Skillnad mellan Optimus nova och polaris

Spän
Fotogen / Lysfotogen är i princip samma sak, och vad som rekommenderas till Optimus Nova.
Jet-A och Jet-A1 är köld och höjd -tåligare versioner av fotogen för eldning i jetmotorer. Funkar alldeles utmärkt som bränsle i fotogenkök, fotogenlampor, blåslampor etc. Luktar lite manligare av fotogen...

Synd att jag inte vet vars du är - vi står just nu i förberedelserna för att skicka några fat med spill-flygfotogen till Sakab... Ta med en dunk eller två hit så tippar vi i. Det är markant mycket billigare för oss än att låta Sakab elda upp det. Prima Jet-A1 som vi av administrativa skäl inte får hälla tillbaks i bränslecisternerna.

Jag är övertygad om att de flesta flygplatser har några motsvarande spillfat stående som de gärna delar med sig ur om man bara frågar rätt person snällt. Sakab debiterar dem lika kostsamt...
spännande! Tändvätska och lampolja då? Är det också samma som fotogen?
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Spän

spännande! Tändvätska och lampolja då? Är det också samma som fotogen?

Mja. fraktionsmässigt är de i samma område som fotogen, men är efterbehandlade så att tex. andelen aromatiska kolväten och även cykliska kolväten är lägre (ger mindre doft både på bränslet och bränngaserna från lågan senare) några så hårt att den snarare kan kallas lätt paraffinolja och en doft som nästan påminner om paraffin.

Jag själv provat några märken 'lampolja' i Nova och skulle nog säga att skillnaden inte så stor att det skulle bli någon avgörande skillnad i brukandet gentemot Statoils blå (en gång i tiden) eller andra spisfotogen...

Optimus Nova är ganska bra all-ätare av flytande kolväte och skulle nog säga att diesel är nog den mest svårsmälta av de olika bränsledieterna (främst risken att det kolar mycket i förgasningsdelen) dock finns aspekt att ha koll som vaxningstemperatur på bränslet om man skall ge sig ut i riktigt kall vintercamping, då de mycket fina vaxflanen som bildas och svävar i bränslet i stark kyla både är vita och tätar snabbt igen bränselfilter till helt ogenomträngligt på kort tid - och det syns inte i filtret utan är lika vitt som innan!. - det går att 'rädda' sådan filter men då handlar det om att värma till 50-70 grader C och spola igenom med helst lika varm nära vaxfri fotogen. vax löser sig dåligt, ja nästan inte alls i bensin då den är för torr och inte är 'oljig' (aka lika löser lika).

- en utmärk studie i hur vax och lösningsmedel fungerar är tex. sonax hårdvax - syns ingenting, ingenting när man stryker ut och när mängden lösninsmedel går under viss nivå så fälls vaxet ut och svårligen löses igen (kräver värme, så mycket att vaxet smälter och kan blandas ut med lösningsmedlet igen) och lider av samma sak att om den förvaras i ouppvärmd garage så kan all vax ha fällts ut och hamnat i botten i burken vid sträng kyla.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips