Vilken jacka inför fjällvandringen?

Jag vandrar i vindjacka (Patagonia Houdini, ca 110 gr och liten som ett äpple nerpackad) för att skydda mot vind och mindre duggregn, vilket funkar utmärkt. Den andas så bra att jag ofta har på den när jag joggar på vinterhalvåret.

Skulle inte vandra i regnjacka då det blir svettigt och för att ryggsäcken sliter på jackans yta och gör att dess vattentäthet försvinner snabbt. Använder därför bara regnjackan (en Houdini Orange på ca 200 gr) när jag verkligen måste.

Är mycket nöjd med denna lösning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Det är svårt. Jag blir alltid fuktig av att jag svettas om jag har regnjackan på mig. Men jag har alltid den på om det är kyligt och blåsigt då den är helt vindtät.
Som regnplagg har jag ganska gamla plagg som fortfarande fungerar. Tunn gummering på insidan av byxor och jacka.
T&P Packaway från ITAB. Helt ok ventilation ändå.
Sedan har jag en regnjacka från Tuxer som fungerar bra. Lite för tät så blir svettig om det är varmt, och lätt duggregn får pågå tills det blir för mycket och jag måste göra något åt det.

Har alltid med mig min skaljacka (V/P 20000mm) Därutöver använder jag jackan från mitt träningsställ, Dobsom, som vindjacka. Fungerar mycket bra, liten packvolym. Dock ej i hård vind då.

För egen del använder jag samma jacka året om: Klättermusen Allgrön 2.0. Sommartid vandrar jag ofta utan, men är det kallt eller regnar så åker den på. Om det är mycket mygg, men för varmt för Allgrön tar jag på mig Swedteam Mosquito Anorak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips