Skillnad mellan Optimus nova och polaris

Spän
Fotogen / Lysfotogen är i princip samma sak, och vad som rekommenderas till Optimus Nova.
Jet-A och Jet-A1 är köld och höjd -tåligare versioner av fotogen för eldning i jetmotorer. Funkar alldeles utmärkt som bränsle i fotogenkök, fotogenlampor, blåslampor etc. Luktar lite manligare av fotogen...

Synd att jag inte vet vars du är - vi står just nu i förberedelserna för att skicka några fat med spill-flygfotogen till Sakab... Ta med en dunk eller två hit så tippar vi i. Det är markant mycket billigare för oss än att låta Sakab elda upp det. Prima Jet-A1 som vi av administrativa skäl inte får hälla tillbaks i bränslecisternerna.

Jag är övertygad om att de flesta flygplatser har några motsvarande spillfat stående som de gärna delar med sig ur om man bara frågar rätt person snällt. Sakab debiterar dem lika kostsamt...
spännande! Tändvätska och lampolja då? Är det också samma som fotogen?
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Spän

spännande! Tändvätska och lampolja då? Är det också samma som fotogen?

Mja. fraktionsmässigt är de i samma område som fotogen, men är efterbehandlade så att tex. andelen aromatiska kolväten och även cykliska kolväten är lägre (ger mindre doft både på bränslet och bränngaserna från lågan senare) några så hårt att den snarare kan kallas lätt paraffinolja och en doft som nästan påminner om paraffin.

Jag själv provat några märken 'lampolja' i Nova och skulle nog säga att skillnaden inte så stor att det skulle bli någon avgörande skillnad i brukandet gentemot Statoils blå (en gång i tiden) eller andra spisfotogen...

Optimus Nova är ganska bra all-ätare av flytande kolväte och skulle nog säga att diesel är nog den mest svårsmälta av de olika bränsledieterna (främst risken att det kolar mycket i förgasningsdelen) dock finns aspekt att ha koll som vaxningstemperatur på bränslet om man skall ge sig ut i riktigt kall vintercamping, då de mycket fina vaxflanen som bildas och svävar i bränslet i stark kyla både är vita och tätar snabbt igen bränselfilter till helt ogenomträngligt på kort tid - och det syns inte i filtret utan är lika vitt som innan!. - det går att 'rädda' sådan filter men då handlar det om att värma till 50-70 grader C och spola igenom med helst lika varm nära vaxfri fotogen. vax löser sig dåligt, ja nästan inte alls i bensin då den är för torr och inte är 'oljig' (aka lika löser lika).

- en utmärk studie i hur vax och lösningsmedel fungerar är tex. sonax hårdvax - syns ingenting, ingenting när man stryker ut och när mängden lösninsmedel går under viss nivå så fälls vaxet ut och svårligen löses igen (kräver värme, så mycket att vaxet smälter och kan blandas ut med lösningsmedlet igen) och lider av samma sak att om den förvaras i ouppvärmd garage så kan all vax ha fällts ut och hamnat i botten i burken vid sträng kyla.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips