Skillnad på märken?

Men fokus i frågan är väl att en stålgaffel eller ram utsatt för samma våld skulle krascha även den..
Ett litet test: http://www.youtube.com/watch?v=Y_O9PLorYPA
Eller ett annat: http://www.youtube.com/watch?v=-lsDXEEUlRE

Och aluminium är ju både mjukare än stål och har rör med större diameter och tunnare gods, så det går inte bättre det heller..

Och ett bucklat rör har förlorat myyyyyyycket av sin styvhet och styrka.

Det enda dessa "tester" visar är ngt som redan är kännt, CF har högre E-modul än stål och aluminium och att CF inte i första taget visar skadan på ytan. Sure, det köper jag.

Jag skulle däremot tydligt veta var prylen av metall var skadad och kunna se det. CF-prylarna aporna hammrar på och tror sig veta ngt om ser ut att hålla bra, fine, MEN vad händer om du råkar sätta dig och cykla på dessa efteråt? Jag påstår att det med största sannolikhet har bildats sprickor i materialet, kanske inte på ytan, kanske inte ens på ytan på innersidan utan rätt utav i mitten. Hur kan man svära sig fri från att det håller ändå? Det kvittar väl för den som sitter på cykeln om sprickan växer från utsidan, insidan eller från mitten av godset. Det går av likt förbannat lika fort för det när det väl gör det.

Sätter du dig däremot på en bucklad metallram/gaffel så ser du felet och kan enkelt inse att du bör åtgärda det. Om prylen ger sig så ger den sig inte lika fort som CF, det må inte vara många sekunder i förloppet förvisso, MEN det är ändå mer tid än ett helt sprött restbrott hos CF.

Jag skulle kunna erbjuda den som misstror mig att komma förbi med sin CF-ram och så tar jag min MTB med Alu-ram (vill inte slösa bort min Reparto Corse EV4 på detta) och så hittar vi ngn bra pryl på Chalmers som kan ge dessa ramar en identisk "skada". Sedan så kan vi ta och tävla i vem som kan cykla längst utan att haverera och få kroppen full med flis. Därmed punkt!

Ett CF-rör med en sprickanvisnign i form av en åverkan/cyklisk belastning förlorar också sin styrka. Bucklade rör förlorar styvhet, ja, men vad föredrar du? Förlorad styvhet och styrka som kan kännas gradvis, dvs det säger inte pang, eller bibehållen styvhet (för att differensen är närmare försumbar) och sedan ett brott då det bara säger pang?
 
Angående kolfiber vs aluminium så vill jag säga följande:

1 Idag får du vanligtvis mycket mer ram för pengarna om du kör aluminiumram än kolfiber.

2 Det tar lång tid för cykeltillverkarna att lära sig nya rammaterial och hur optimera ramdesignen efter de nya materialen.

* Stål har funnits i över 100 år och är synnerligen väl beprövat. Dock är det väl nästan enbart små custum-tillverkare som gör stålramar av bättre kvalitet idag (Cro-Mo).

* Aluminiumramar har väl funnits i bortåt 40 år och tillverkarna börjar väl få en hygglig koll på detta material.

* Kolfiberamar har väl bara funnits i 15-20 år och lider väl fortfarande av en hel del barnsjukdomar.

3 Många ramtillverkare är på tok för snabba med att få ut ramar i nya material, innan designen är ordentligt testad, varför kunderna ofta får bli testpiloter.

Thure Björk efterlyste ju erfarenheter av rambrott på kolfiberhojar. Jag har själv råkat ut för ett rambrott på en Trek OCLV 9800 MTB-ram av 1995 års modell, där vevpartiet plötsligt låg på backen. Ca 5 minuter innan hade kört downhill ner för Sunnerståsen. Hade vevpartiet lossat i den nerförsbacken, hade jag nog varit kastrat idag... Ytterligare ca en kvart tidigare körde jag ner för en del trappor vid Ultuna.

Rambrotten kom hastigt. Precis innan det inträffade, noterade jag att det kändes lite glappt i vevpartiet. I övrigt märkten ingen förvarning. Cykeln var då ca 1 år gammal (1996) och jag fick ut en ny ram på garantin. Den nya ramen lyckades jag dessvärre knäcka växelörat på (icke utbytbart), varför jag bytte rammaterial till en Park Pre titanram.

Titanramen höll i många år, men tillslut uppstod sprickor där sadelröret och toppröret möts. Då det visade sig att titan är ett knöligt material att svetsa i, byttes ramen ut till en aluminiumram (KHS Alulite 4000) som jag kör med idag.
/Niklas
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Angående kolfiber vs aluminium så vill jag säga följande:

1 Idag får du vanligtvis mycket mer ram för pengarna om du kör aluminiumram än kolfiber.

2 Det tar lång tid för cykeltillverkarna att lära sig nya rammaterial och hur optimera ramdesignen efter de nya materialen.

* Stål har funnits i över 100 år och är synnerligen väl beprövat. Dock är det väl nästan enbart små custum-tillverkare som gör stålramar av bättre kvalitet idag (Cro-Mo).

* Aluminiumramar har väl funnits i bortåt 40 år och tillverkarna börjar väl få en hygglig koll på detta material.

* Kolfiberamar har väl bara funnits i 15-20 år och lider väl fortfarande av en hel del barnsjukdomar.

3 Många ramtillverkare är på tok för snabba med att få ut ramar i nya material, innan designen är ordentligt testad, varför kunderna ofta får bli testpiloter.

Thure Björk efterlyste ju erfarenheter av rambrott på kolfiberhojar. Jag har själv råkat ut för ett rambrott på en Trek OCLV 9800 MTB-ram av 1995 års modell, där vevpartiet plötsligt låg på backen. Ca 5 minuter innan hade kört downhill ner för Sunnerståsen. Hade vevpartiet lossat i den nerförsbacken, hade jag nog varit kastrat idag... Ytterligare ca en kvart tidigare körde jag ner för en del trappor vid Ultuna.

Rambrotten kom hastigt. Precis innan det inträffade, noterade jag att det kändes lite glappt i vevpartiet. I övrigt märkten ingen förvarning. Cykeln var då ca 1 år gammal (1996) och jag fick ut en ny ram på garantin. Den nya ramen lyckades jag dessvärre knäcka växelörat på (icke utbytbart), varför jag bytte rammaterial till en Park Pre titanram.

Titanramen höll i många år, men tillslut uppstod sprickor där sadelröret och toppröret möts. Då det visade sig att titan är ett knöligt material att svetsa i, byttes ramen ut till en aluminiumram (KHS Alulite 4000) som jag kör med idag.
/Niklas

Amen brother!

När tillverkarna som du säger gör saker i lagom takt så blir det oftast bra, men det går ofta fortare än det bör...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips