Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka?

Tror jag...

Jag tror att jackorna används inne i stan eftersom man då slipper släpa med sig en omgång regnkläder om vädret blir dåligt. Dessutom träffar jag nästan aldrig en människa ute i naturen när jag är ute på egna turer. Inga människor = inga jackor!
 
Framförallt kan väl ingen vilja använda dessa modejackor i naturen? Usla dragkedjor utan slejf, kassa kragar, dåligt designade huvor och obefintlig hållbarhet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag tror att jackorna används inne i stan eftersom man då slipper släpa med sig en omgång regnkläder om vädret blir dåligt.

Det är precis av den anledningen som jag har sån jacka till vardags. Det kanske är fint väder på morgonen när man ska till jobbet men regnar när man ska hem på eftermiddagen. Med en sån jacka slipper man ha med sig ett extra separat regnplagg.
 
Jag noterar med fascination att nästan alla jackor för friluftsbruk i större webbshoppar under kategorin friluftsjacka , jacka för vandring osv är vattentäta! Skulle uppskatta det till 8/10 jackor. Då alltså i kategorierna jackor som inte är renodlade regnjackot

Man får leta ordentligt för att hitta en "jackig jacka" (Dvs med huva och fickor och vindlås osv och inte typ löparjacka eller "vindblus") som INTE är vattentät

Kan jag ha missuppfattat membranjackor? Jag har fått för mig att de inte andas mycket bättre än ett regnställ och att membranjacka till en typ som jag som som svettas lätt inte är nån bra idé vid vandring . Men det kanske inte stämmer? Jag är beredd att pröva en sån jacka isåfall. Det vore ju praktiskt att slippa ha två plagg..

Man får leta en lite grann för att hitta plagg som är enbart vindtäta, men inte vattentäta med "andasfunktion". Än mer får man leta när man vill köpa t.ex. galonplagg. Iaf om det är till vuxna. I friluftsbutiker vill de gärna sälja membranplagg. T.ex. när köpte ett par skor att vandra med: Flera ggr. uppmanade butikspersonalen mig till att köpa ett par skor med Gore Tex.
Själv går jag inte i regnjacka när det inte regnar.:)
 
Kan jag ha missuppfattat membranjackor? Jag har fått för mig att de inte andas mycket bättre än ett regnställ och att membranjacka till en typ som jag som som svettas lätt inte är nån bra idé vid vandring . Men det kanske inte stämmer? Jag är beredd att pröva en sån jacka isåfall. Det vore ju praktiskt att slippa ha två plagg..

Alla jackor innebär att man svettas om man inte reglerar hur mycket man har under och hur mycket ventilation man har i kombination med väder och aktivitet. Så det enklaste tipset är att lära sig sin kropp och hur olika kläder fungerar i olika situationer.
Jag var ute en sväng idag och svettades inte trots att jag hade ryggsäck och membranjacka men skulle jag sitta stilla längre än vad jag gjorde hade jag varit tvungen att byta handskar och ta på mig en tröja.
 
Jag noterar med fascination att nästan alla jackor för friluftsbruk i större webbshoppar under kategorin friluftsjacka , jacka för vandring osv är vattentäta! Skulle uppskatta det till 8/10 jackor. Då alltså i kategorierna jackor som inte är renodlade regnjackot

Man får leta ordentligt för att hitta en "jackig jacka" (Dvs med huva och fickor och vindlås osv och inte typ löparjacka eller "vindblus") som INTE är vattentät

Kan jag ha missuppfattat membranjackor? Jag har fått för mig att de inte andas mycket bättre än ett regnställ och att membranjacka till en typ som jag som som svettas lätt inte är nån bra idé vid vandring . Men det kanske inte stämmer? Jag är beredd att pröva en sån jacka isåfall. Det vore ju praktiskt att slippa ha två plagg..

Ovanstående är nog ett ganska pricksäkert inlägg. Vill man bara ha en (1) jacka så måste man välja en vattentät. Lite beroende på under vilka förhållanden man tänkt använda den blir då första valet om det ska vara galon eller en jacka tillverkad i något andasmaterial. För fiske hade jag valt galon och reglerat med underställ. Annars hellre ett membranplagg. Sen får man välja ett membranplagg efter skärning och möjligheter att ventilera typ öppningsbart under armarna och inte för tajt. Konstruktionen på membranplagget avgör nog om det blir tillräckligt brett användningsområde för att kunna räcka som enda jackan.

I kanoten blir det 2 membranjackor för mig. En som jag svettas i men klarar att hålla ute kalla översköljningar av vågor. Och tål lite mer slitage. En tunn som varken väger eller är skrymmande som jag kan ha som regn/vindjacka på lägerplatsen. Kanoter tar iofs mer packning än vandrare...

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
kartisen Förhållande mellan Ullfrotte dvs Woolpower och Triconor Kläder 4
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
arvidsson.anna Väljer mellan två skaljackor Kläder 5
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
Swedish Berman VÅLDSAMMA SKAVSÅR mellan benen!! Kläder 18
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.