Skit i Tunaberg!

Hej
Jo, dels var det den där leden som går på lite travers vänster över klippan, grad typ 5b-5c. Det var ju lätt upp till första, men någon annan kanske tycker det är svårt, så en till bult vore inte dumt.

Sen klättrade vi borta vid 320 (vi hade en förförare och i den var inte lederna med, vi fick kolla på en förare som ägdes av några andra som var där), det gick både någon 6b och några 6c till höger om 320 och det var mycket högt till första bulten på dem alla. Såpass långt att en fullt expanderad "sätta-i-första-bulten-pinne behövdes. I synnerhet som en eventuell landning där förmodligen hade slutat illa för fotlederna.

Längre än så hann vi inte i vårt provande, för tyvärr kom det regn. Klättringen kändes dock fin, så man kan gott tänka sig att åka tillbaka, dock med egen pinne...

PS Mix är lite synd, ren sportklättring eller ren trad är roligare. Och av förföraren framgår det inte alls vilken led som är tänkt som vad i den frågan.

PPS Varför är det svenska grader på en sportklippa???
 
lilla_my; sa:
...PS Mix är lite synd, ren sportklättring eller ren trad är roligare. Och av förföraren framgår det inte alls vilken led som är tänkt som vad i den frågan.

PPS Varför är det svenska grader på en sportklippa???

För att det är mix och inte sport? ;-)


Ofta när man gör mixleder är det väl för att man kompletterar svårsäkrade passager på tradleder, eller kanske i grunden tycker att man inte nånsin ska bulta där det lika bra går att säkra naturligt.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För mig blir det varken hackat eller malet. Mixturer blir oftast oklättrade, de känns som förhistoriska liksom, som om de var från tiden före sportklättringens genombrott.

Man har med sig den ena eller den andra utrustningen, man har tänkt klättra hårt, eller för att det är mysigt, men sällan blanda. Jag tror inte någon i min klätterkrets uppskattar mixat speciellt mycket, så jag känner mig inte ensam.
 
Mixat är tradd där svårsäkrade partier har fått sig en stödbult. Jag brukar oftast bara vara jätteglad att det sitter en bult där, till exempel på den där leden på Grönbrinks som vi körde Anna. Cristoffer Robin tror jag den hette. Längst upp var det klart trevligt med en bult, utan den vettefan om jag vågat göra uttoppningen.

Sen tycker jag nog det inte finns någon motsättningen mellan att "klättra hårt" och "klättra tradd". Jag har i princip samma maxnivå på kil som på bult.

[Ändrat av utomjording 2005-08-19 kl 12:29]
 
Jag förstår inte alls resonemanget att det är antingen eller som gäller. Att göra en i övrigt fin tradled möjlig genom att bulta något osäkrat parti är väl betydligt trevligare än att bulta hela vägen längs en spricklinje, alternativt lämna den ogjord?


[Ändrat av fson 2005-08-19 kl 13:05]
 
Pär: jo, på den leden var bulten befogad och bra, men leden var ju fortfarande kläassad som trad, inte som mix och bulten var bara till för att minska näradödenupplevelsen och få fler att klättra en fin led.

Åker jag däremot till en sportklätterklippa, som t.ex. Gåseborg, så har jag med mig slingor och rep och inget annat, och därför blir mixturerna där ogjorda, vilket ju verkar vara hur merparten resonerar (enkel studie av var/vad folk klättrar).

Personligen klättrar jag inte lika hårt på egna säkringar som på bult. Däremot har jag närmare mellan on sight och redpoint i trad än vad jag har på bult. (Redpoint trad finns väl i princip inte, men jag har blåst några onsight-försök genom oväntad test min egen säkring...).
 
Nä, man är väl olika helt enkelt.

Jag sätter inte så mycket etiketter på varken min klättring, lederna eller klipporna (och jag har ingen aning om vad 'Redpoint' är för nåt). Men om jag skulle vilja klättra enbart bultat så skulle jag nog inte bli så upprörd om det råkade finnas en fin spricktur med två bultar på samma vägg; så länge man inte klättrar inomhus får man väl acceptera att klipporna inte låter sig sorteras efter våra önskemål? Alla leder och klippor har väl sin historia.

/Per
 
Nya bultar

Jag har satt nya borrbultar på instegen på ett par leder på Bista:

- Valium, 6c, som nu har tre bultar (ligger på den lilla väggen vid lägerelden)

- Los Suecos borrachos y un coche, 6b, (en av de lederna som lilla_my talar om, de övriga på den väggen är inte särskilt läskiga)

Jag klurar på ytterligare en bult till instegen på Återvändsgränd och Helgonet, kom gärna med synpunkter.

I övrigt har berget begåvats med några nya välbultade leder. Den ofullbordade, 6b+, har fått en ny pitong i kruxet och är snällare att leda nu. Gas-Niclas, 5b, har fått ett litet toppankare.

Alla gamla förare är slutsålda. Jag planerar att ge ut den nya föraren i februari/mars 2007. Se http://bistaberget.info.se för löpande info.
 
Borrbultar på Höstsaga (Grönbrink)

När vi ändå är inne på ämnet borrbultar (säkert för tusende gången) måste jag höra om någon vet vem och varför som någon satt upp 6 nya borrbultar på Höstsaga (7-)? Jag misstänker att det inte är förstabestigaren! Jag klättrade leden innan den tilläggsbultades och jag upplevde den inte som dåligt säkrad. I föraren står "Välsäkrad med spridda friends, kilar och 3 bb". Varför inte låta ett berg som Grönbrink fortsätta var ett "tradberg". Det finns ju inga andra "sportleder" där. Ska de bort? Vad tycker ni?
 
Håller med om att det inte ska borras om det finns naturliga placeringar.
Känns samtidigt lite trubbigt att slå bort bultar, "skadan" är ju liksom skedd...

Å andra sidan kan det ju vara uppmuntrande för den som vill ha (för) mycket bult om bultarna alltid får sitta kvar om de väl smusslats.

Personligen har jag inget mot mix-leder i den mån detta har relevans för frågan och dsikussionen. DVS bulta gäran en passage som inte kan säkras naturligt, men ta inte det till intäkt för full bultning.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips