Skit i Tunaberg!

lillajag; sa:
Förplacerade quickdraws ??? Det är väl samma sak som att bouldra med rep??
Det där inlägget får stå som modell för den inskränkthet som jag finner så jobbig. Bara för att DU inte finner din glädje i att pressa dina gränser på sportturer behöver du inte sprätta sand på dem som gör det.

Det finns nog med plats för oss alla. Var snäll!
 
Rejäl urspårning

climbrob; sa:
Å dra till Bistaberget istället!

Till er som inte varit där kan jag varmt rekommendera detta och till er som varit där kan jag rekommendera att åka dit igen. Vackert läge, superb klippkvalitet och ruggigt fina leder i grader upp till 8-. Varför harva runt från hylla till hylla på korta leder i Tuna när denna godbit ligger ett stenkast ifrån ;)

En perfekt dag avslutas dessutom med en kvällspizza i det lilla samhället man kör igenom närmast Bistaberget.

God tur!

Hej!

Jag minns i min ungdom, för länge sedan, att det första inlägget rekommenderade klättrare att besöka Bistaberget.

Vi ses på berget!

/Örjan
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
rockåtta; sa:
lillajag; sa:
Förplacerade quickdraws ??? Det är väl samma sak som att bouldra med rep??
Det där inlägget får stå som modell för den inskränkthet som jag finner så jobbig. Bara för att DU inte finner din glädje i att pressa dina gränser på sportturer behöver du inte sprätta sand på dem som gör det.

Det finns nog med plats för oss alla. Var snäll!

Och nu blev det ju alldeles bakfel. Sprätta sand?? Jag försökte använda ett liknande uttryck som objektet ifråga för att få denne att se sig själv i spegeln.
Personen tyckte att en mixled var varken 'hackad eller malet'. Det innebär ju inte att hon 'sprätter sand' på de som kan njuta av denna typ av klättring. På samma sätt försökte jag påpeka att vissa kan tycka att förplacerade quickdraws är lite 'hackat och malet' (utan att för den sakens skull sprätta sand på de som tycker att detta är den mest avnjutbara typ av klättring).

Inskränkt? Nej, tack. Det finns en ofantlig mångfald inom klättringen och jag har ingen anledning att se ner på någon av dem. Vare sig det är att klättra Nosen på en dag, hacka sig uppför ett isberg vid Grönland, köra bungyjump med 18 klätterrep ihopknutna, sola en 5.11 i Yosemite eller att ta med ungarna ut på en tvåtimmars topprepstur vid Grönbrink. Vad som än gör den enskilde klättraren lycklig ar ju bra för mänskligheten, så spring ut och lek med vad som gör er glada.

Kanske en liten detalj i slutet av raden skulle ha undvikit missförstånd:

Förplacerade quickdraws ??? Det är väl samma sak som att bouldra med rep?? Snacka om hackat eller malet ... ;-)
 
Jag fattar inte hur "mixleder" skulle kunna vara någon slags egen kategori inom klättringen, jag har aldrig hört talas om det under mina 15 år på bergväggarna.

Det finns tradturer och sportturer. Tradturer säkras med naturliga säkringar samt ibland någon pitong eller borrbult vid svårsäkrade passager. Sportturer säkras helt och hållet med borrbultar.

Om man går på en kilsäkrad led som även har ett par borrbultar och blir grinig över att man inte har tradracket med sig har man förberett sig dåligt.

Anna, hur jag än klurar på frågan kan jag inte förstå hur du tänker. Konsekvenserna av din argumentation blir nämligen:

1. att man ska strunta i att göra en kilsäkrad nytur bara för att man på ett enda ställe behöver sätta en borrbult. Eller...

2. att man ska göra nyturen i seriöst skick, strunta i en kompletterande bultning och hoppas på att ingen faller och dör eller skadar sig svårt. Eller...

3. att man ska bulta upp en jättefin jamspricka bara för att den tar slut 4 m från utsteget och där behöver en borrbult.

Samtliga alternativ är för mig obegripliga.
 
Jag är väl inte jätte förtjust i mixleder, men det beror på vad det är för tur som är mixad.

En tradtur med 1-2 bultar på säg 25m känns helt ok.

En sporttur med 1-2 kilplaceringar på 25m känns bara jobbigt. Utseende mässigt är ju leden redan "förstörd" av bultarna så varför inte bulta färdigt leden?

Detta är hur jag känner.
 
Håller med Pigge, det var väl ungefär så jag tänkte. Ibland vill jag sportklättra i en sån grad att jag inte har kapacitet för några placeringar, utan endast för klipp, och då försvinner ju samtliga turer där någon placering för att inte kratara är inräknade (samt även dem där man kanske inte kratrar, men i alla fall får ett obehagligt långt fall).

Sen kan ni påstå hur mycket ni vill att "men just där är det ju lättare", för jag har ingen lust att klättra på den nivån med tradracket slängades och dängandes heller. Dessutom är det tungt att släpa på, jag är liten och den ökade procenten i vikt blir rätt stor med ett tradrack på selen, vilket även det försämrar prestationen på en led som ligger på gränsen.

Att inte slå i en eller två bultar i dessa sammanhang känns snålt och kan få en fin led att förbli oklättrad.
 
Är du på allvar???
"Sen kan ni påstå hur mycket ni vill att "men just där är det ju lättare", för jag har ingen lust att klättra på den nivån med tradracket slängades och dängandes heller. Dessutom är det tungt att släpa på, jag är liten och den ökade procenten i vikt blir rätt stor med ett tradrack på selen, vilket även det försämrar prestationen på en led som ligger på gränsen.

Att inte slå i en eller två bultar i dessa sammanhang känns snålt och kan få en fin led att förbli oklättrad."

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men menar du att -på fullt allvar- att det skulle vara ok att bulta en led för att DU inte är tillräckligt stark för att passera en osäkrad del?
 
Jag menar att om man vill få sin led repeterad av fler så bör man bulta hela, (vi pratar alltså fortfarande om de fall där det typ "saknas" två bultar på en annars bultad led, inte rena tradturer som ju bör få vara såna). För min del, och många andras, det vet jag, så går mixade leder bort helt. Tradracket följer inte ens med i bilen om jag ska ut och sportklättra. Helt seriöst. Åk ut och intervjua lite sportklättrare runt om på klipporna...
 
Jag förstår vad du menar, och håller på sätt och vis med dig Anna. Ibland tar man inte ens med sig tradracket.

Men enligt min idé om stil så är all överflödig bultning förkastlig. En led där det saknas ett par bultar och istället har en par killägen SKA sakna de bultarna. Vi måste alltid försöka sträva efter att skada klippan så lite som möjligt, och att bulta är att skada klippan.
Var ska man annars dra gränsen? När 63% eller mer av leden är spricka, då får man inte bulta? Jag vill inte att det ska bli som i t.ex. El Chorro där klockrena spricklinjer har bultar bredvid. Och det är även om allt annat i området är sportklättring.
Jag vet att det låter banalt, men jag vill f*n att mina barn ska få klättra på kil de med. Och då måste man dra gränser.

Men visst kan det vara IRRITERANDE med fina leder som "saknar" en bult eller två. Bra exempel är Bultande kärlek (7) i Ågelsjön (bredvid Borrbult är livet). Har aldrig tagit mig för att leda den för att det är runout i slutet. Men den dagen jag leder den... jäklar vilken dag!
 
Jag tycker nog ungefär lika. Finns det en kilplacering ska det inte borras dit en bult, och det gäller även om det bara är på ett ställe på den bultade leden.

Att hänvisa till var den personliga gränsen för att klara att lägga kil går inte, och det kan ju jag säga med viss övertygelse som klättrar softare än t ex Anna.

Dock kan det ju var värt att påpeka såna här detaljer i en förare.

Om det behövs en enstaka kil, bör det särskilt påpekas eftersom det kanske är omöjligt att inse vid spaning från insteget. Det år ju fint att tala om ifall det passar bra med t ex en Rocks 7, så får var och en ta med det de känner sig trygga med (kanske 2-3 kilar eller "hela" knippet rent av.

Kan hålla med om att fullt rack kan vara ivägen eller väga en del, men ett knippe kilar brukar inte vara det som hindrar mig från att klättra en led.
 
..det är väl oxå ganska stor skillnad mellan att göra en (trad)led överhuvudtaget klättringsbar genom att klämma dit en bult, och att göra en mixled sportklättringsbar??

/Per
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips