoprensockor/skor/stövlar. något som är ok i din kajak.

Det är alltid skönt att ha strumpor inuti, tjocka sockor på vintern och tunnare på andra tider.
 
Tack för svaren, det känns som om jag är inne på rätt spår med mina funderingar. Men en sak jag också klurar på är: Ska man vintertid (=kallt i vattnet) prioritera att skaffa höga stövlar framför lägre skor, för att undvika få in vatten mellan torrdräkt och yttersko (vid exempelvis i- och urstigning) och därmed en potentiell källa till nedkylning. Eller har det ingen betydelse på grund av övriga omständigheter med torrdräkt och isolerande lager? Spontant skulle jag föredra höga stövlar, men så gillar jag också att prioritera att generellt hålla mina prylar torra.
 
På vintern gäller det att hålla ut vattenlagret från kroppen. Jag använder extratjocka sockor inuti torrdräkten och fluffig fleece i tröja och långbyxor.

Provbada och känn efter, att ligga i vattnet kan vara kallare än man tror. att paddla i kyla är annars som att åka längdskidor, Du blir varm av ansträngningen men kan frysa om händerna.

Som skor har jag neoprensocka som kan droppa av innan jag sätter fötterna i sittbrunnen.
 
Är det nån som paddlar med gummistövlar som yttersta lager?

Kanske bökigt att få plats, men känns som det skulle funka. Säkert jobbigt om man drattar i och får hela stöveln full med kallt vatten, men ska nog testa det.
 
När jag beställde min Ursuk AWS var en av kravspecarna samma neoprenestövlar som på dykartorrisarna, allt annat går bort för min del. Jag blev rekommenderad att ta XL och det var ett bra val, funkar både med tunna och tjocka strumpor.
 
Jag har paddlat med gummistövlar och det fungerade helt okey. Men numera har jag tjocka sockar och drar ett par coverboots över. Fast jag har å andra sidan inte torrdräkt, om det nu spelar roll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Henkes Vilka paddlingskläder används Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilka kämpar! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilka fötter på torrdräkten? Paddling allmänt 8
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
martar Vilka verktyg/reservdelar tar ni med? Paddling allmänt 11
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
Nils-Åke Vilka sjökort/kartor Paddling allmänt 3
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
thureb Vad styr vilka kajaker som säljs mest? Paddling allmänt 22
ulf juhlin Vilka tvålar löddrar i saltvatten? Paddling allmänt 8
Kalle E I vilka situationer? Paddling allmänt 17
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
calypso63 Nordiska gamla trä kajaker...vilka var dom... Paddling allmänt 2
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
annelie.bottne Skor för paddling Paddling allmänt 8
Ödling Skor vid vinter paddling? Paddling allmänt 4
Ödling paddel skor Paddling allmänt 11
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.