Jag tycker absolut inte de ska bort. Mixleder är bara av ondo. Antingen har man med sig sportracket, eller så har man med sig tradracket. Jag orkar inte bära båda, då får jag kramp i ryggsäcken.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skit i Tunaberg!
- Trådstartare climbrob
- Start datum
Vad har man med sig i sportracket, som man inte har med sig i tradracket?
/K
/K
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Anna Frimodig; sa:Jag tycker absolut inte de ska bort. Mixleder är bara av ondo. Antingen har man med sig sportracket, eller så har man med sig tradracket. Jag orkar inte bära båda, då får jag kramp i ryggsäcken.
Den som är på Grönbrink med sportrack har route-findingproblem, big time!
carvingkimbo; sa:Vad har man med sig i sportracket, som man inte har med sig i tradracket?
/K
Ja, det skulle jag också vilja veta! Anna, vad är det? Stickclip och padda eller vadå?
Jag har fler quickdraws och grigri i sportracket. Till trad behöver man ju ganska ofta förlänga sina säkringar, men dessa upplever jag som trassliga när man sportklättrar och då vill jag har vanliga kortare slingor. Jag säkrar inte trad med grigri, men tycker att det är mycket snabbare att mata ut till sport med detta redskap. Sen brukar jag ha lite större (bekvämare) skor när jag tradar, eftersom man kan få stå på stand i skorna ibland. Det finns nog en del småpryttlar som jag inte tänkt på också, men största skillnaden är alltså x antal quickdraws/karbinpar med 60-slinga.
OK, poängen var väl att om du har tradracket på så blir det inga problem om det dyker upp en hängare istället för en kilhungrande spricka...
På västkusten så är det nog så att man klargjort från klubbhåll att man inte bultar ö h t där det finns naturliga placeringar.
DVS om det behövs en bult på en tradled, för att naturlig säkring saknas så kan man tänka sig en bult där, men därmed inte på resten av leden om baturliga placeringar finns.
Det tycker jag är en bra syn på mixleder.
(Det har ju t o m hänt att jag klippt nån rostig bladbult om jag varit tillräckligt orolig, och haft nog med grejer på mig. Jag är ofta tillräckligt orolig för att klippa i allt som går, och tillräckligt orolig för att ha nog med grejer...)
På västkusten så är det nog så att man klargjort från klubbhåll att man inte bultar ö h t där det finns naturliga placeringar.
DVS om det behövs en bult på en tradled, för att naturlig säkring saknas så kan man tänka sig en bult där, men därmed inte på resten av leden om baturliga placeringar finns.
Det tycker jag är en bra syn på mixleder.
(Det har ju t o m hänt att jag klippt nån rostig bladbult om jag varit tillräckligt orolig, och haft nog med grejer på mig. Jag är ofta tillräckligt orolig för att klippa i allt som går, och tillräckligt orolig för att ha nog med grejer...)
Men man kan sjuttsiken inte sportklättra med ett tradrack skramlandes om benen, jag tappar rörelsefrihet tycker jag. Det är liksom två skilda saker som var och en har sin tjusning. När jag vill klättra svårt vill jag ha bultar, medan andra dagar är mer lämpade för solskensturer med kilarna. Jag kanske drar mer åt sportklätterhållet, men jag tycker att tradklättring har sin tjusning också.
En blandning däremot blir varken hackat eller malet, ett tungt stort rack hindrar rörelsefriheten som sportklättringen har, och är det tungt nog har man ändå inte tid att välja säkring (utan har förmodligen förplacerade quickdraws på sin sporttur).
Kanske är jag ensam om att tycka så här, men jag tycker i alla fall det och det kan jag ju inte hjälpa
En blandning däremot blir varken hackat eller malet, ett tungt stort rack hindrar rörelsefriheten som sportklättringen har, och är det tungt nog har man ändå inte tid att välja säkring (utan har förmodligen förplacerade quickdraws på sin sporttur).
Kanske är jag ensam om att tycka så här, men jag tycker i alla fall det och det kan jag ju inte hjälpa
Anna Frimodig; sa:Men man kan sjuttsiken inte sportklättra med ett tradrack skramlandes om benen, ...
Det går alldeles utmärkt. De få gånger jag tvingas till att leda en bultled så flyttar jag kilarna till de bakre utrustningsslingorna och slingorna till de främre. Det är enda skillnaden i mitt trad- och sport-rack. åsså kanske jag lägger ner min bigbro i ryggsäcken...
Anna Frimodig; sa:En blandning däremot blir varken hackat eller malet, ett tungt stort rack hindrar rörelsefriheten som sportklättringen har, och är det tungt nog har man ändå inte tid att välja säkring (utan har förmodligen förplacerade quickdraws på sin sporttur).
Förplacerade quickdraws ??? Det är väl samma sak som att bouldra med rep?? Snacka om hackat och malet ...
GustavOh; sa:Ser du dom som risigt bultade sportleder, så förstår jag att du ogillar dom.
Ser man dom däremot som tradleder som tagits ned på jorden av några bultar, så är det väl bara puritanerna som har något att anmärka på.
Jag håller med om det senare. Det är jobbigt för huvudet om man försöker sportklättra mixade turer.
Anna, vad är det som hindrar att du går på hårt på kil? Vad är vitsen med säkringarna om du aldrig trillar?
Jag trillar på bult. Trad ser jag mer som "semester", typ det man gör en dag när man är sliten efter för hårt klättrande. Där jag knappt kommer upp på bult kommer jag inte upp på kil, och då lär jag mig mer av både teknik och styrka på att klättra hårt på bult. Och så sparar jag kilarna till fikadagar. Som sagt, mitt val behöver inte vara ditt, men så här gör jag.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg