Nordesjö; sa:Kan man inte som förälder få släppa lite på kraven att allt ska vara så jäkla rent?
Det gör man. Men det kan ändå bli "för mycket".
Nordesjö; sa:Kan man inte som förälder få släppa lite på kraven att allt ska vara så jäkla rent?
Precis, min hund drar in så mycket jord att jag har slutat städa i ren protest, ska fan inte röra dammsugaren innan jag får snö. Det är liksom min planlösa protest mot vädret.Nordesjö; sa:Kan man inte som förälder få släppa lite på kraven att allt ska vara så jäkla rent?
cykelstina; sa:Håller med, jag tror mer på att lära dem att ta på sig galonbyxor när de ska ut och att ta av skitiga kläder utanför dörren. Bra jackor och overaller ska torkar över natten om de tvättas på kvällen. Smärre fläckar borstar vi bort och så får han han en lätt lortig jacka/overall någon dag.Nordesjö; sa:Kan man inte som förälder få släppa lite på kraven att allt ska vara så jäkla rent?
Samma regler gäller för övrigt när vi vuxna har lerat ner sig i samband med MTB-lek.![]()
Håkan K; sa:En fråga av (möjligtvis) OT-karaktär:
Varför använder man ändelsen -is på substantiv förknippade med barn? T ex bebis, smakis, galonisar (kan väl inte stå i singular)?
Det är jag medveten om, men hur ofta används ändelsen -is för nåt utanför "barnvärlden"? Rätt sällan, eller?Nordesjö; sa:Håkan K; sa:En fråga av (möjligtvis) OT-karaktär:
Varför använder man ändelsen -is på substantiv förknippade med barn? T ex bebis, smakis, galonisar (kan väl inte stå i singular)?
Det är väl vardaglig diminutiv - en ändelse som man lägger till när något är litet och gulligt. Finns i många språk.
Jämför till exempel med engelskans -let, tyskans -chen, spanskans -ito, franskans -ette osv.
Håkan K; sa:En fråga av (möjligtvis) OT-karaktär:
Håkan K; sa:Jag kollade på nåt forum för småbarnsföräldrar. Av det jag läste, drog jag slutsatsen att svenska föräldrar antingen sumpat svenskundervisningen, eller att de har nån hormonell felfunktion, som gör att de förvanskar substantiv/tycker att allt är så jäkla smågulligt.![]()
Han skojar nog inte, passa dig för att bli gravid. Man blir koko!öringen; sa:Martin, du skojar?!?
Håkan K; sa:Han skojar nog inte, passa dig för att bli gravid. Man blir koko!öringen; sa:Martin, du skojar?!?
öringen; sa:Martin, du skojar?!?