Skillnaden på rep?

Jag är nybörjare på klättring men funderar på att skaffa egen utrustning. Det jag främst kommer att använda den till är att gå inknuten vid lättare bestigningar såväl sommar som vinter.

Jag har sett att det finns flera olika sorters rep enkel, dubbel och glaciär. Jag undrar vad som är skillnaden mellan dessa och vilket som skulle vara bäst för mig.

En sele hade jag också tänkt att skaffa. Den behöver varken vara lätt eller teknisk. Är det någon som har något förslag?

Ang. rep kan jag ju rekomendera att du går en kurs, det ger både kunskap om hur du kan använda repen och ger dig tillfälla att prova vad som funkar bäst för dig. Enkel eller dubbelrep? nja, jag vill inte föreslå något, det finns fördelar och nackdelar med båda, du bör nog komma igång först och köpa utr senare

Ang. selar rekomenderar jag varmt Rock Empire, se http://www.northstar.se, köp en sele som går att justera mycket både i midja och benslingor så du kan använda den såväl på sommaren som på vintern med olika mycket kläder under.

/Pott

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips