Skit i Tunaberg!

Å dra till Bistaberget istället!

Till er som inte varit där kan jag varmt rekommendera detta och till er som varit där kan jag rekommendera att åka dit igen. Vackert läge, superb klippkvalitet och ruggigt fina leder i grader upp till 8-. Varför harva runt från hylla till hylla på korta leder i Tuna när denna godbit ligger ett stenkast ifrån ;)

En perfekt dag avslutas dessutom med en kvällspizza i det lilla samhället man kör igenom närmast Bistaberget.

God tur!
 
Eftersom rekommendationen nu kommer från dig Climbrob, undras ödmjukt: är det "bra som i hårt"?

Eller är det bra för att det är högt, fin klippa och bredd på gradurvalet?

Jag gillar ju Tunaberg; bitvis jättefin granit, stort och mäktigt (för Sörmland) och hårt och soft blandat... Vore ju förstås bra om Bista är ännu bättre :).

/Den klene och den fete
 
Bista ÄR fint, med bra bredd och hyggligt långa leder (omkring 20-25 meter?), men det är ju en _betydligt_ mindre klippa än Simonsberget, och knappast jämförbar. Men ett plus så här års är väl att den ligger öppet, i sydläge. Ont om perkering dock.

/Per
 
Hur hittar man dit? Den förare som jag har tillgång till (lånad av en kompis) har nog 20 år på nacken, och eftersom jag har den tänkte jag vänta på den "riktiga" Tunabergsföraren innan jag skaffar nytt. Så en liten vägbeskrivning vore toppen!
 
Mezzner; sa:
Eftersom rekommendationen nu kommer från dig Climbrob, undras ödmjukt: är det "bra som i hårt"?
Eller är det bra för att det är högt, fin klippa och bredd på gradurvalet?

Det är bra som i bra! Superkvalité på klippan, bra bredd i svårighetsregistret upp till 8- (finns potential för några mkt hårdare också ;D ), bra läge, inget harv å stök å bök utan ren klätterglädje där man faktiskt skulle våga falla på 5:eek:r utan att vara rädd för att slå ihjäl sig på hyllor och annat tjafs.
Där finns en 5+ som är mycket fin och slår det mesta i sin grad - brant, exponerad, solid klippa med fenomenalt utsteg.

Hur det är med förare vet jag inte. Fick låna en av en lokal klättrare som heter Jonas (jobbar på Adventura i Sthlm) och han gav oss komplement till den tryckta föraren vilket kändes nödvändigt.

Om du klättrar sexor och/eller hårdare tror jag att du kommer få en riktigt bra dag där. Så nästa gång ni är på väg till Tuna, ta en flukt på Bista!
 
Då får man väl ta en sväng då. Jag är för övrig allt annat än solid på 6:eek:r...

Men det var ju trevligt att klippan var solid i alla fall.

Apropå föraren så är det väl så att den gamla föraren med lite snyggare teckningar som ev cirkulerar (tror det kanske finns tre totalt eller nåt...), den är nog från Ox-sunds KK, och omfattar inte Bista.
Däremot den gröna "Förföraren" har väl såväl vägbeskrivning som förare på Bista om jag minns rätt. Bist ligger väl närmare havet?

Förföraren finns väl att beställa från Björn Fiander för 45 spänn eller nåt. Vore ju förstår fint om den "riktiga" blev klar i år...
 
Nja, den jag har är den gröna, femte utgåvan 1988 (Skarman). Jag vet att nyare "gröningar" innehåller Bista, men det berget var inte "hittat" när den här utgåvan gick till tryck. Jag tar dig på en vägbeskrivning en regnig dag inomhus Robin, eller så får jag åka förbi Adventura :)

På tal om förare så hoppas jag att den nya kommer att innehålla samma härliga humor som den gamla.
Exempel:
"Förr klättrades denna led med stöd av ett träd, men trädet har numera dragit sig tillbaka."
"Genom sitt läge har denna led en fuktig, lite bordellaktig atmosfär, men det är egentligen en fin led..."
eller
"...ut på det lätta svat (kruxpassagen). Sedan lätt upp i hörnet. Ytterst desperat alltihop, och svårsäkrat är det också."
 
lilla_my; sa:
På tal om förare så hoppas jag att den nya kommer att innehålla samma härliga humor som den gamla.
Exempel:
"Förr klättrades denna led med stöd av ett träd, men trädet har numera dragit sig tillbaka."
"Genom sitt läge har denna led en fuktig, lite bordellaktig atmosfär, men det är egentligen en fin led..."
eller
"...ut på det lätta svat (kruxpassagen). Sedan lätt upp i hörnet. Ytterst desperat alltihop, och svårsäkrat är det också."

