Skillnad på bensin?

Hej på Er!
Det verkar som om det finns olika typer av bensin, eller? Optimus Ranger & Optimus Hunter går båda att köra på bensin...men, om jag inte är dum i hela huvudet, så verkar det som om man pratar om 2 olika bensinsorter. Det ena köket ska ha en viss sort, det andra en annan sort. Är det så eller? och i så fall, vad är mest gångbart?

Fundersam
Anders

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bensinsorterna är kanske:
heptan = rent och fint bränsle, går att köpa i färghandel, förhållandevis dyrt.
Alkylatbensin = sånt man tankar gräsklipparen med, köpes på bensinmack. Optimus rekommenderar denna framför heptanvarianten eftersom den sistnämnda har en viss smörjande effekt. MSR tror jag rekommenderar den förstnämnda, s.k. white gas till sina kök.

Översättning önskas

Nu får ni ursäkta en novis, men jag skulle vilja ha översatt vad följande bränsle "Kerosene/paraffin and diesel oil" är i svenska termer.

Ha det!
Anders

Soppa rekomendationer

515442; sa:
Bensinsorterna är kanske:
heptan = rent och fint bränsle, går att köpa i färghandel, förhållandevis dyrt.
Alkylatbensin = sånt man tankar gräsklipparen med, köpes på bensinmack. Optimus rekommenderar denna framför heptanvarianten eftersom den sistnämnda har en viss smörjande effekt. MSR tror jag rekommenderar den förstnämnda, s.k. white gas till sina kök.

På Optimus hemsida står följande att läsa angående multifuelkök: "Use good quality kerosene/paraffin or white gasoline as a first choice" och för vanliga besin kök så skriver dom: "If your stove is a gasoline stove, use white gasoline, Coleman Fuel, heptane and similar as a first choice. In some countries 'unleaded environmental gasoline' is available and can be used as a second choice"

http://www.optimus.se/faq/#fuels

Alltså heptan/white gasoline före gräsklipparsoppa.

/Jesper

Re: Översättning önskas

Anders.T; sa:
Nu får ni ursäkta en novis, men jag skulle vilja ha översatt vad följande bränsle "Kerosene/paraffin and diesel oil" är i svenska termer.

Ha det!
Anders

Kerosene/paraffin oil är detsamma som fotogen. Kerosene i brittisk engelska och paraffin i amerikansk engelska.
Diesel oil är just disel dvs bränslet för lastbilar etc.

Re: Översättning önskas

Anders.T; sa:

Diesel är väl inte så svårt att gissa sig till? Det försnämnda är normalt det vi kallar fotogen. Så den citerade frasen borde på svenska bli "fotogen eller diesel".

En liten besserwisserfotnot...

...apropå "diesel oil".
Det som i vardagligt tal kallas "diesel" heter ju egentligen "dieselolja" på svenska.

Det är i det fallet motorn som har gett namnet till bränslet, inte tvärtom (och motornnamnet definieras av sin uppfinnare).

Bensinmotor kallas bensinmotor för att man använder bensin i den, MEN dieselolja kallas dieselolja för att man använder den i dieselmotorer.

Jag tänkte när vi ändå höll på och lärde oss bränslenamn... :)

Re: En liten besserwisserfotnot...

Nordesjo; sa:
...apropå "diesel oil".

Jag tänkte när vi ändå höll på och lärde oss bränslenamn... :)

Kul liten essä om bränslen!
Vill bara tillägga, apropå att tråden handlar om skillnaden mellan olika bränslen, att endast ETT märke har en "En tiger i tanken".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips