Skillnaden på olika QD

Eh... det är väl snarare tvärtom ett rent linjärt samband mellan din kroppsvikt och belastningen på översta säkringen.
En dubbelt så tung klättrare genererar dubbelt så mycket energi vid ett lika långt fall. Sedan är det förvisso så att repet kommer ge den klättraren längre inbromsningssträcka så att den maximala momentana belastningen inte blir dubblerad, men ...

Hmm, Robin var är din lastcell? Dags att låta din personal falla före och efter lunch!


Detta måste testas! Borde hinna med det i veckan. Om du har möjlighet att vara med Mezzner så hojta, jag behöver en tungviktare ;)

Resultatet kommer att visas i forumet på www.stockholmsklattring.se
 
Hehe, det är möjligt Gustav, men mina 89,7 består troligen nu av mer body-fat-percentage* än nånsin, så jag har lättare för att falla än du! Dessutom är risken stor att det hänger tre skruvkarbiner och en kilpetare på selen även när jag är på en inomhusvägg...

*jag vet förstås inte riktig vad detta är eller hur man räknar ut det.
 
Men nu ska du inte blanda bort korten genom att hänvisa till gear-body-percentage och annat mumbojumbo.
Och body-fat? Ledsen, men ditt problem är palm-fat-percentage, dvs att resterna av tre morotskakor och två kanelbullar gör nävarna lite halkiga.

Om du slutar stoppa muffins i kritpåsen (istället för skinkmackor. Skinkmackor är som bekant lika obligatorisk utrustning som kilpetare och 120-slingor) så kommer du förbättra dig tre grader direkt.
 
Jag har länge misstänkt att enda sättet att börja klättra sexor är att underkasta sid den typen av asketiska, för att inte säga omänskliga, förändringar som du beskriver... men jag trodde faktiskt inte att det skulle ge riktigt tre hela (siffer)grader! Å andra sidan, vad vore det för liv, inga muffins...

Kanske kan lösningen vara att ha krita i glasyren?
 
Jag har länge misstänkt att enda sättet att börja klättra sexor är att underkasta sid den typen av asketiska, för att inte säga omänskliga, förändringar som du beskriver... men jag trodde faktiskt inte att det skulle ge riktigt tre hela (siffer)grader! Å andra sidan, vad vore det för liv, inga muffins...

Kanske kan lösningen vara att ha krita i glasyren?

Siffergrader? Bäste herr Mezzner, när jag skriver "grader" menar jag naturligtvis temperaturen på efter-klättrings-kaffet. Med mindre flottiga händer (efter före-klättrings-fikat) river du av dagens led betydligt snabbare (naturligtvis utan att stressa utan fortfarande i ett värdigt fikaklättringstempo) varför du slipper plågas av halvljummet kaffe när du är tillbaka vid lägerplatsen.
 
Nja, jag är nog nöjd med mina grader. På mina leder finns ofta små utrymmen att ställa kaffekoppen på , medan du plockar med kilarna (eller bullarna). På så sätt hinner inte kaffet kallna ens när det handlar om långturer. Alltså turer som får räknas som flertermosturer. Det där med att lämna kaffet på marken tycker jag verkar tveksamt ur säkerhetssynpunkt.

Men möjligen kom vi lite ifrån detta med olika quickdraws nu...
 
Jag med på Petzls Spirit ( http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLSPQD )

Denna anses utav de flesta som har varit i kontakt med den som den skönaste och bästa sportklättrings QD´n. Fördelen med den är att den är jävligt go att klippa med den har det där goa klicket och känslan. En annan fördel som du som nybörjare kommer märka är att det är den goaste tyg-jugg man kan hänga och grisa i.
Nackdelar, tung och dyr.

Förutom Petzls Spirit har jag även DMM Phantom( http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=DMMPHANTOMQD )

Detta är kanske den lättaste QD'n som finns och när man racka på 20st sådana här på selen så är det nästan bara ljudet utav dem som gör dig påmind utav dem när du klättrar.

Nackdelar, dyra, otrevliga att dogga med (vilket man tenderar att gör i början). För mig har repet klippt ur sig självt ifrån dem 2 gr också.
 
Hate to say "I told you so"

Ursäkta att jag inte orkar skaffa konto på stockholkmsklättring enbart för detta ;) men jag tar det här istället:

Jag brukar säga (sen jag började kolla upp det här med fallfaktor och sånt) att belastningen på repet ökar med kvadratroten ur 2 i relation till klättrarens vikt.
Och alltså inte linjärt med klättrarens vikt, som framhålls av någon i SK-tråden.

Och nu kan vi se resultatet:
Relation mellan klättrarnas vikt: 69/32 = 2.156
Relation mellan belastning vid likartat fall: 412/266 = 1.549

Relationen belastningsökning mot viktökning: 2.156 / 1.549 = 1.392!
(Kvadratroten ur 2 är 1.414, just sayin'... ;) )


Däremot är det väl så att belastningen på kroppen, i form av snabbare inbromsning och därmed högre G-last, blir större på den lättare klättraren...?
 
Senast ändrad:
Jag orkar inte heller skaffa stockholmsklättringskonto. Det frågas om förslag till fler tester av fallmätningar. Här är mitt förslag:

Med hjälp av en mätningsmanick så borde man kunna "träna" riktig dynamisk säkringmetod (alltså lite mer avancerat än att hoppa vid godtycklig tidpunkt som jag ställer mig tveksam till hur effektivt det är).
Försök att hoppa lite, försök att släppa efter med bromshanden (med ATC), försök att först sitta på huk och sedan ställa sig, osv, etc, mm...

Vad fungerar? Vad fungerar inte? Hur viktig är tajmningen av 'eftersläppet'? Hur mycket 'eftersläpp' krävs för att vara effektivt? Kan man verkligen lära sig att ge en dynamisk säkring som garanterat minskar kraften på toppsäkringen betydligt? Hur mycket minskar toppkraften av en duktig dynamisk säkrare (om det går att lära sig)? Hur mycket värre blir kraften om säkraren knyter in sig hårt till marken (eller kanske tom knyter säkringsdonet till marken)?

Och om det går att träna, så kanske det går att starta en "dynamisk säkringskurs" på gymmet och du kan tjäna en massa kosing på det och köpa fler QD av valfri modell!
 
Ursäkta att jag inte orkar skaffa konto på stockholkmsklättring enbart för detta ;) men jag tar det här istället:

Jag brukar säga (sen jag började kolla upp det här med fallfaktor och sånt) att belastningen på repet ökar med kvadratroten ur 2 i relation till klättrarens vikt.
Och alltså inte linjärt med klättrarens vikt, som framhålls av någon i SK-tråden.

Och nu kan vi se resultatet:
Relation mellan klättrarnas vikt: 69/32 = 2.156
Relation mellan belastning vid likartat fall: 412/266 = 1.549

Relationen belastningsökning mot viktökning: 2.156 / 1.549 = 1.392!
(Kvadratroten ur 2 är 1.414, just sayin'... ;) )


Däremot är det väl så att belastningen på kroppen, i form av snabbare inbromsning och därmed högre G-last, blir större på den lättare klättraren...?

Det känns ju onekligen som att ytterligare en klättrare med annan vikt skulle vara ett minimikrav för att i någon mån verifiera antagandet ovan. Samt vidare, att det vore intressant att höra varför roten ur två är inblandat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26
Anna Frimodig Anja på tv4 sporten on eller sö Sportklättring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.