Skenor till pulka

Hejsan!

Förra året köpte jag en transportpulka av plast som jag sedan fixade en egen skakel till. Den fungerar bra, men styr lite dåligt på skrå eftersom den inte har några skenor.

Jag funderar på att sätta dit någon form av plastskenor som t.ex. fjellpulken har. Nu är bara frågan var man kan få tag i lämpligt material. Är det någon som har några tips?

Mvh, Fredrik

Polyeten

Jag har gjort några pulkor själv, och på dem har jag satt fast glidskenor i Polyeten. Det ger bra glid, tillräckligt bra slitstyrka och är relativt lätt att böja/forma. Jag har använt mig av 8 mm tjockt material som jag skruvat fast med genomgående försänkt M4 med låsmutter på insidan av pulkan. Du kan köpa det hos en glasmästare, men räkna med att det kostar en slant. Ca 250 kr/par för 2000x35x8 mm. De är då kapade i rätt bredd och är "sylvassa" i kanterna. Det finns massor av olika egenskaper i Polyeten, Polypropen, Teflon etc. Polyeten är väl den bästa medelvägen. Polypropen pallar inte kyla, Teflon är för mjukt.

Lycka till.

/Jimmie

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips