Skillnaden på olika QD

Men nu verkar det ju uppenbarligen som om Iggle ska gå en kurs i sportklättring vilken är en alldeles utomordentlig idé, så varför jiddra om karbiner vars grind inte ska frysa och annat tjafs? Förstår verkligen inte varför det ska vara så tråkig attityd vid en ärlig fråga... Och varför måste svaren visa på massa excesskunskaper? Näe, skärpning.

Iggle, jag rekommenderar för ändamålet du beskriver denna express:

http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/climb/carabiners/livewire-quickdraw

Kostar kanske 200 spänn per styck. Kanonfin express med vajergrind i botten så att den alltid är stängd vid vibrationer från repet och stötar mot klippan.
Bra grepp i slingan för att kunna dra sig igenom sekvenser på leden när du testar ett svårt projekt eller så, ej att underskatta.
Håller superfint över tid.
Vikt schmikt. Herregud, det är väl sportklättring vi pratar om. Skiten hänger antingen på väggen eller så är det max 15 expresser på selen. Kebabtallriken i magen väger mer så varför bry sig =)

Du kommer inte att bli missnöjd med den, tro mig.

Lycka till på sportkursen och hoppas du blir nöjd med dina slingor, vilka de än blir.
 
Förstår verkligen inte varför det ska vara så tråkig attityd vid en ärlig fråga... Och varför måste svaren visa på massa excesskunskaper? Näe, skärpning.

Jag förstår inte var du hittar den tråkiga attityden. Litet pratigt var det väl, men herradjävlar, det är väl inget problem. Dessutom fick ju frågeställaren också korta och koncisa svar på exakt sin fråga. Hela idén med forum är väl att delar med sig av sitt kunskapsöverflöd ...
 
Jag tycker 10 kN känns ganska motiverat (kan ju bero lite på min egen vikt också...), och det finns en halvgammal artikel i Bergsport om karbiner som ganska klart tar ställning för 10 kN som minimistyrka.

Eftersom det finns karbiner som klarar detta OCH övriga krav, brukar jag inte kompromissa.

Så tänker jag när jag gör inköp till mitt rack, när jag väl klättrar funderar jag inte alls i de banorna förstås.
 
ja kan ju tillägga att min vikt landar på ca 90-95 pannor.... Vet inte hur pass stor skillnad det e mellan 8 å 10 kn va det gör i praktiken. kanske man ska satsa på minst 10kn vid öppen grind.
 
Oslagbart pris:

http://www.telemark-pyrenees.com/en/blackdiamondfreewire12cmquickdraw-p-44420.html

Personligen föredrar jag CAMP steelkar kortslingor till sportklättring som är stora, slitstarka och billiga samt 10kn öppen grind. Tyvärr verkar det som CAMP har lagt ner produktionen :-/

Sen är ju wirekarbiner säkrare änn karbiner med solid grind. Varför chansa?

BD gör bra karbiner men Wild Country och DMM gör bättre, run the numbers, starkare, större och lättare. För kilklättring, när varje gram räknas(iaf för mig!) är Wild Country helium oslagbar! Lätt, stark, stor och keylock. Dyr men det är det värt!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
ja kan ju tillägga att min vikt landar på ca 90-95 pannor.... Vet inte hur pass stor skillnad det e mellan 8 å 10 kn va det gör i praktiken. kanske man ska satsa på minst 10kn vid öppen grind.

Om din vikt är 70 pannor eller 140 pannor gör nog ganska liten skillnad på hur många kN du genererar per fall.
 
Om din vikt är 70 pannor eller 140 pannor gör nog ganska liten skillnad på hur många kN du genererar per fall.

Eh... det är väl snarare tvärtom ett rent linjärt samband mellan din kroppsvikt och belastningen på översta säkringen.
En dubbelt så tung klättrare genererar dubbelt så mycket energi vid ett lika långt fall. Sedan är det förvisso så att repet kommer ge den klättraren längre inbromsningssträcka så att den maximala momentana belastningen inte blir dubblerad, men ...

Hmm, Robin var är din lastcell? Dags att låta din personal falla före och efter lunch!
 
Jag kan ramla av vid nästa tillfälle på K2, sånt är jag rätt bra på och min vikt är ovanligt "bra" för att vara klättrare. Att hitta nån speta som väger hälften, att jämföra med, är troligen lätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26
Anna Frimodig Anja på tv4 sporten on eller sö Sportklättring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.