:-D Skarman always had a way with words.
 
FÖRARE KOMMER 2006

Tjena, jag gjorde Bistaföraren 2002 men tyvärr är den nu slutsåld. Jag håller på med en ny, men den lär inte bli klar förrän 2006. Nya leder ska göras, nya Sörmlandsberg ska ritas in och accessproblem lösas. Jag hojtar till när den publiceras.

Föraren kommer att ha viss inriktning på sportklättring. Tunaberg (Simonsberget) kommer inte att finnas med, en sådan förare jobbar i stället Björn Fiander på.

Björns Förförare innehåller ett fåtal av lederna på Bista. I dag finns ca 50 leder på berget, ungefär hälften av dem är rena sportturer. Den som är stabil på 6b-6c har kul där.

Maila mig gärna om ni behöver vägbeskrivning, vill ha tips på fina leder, tycker graderna är fel och bultarna dåligt placerade eller bara vill bjuda på en bärs.

Andreas, f d Oxelösunds KK
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonsa Triop Samba? Skit eller inte? Klättring allmänt 5
pajoon Teknisk Examination Tunaberg 26-27/8 2017 Klättring allmänt 0
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
AnkiV Borttappad klocka Tunaberg Klättring allmänt 6
ronpe661 Tunaberg? Klättring allmänt 4
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 4
gahne Div. getingbon på Simonsberget (Tunaberg) Klättring allmänt 7
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 0
seon Klätterträff i Tunaberg 15-16 september 2012 Klättring allmänt 8
helmutlotti Access Tunaberg: Kör ej på privat väg Klättring allmänt 21
seon Konstvärme i Tunaberg till helgen. Klättring allmänt 0
viktor_maiden Kvarglömda kokkärl tunaberg Klättring allmänt 13
Mezzner Kamsäkring upphittad Tunaberg Klättring allmänt 5
seon Klätterträff i Tunaberg 10-11 september 2011 Klättring allmänt 22
Mezzner Fall, Tunaberg Klättring allmänt 7
teoek Hastighetsrekord Tunaberg? Klättring allmänt 2
jcederli Upphittat i Tunaberg 3/7 Klättring allmänt 0
seon Klättring och fest hör ihop i Tunaberg den 18-19/9 Klättring allmänt 0
Mike C Upphyttad kamsäkring, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 1
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
seon Tunaberg 09, Klätterträff 26-27 september Klättring allmänt 17
seon Tunaberg 6:e September 08. Klättring allmänt 10
Raje Tunaberg - Luftfinger Klättring allmänt 3
seon Sport- och Tradklätterträff i Tunaberg 22-23/9 Klättring allmänt 15
Erik af Essingen Upphittad kilpetare på Tunaberg Klättring allmänt 2
BF Reservatsbestämmelser Tunaberg Klättring allmänt 10
Gamling Getingvarning Tunaberg Klättring allmänt 34
pecall Kvarglömt i Tunaberg 20/8-06 Klättring allmänt 0
mo9jan Tunaberg. Klättring allmänt 1
Il Spirito Fel gällande Tunaberg. Klättring allmänt 0
KlätterJon Mobil upphittad i Tunaberg! Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
Avslzyx Riktigt fika, riktig grillning i Tunaberg Klättring allmänt 2
Matt Förare Tunaberg Klättring allmänt 1
Björn Fiander Information om Tunaberg Klättring allmänt 7
Avslzyx Repbroms upphittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
hillevihelm rep borttappat/Tunaberg Klättring allmänt 0
sfrge Förare över Tunaberg?? Klättring allmänt 2
Björn Fiander Tunaberg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
seon Jacka hittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
jimpaz Förare över tunaberg Klättring allmänt 0
clunk Please help with climbing information Tunaberg Klättring allmänt 3
Björnklaar Förare över Tunaberg! Klättring allmänt 0
hillevihelm tunaberg/camelot Klättring allmänt 0
Intensiv uppladdning i Tunaberg Klättring allmänt 0
Sensommarträff i Tunaberg Klättring allmänt 0
Klättra i Tunaberg i helgen? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.