skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled

Så varför säljs det så många rejäla kängor för vandring om nästan ingen här tycker att man ska använda dem?
Själv jobbar jag dagligdags i kängor och jag gillar verkligen känslan av trygghet som de förmedlar. Att gå runt i lågskor skulle för mig kännas lite naket.
Vanesak - och IMHO lite av en ond cirkel. Går man oftast i "stödjande" skodon, får man aldrig tillfälle att träna upp de småmuskler, leder och balanskänselkroppar, som egentligen skall göra jobbet.

PS om trådens ursprungsfråga:
"Skor för sommarbruk på låglandsled under tre dagar" låter för mig som "vilka skor som helst, som du vet att du trivs i"

Fast det är väl ingen ond cirkel att skalkängor, utan membran, håller "hur länge som helst" jämfört med enklare skor och kängor med textil och sulor som nöts sönder på i värsta fall en säsong. Men till TS så kanske det är rätt onödigt att köpa kängor för flera tusen kr för en tredagarsvandring.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fast det är väl ingen ond cirkel att skalkängor, utan membran, håller "hur länge som helst" jämfört med enklare skor och kängor med textil och sulor som nöts sönder på i värsta fall en säsong.
Håller helt med.
Men motsatsen till "stödjande" kängor är ju inte automatiskt "enklare skor och kängor textil och sulor som nöts sönder" ;). De mid-höga, ofodrade och tunnsulade helläderskodon jag mest använder till kontinentala bergsvandringar är både mjukare, lättare, mindre svettiga och ojämförligt mer hållbara (ett par årtionden på nacken, inne på fjärde omsulningen :)), än de flesta lågskor av diverse "trail"-modeller, som ser ut som lapptäcken av små tyg- och läderbitar och konstigt överdesignade tjocka sulor.
Men till TS så kanske det är rätt onödigt att köpa kängor för flera tusen kr för en tredagarsvandring.
Precis.

Så varför säljs det så många rejäla kängor för vandring om nästan ingen här tycker att man ska använda dem?

Själv jobbar jag dagligdags i kängor och jag gillar verkligen känslan av trygghet som de förmedlar. Att gå runt i lågskor skulle för mig kännas lite naket.

Ja, det är ju en bra fråga, men det beror väl på de utrustningsråd som står i diverse böcker.
Det står mycket konstigt i dem, har jag med tiden insett.

En ännu bättre fråga är förstås hur man, som jag, kan envisas med klumpiga tunga kängor år efter år. Sedan jag gått över till allt lättare kängor började jag på allvar fundera på om man verkligen behöver ha skaft ens öcver fotknölarna. Som jag säkert berättat i annat inlägg gicxk jag över till låga skor i Schweiz efter Ingripande Av Gud; kängorna höll inte, och i butiken (tur då att det fanns en butik i den lilla byn) fanns bara klumpiga kängor och låga skor.
Så nu vet jag, vad jag anat, att det där "vriststödet" sitter inte i skaften utan i sulan.

Alltnog, som många andra som bytt har jag aldrig haft en tanke på att byta tillbaka - det skulle bara vara om jag är inställd på att använda stegjärn. Fast då är vi ju långt från trådens ämne, som var låglandsvandring.

Gympadojjor :)

Själv använder jag bara kängor på låglandet om det är kallt. Annars blir det mina terränglöpningsskor. Under årens lopp har märket varierat, men Jalas och Icebug är mina favoriter. Vandrar med normal packning dvs en helgtur i skogen på sommaren innebär kanske en 13-15 kg, beroende på hur mycket vatten som bärs med...

...ang. klack så vill jag ha åtminstone en antydan till klack på mina skor, det blir lätt halt i leriga utförsbackar utan...

...vet jag att det är väldigt blött så tar jag gummistövlar för vandring och då är dojjorna med i packningen som lägerskor/alt används de på ev torrare delar av etappen.

//J

Själv använder jag bara kängor på låglandet om det är kallt. Annars blir det mina terränglöpningsskor. Under årens lopp har märket varierat, men Jalas och Icebug är mina favoriter. Vandrar med normal packning dvs en helgtur i skogen på sommaren innebär kanske en 13-15 kg, beroende på hur mycket vatten som bärs med...

...ang. klack så vill jag ha åtminstone en antydan till klack på mina skor, det blir lätt halt i leriga utförsbackar utan...

...vet jag att det är väldigt blött så tar jag gummistövlar för vandring och då är dojjorna med i packningen som lägerskor/alt används de på ev torrare delar av etappen.

//J

Det låter som väldigt mycket vatten (jag försöker själv klara mig med en liter under etappen, sen kan det gå åt några liter vid lägret; rening med tabletter). Jag planerar alltså turen så att jag kan tälta nära en sjö, vilket för det mesta blir nära ett vindskydd. Just detta bekymmer hör till problemen med låglandsvandring, något som starkt minskar lockelsen (annat sådant är dåligt underhåll och fästingar).

Håller helt med.
Men motsatsen till "stödjande" kängor är ju inte automatiskt "enklare skor och kängor textil och sulor som nöts sönder" ;). De mid-höga, ofodrade och tunnsulade helläderskodon jag mest använder till kontinentala bergsvandringar är både mjukare, lättare, mindre svettiga och ojämförligt mer hållbara (ett par årtionden på nacken, inne på fjärde omsulningen :)), än de flesta lågskor av diverse "trail"-modeller, som ser ut som lapptäcken av små tyg- och läderbitar och konstigt överdesignade tjocka sulor.

Precis.

Joanna, kan du ge exempel på den typ av sko du beskriver? Jag letar typ sådana.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips