Skillnad på märken?

Jag funderar på att köpa en ny racer, den jag har nu är en gammal Miyata som har ett klistermärke från Vätternrundan 1993 men jag vet inte riktigt hur gammal den är hehe...

Jag har lite funderingar kring vilket märke jag ska välja, vad är det för skillnad på dessa märken?

* Basso
* Bianchi
* Nishiki

Dessa 3 märken har jag varit inne mest på, kom gärna med förslag min budget är mellan 10-13 tusen.

MVH Christian
 
Vill du ha så mycket som möjligt för pengarna så rekommenderar jag att du köper en cykel från tyskland, finns en mängd återförsäljare som ligger betydligt under dom svenska försäljarnas priser..

Om du söker lite på http://www.happymtb.org så hittar du ungefär hur mycket som helst om landsvägscyklar i ungefär den prisklassen!
 
Vad det råkar stå för märke på ramen är inte så viktigt, framför allt inte i den prisklassen.
Vad som däremot är väldigt viktigt är att storlek och geometri passar cyklisten. Därför bör man tänka sig för en extra gång innan man beställer på nätet, framför allt om man inte har bra koll själv.
En del i det högre priset i lokala butiken är att man betalar för kunskapen att välja rätt cykel.
Även hjul och övriga komponenter är viktiga, i den prisklassen skulle jag välja att lägga krut på hjul och grupp hellre än ramen. Det är inte billigt att uppgradera.
 
Ja det verkar vettigt då jag egentligen inte kan något om racercyklar, vilken butik i sverige rekommenderar ni att man ska gå till?

Jag är mer intresserad av att ha en cykel mer åt tävlingshållet än motionärshållet, då jag vill börja tävla.

Hört att cykel city ska vara väldigt bra.


mvh Christian
 
Ja det verkar vettigt då jag egentligen inte kan något om racercyklar, vilken butik i sverige rekommenderar ni att man ska gå till?

Jag är mer intresserad av att ha en cykel mer åt tävlingshållet än motionärshållet, då jag vill börja tävla.

Hört att cykel city ska vara väldigt bra.


mvh Christian

Vart bor du? Eller vill du åka runt över hela Sverige?
 
Bor i Stockholm, har en mor i Varberg och en far i Lidköping. Sen kan ja tänka mig att åka runt 20 bortom dessa städer om det är en riktigt bra butik.

Racerdepån i Falköping har mycket gott rykte. (Själv har jag i och för sig bara handlat delar av dem på nätet och är nöjd med den servicen. Men som sagt, de har bra rykte.)
 
Racerdepån i Falköping har mycket gott rykte. (Själv har jag i och för sig bara handlat delar av dem på nätet och är nöjd med den servicen. Men som sagt, de har bra rykte.)

Jo, de är rätt bra på racercyklar. I Lidköping, där trådskaparen visst har sin farsa, finns ju även Evalds mtb som också har lite racers (och mycket MTB).
/Niklas
 
Ska du både tävla och träna med samma cykel rekommenderar jag två hjulset, först ett träningset och sedan när du har råd ett tävlingsset. Ramen är det du senast kommer att uppgradera (tror jag) och därför bör du se till att denna är bra.
 
ECI i Björkhagen

är som skrivet bra. Däremot är deras hemsida inte så uppdaterad.

Köpenhamn platsar väl också kanske. Har funnits tips därifrån här tidigare.

Thure
 
Jag funderar på att köpa en ny racer, den jag har nu är en gammal Miyata som har ett klistermärke från Vätternrundan 1993 men jag vet inte riktigt hur gammal den är hehe...

Jag har lite funderingar kring vilket märke jag ska välja, vad är det för skillnad på dessa märken?

* Basso
* Bianchi
* Nishiki

Dessa 3 märken har jag varit inne mest på, kom gärna med förslag min budget är mellan 10-13 tusen.

MVH Christian

För samma utrustning så är:

Basso & Bianchi - dyrast
Nishiki - billigare

Jag skulle dock rekommendera att titta runt på lite annat också. CUBE brukar kunna vara riktigt prisvärt.

Som cyklist sj så skulle jag rekommendera att ev se över budget och se till att du får med dig en cykel med minst 105-genomgående, dvs inte bara bakväxeln, utan reglage, vev, osv. Detta för att det skall vara en kul och rolig hoj att åka på.

http://www.bike-discount.de/ är bra att ha och göra med.

Ett bra exempel på en ruggigt bra pris är: http://www.bike-discount.de/shop/k94/a15892/agree-pro-3-speed.html

Motsvarande av bianchi skulle ligga på runt 18k ord.... Nishiki har tyvärr ingen finare alu-racer utan en massa carbon i klassen 12k+. jag skulle starkt avråda från carbon om du inte är en elitcyklist som får sakerna betalda då du har en helt annan typ av utmattning på kolfiber.

http://www.bike-discount.de/shop/k94/a27306/ellipse-pma-ultegra.html är ett annat alternativ, fast du får inte direkt ngt mer för pengarna (pyttelite finare ram).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pery Skillnad på 622? Landsvägscykling 3
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
MrP Problemlösning på skrikig cykelbroms Landsvägscykling 3
tango Framväxel fastnat på mellanklingan -vad göra? Landsvägscykling 14
cykelcamparen Tips på rutter ut från Stockholm... Landsvägscykling 7
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
camoscio Traktorer på gc-väg Landsvägscykling 48
kandildol42 Förslag på bra 28 mm däck Landsvägscykling 8
Bertsdotter bruten axel på en Crescent 27" Landsvägscykling 7
thureb Sladd på bakhjulet vid bromsning Landsvägscykling 8
olaab Parkera bil på Öland 7 dagar? Ska cykla runt och njuta. Landsvägscykling 6
avslutmedlemskap0904 Montera väska på styre Landsvägscykling 5
Danielv Pina på sadeln Landsvägscykling 18
Brune Kolfibercykel med på flyg utomlands? Landsvägscykling 2
Christian1 Cykla på Mallorca...önskar tips! Landsvägscykling 6
Brune Fråga om packning på racercykel Landsvägscykling 21
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
Liisut Resekompis sökes på långcyklings-resa Landsvägscykling 1
tomhylsan Vikt på Nishiki pakethållare? Landsvägscykling 1
niking UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer Landsvägscykling 15
Gunnar81 Reseskildring av cykelsemester på Gotland Landsvägscykling 0
Bohak Barnsits på cyclocross? Landsvägscykling 6
avslutatmedlemskap160620 Inställning sadel på vanlig gubbcykel Landsvägscykling 10
maria.b Vättern runt på tandemcykel? Landsvägscykling 10
grillfesten Äta på Vätternrundan Landsvägscykling 9
JA64 utväxling på touren. Landsvägscykling 4
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
camoscio hänga i bakhjulet -vaffan tänker dom på? Landsvägscykling 45
thureb Gör ni service på frihjulsmekanismen? Landsvägscykling 7
Jones Vilka depåer är bäst på Vätternrundan? Landsvägscykling 17
Moniqan Följ med på helgtur på nynäsleden 28-29e Maj Landsvägscykling 0
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Tmas Ny kedja fastnar på gammal krans Landsvägscykling 15
KristianMattiasson vätternrundan 2011 på en cyclocross Landsvägscykling 10
Emanuele Hej tips på kläder för cykling genom östeuropa i juli -augusti Landsvägscykling 2
egs Tubdäck på kanttrådsfälg, går det? Landsvägscykling 4
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
Bohak Normalt slitage på kedja och kassett? Landsvägscykling 13
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
Pumpagubben Gängdimensioner på pedaler Landsvägscykling 7
flameboy Tips på enklare cykelställ Landsvägscykling 2
Rookien Byta till pendlarhjul/-däck på MTB ? Landsvägscykling 14
Alexanderhoff 12-åring och cyklat 12 mil på en dag Landsvägscykling 5
Senator Pulsklockan störs ut på cykeln. Men av vad? Landsvägscykling 6
Pendlaren Smala däck på grus Landsvägscykling 9
abaader Bra pris på Nishiki? Landsvägscykling 11
SteZim Vem har företräde när man kommer på Västerbron? Landsvägscykling 60
CeciliaB Tips på cykeltränings resor Landsvägscykling 5
thureb På happy Landsvägscykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.