Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen")

När de gäller att rädda liv så tycker jag de få kosta hur mycket de vill.

sen om de med olyckan är ju mest specklutaion som alla pratar om ju om vet o etiket ( eller hur erfarna dom är).
det som ha hänt har hänt. man säger att naturen sätter hårda prov på vi som är där ute, o de är sant.

själv som ja sa tidigare så tycker jag att budgeten skulle vara mer för samhället att ha för att rädda liv o skola o andra viktiga saker o inte höga fallsjärmar för diriktörer o andra höga uppsats människor.
 
Nu är säkert sådana här räddningsaktioner väldigt dyra, men vad är kostnaden i stort för samhället.
Jag skulle tro att fjällräddningen är en minimal del av statens kostnader, i alla fall om man jämför med trafikolyckor, alkoholrelaterade skador så varför ta diskussionen här. Börja istället med de stora problemen. Trafikolyckor, alkoholrelaterade frågor, kvinnovåld...

För mig känns det bra att betala skatt till ett system som faktist ger alla vård och hjälp, och jag tycker det är skönt att jag slipper fundera på om jag kan åka skidor 5m utanför pisten och bryter benet så får jag betala 50kkr för att bli hämtad.

Kostnaden för såna här funktioner överdrivs ofta på det sättet att man anger en kostnad per utryckning. I själva verket är kostnaderna i stora delar fasta - och påståendet att en insats kostar ett visst belopp blir fel såtillvida att man inte sparar några pengar på färre utryckningar - priset på färre utryckningar blir bara högre per styck istället...

(Jo, jag inser att det är en blandning av fasta och rörliga kostnader.)
 
Sedan är ju faktiskt vad jag vet fjällräddningen näst billigaste räddningsstyrkan i Sverige. Deras kläder är oftast sponsrade och de får köpa sina egna snöskotrar, sedan får de som deltidsbrandmän de timmar som de går på larm vilken är runt 160 kr i timmen.

Visst det är oftast med polis på ett hörn och sedan får ju sjukhuset ta över men själva räddningsaktionen borde vara rätt billig om man ser det jämfört med ambulans där skattepengar betalar både ambulansen samt månadslön till sjuksköterskorna som kör den.

Billigst då... jo det är självklart Sjöräddningssällskapet.
 
I Chamonix gors det under hogsasong ca 50 till 90 raddningar per dygn. Rekordet tror jag ar ca 300 instattser pa ett dygn. Det ar gratis raddning dar...
 
Jag har aldrig förstått invändningar som att människor som sysslar med "extremsport" kan bli en ekonomisk belastning för samhället, speciellt vid nödsituationer som kräver t.ex. helikopter osv.

Så länge man är försäkrad borde en räddningsaktion inte kosta samhället något. De kostnader som uppstår täcks ju av försäkringsbolaget. Ingen här inne tror väl att försäkringsbolagen tar ut så låga premier att de går minus ifall det behövs göras utryckning med helikopter? Av femhundra klättrare som löst försäkringen kanske det är en som behöver räddas. Vi klättrare har alltså redan täckt upp för den kostnad som annars skulle tillkomma samhället.

Mvh /Joel
 
Problemet är väl att förskringsbolag är lika bra på att låta bli att betala ut pengar som de är på att ta betalt...
I fallet som initierade tråden kommer väl knappast klättrarnas försäkring att betala polisen.

Jag menar inte att det är ett problem i det här fallet, men rätt typiskt för försäkringar i allmänhet.
 
Börja istället med de stora problemen. Trafikolyckor, alkoholrelaterade frågor, kvinnovåld...
Trafikolyckor ska nog inte ens nämnas i sammanhanget eftersom det "bara" bara rör sig om cirka 400 personer som dör och ett par tusen som skadas.

Snackar vi samhällskostnader så lär inget slå alkoholen. Här snackar vi i storleksordningen 5 000 döda varje år och hundra tusentals skadade. I princip allt våld i samhället är alkoholrelaterat. Omkring 100 000 barn far illa pga att föräldrar är alkoholister. Det brukar väl snackas om 2-3 barn i varje skolklass vars föräldrar inte klarar av alkohol.

Ingen nykter person börjar med narkotika. Som sagt, i princip allt våld i samhället, nästan alla mord, olyckor, mobbning, en tredjedel av alla trafikolyckor mm är alkoholrelaterat. Dessutom leder alkohol till bristande arbetsförmåga och sjukskrivning.

Så ska vi börja snacka om samhällets kostnader för räddning och sjukvård så ska vi komma på något smart sätt att minska alkoholens skadeverkningar.

/Mathias, som inte druckit någon starköl sedan igår.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig förstått invändningar som att människor som sysslar med "extremsport" kan bli en ekonomisk belastning för samhället, speciellt vid nödsituationer som kräver t.ex. helikopter osv.

Så länge man är försäkrad borde en räddningsaktion inte kosta samhället något. De kostnader som uppstår täcks ju av försäkringsbolaget. Ingen här inne tror väl att försäkringsbolagen tar ut så låga premier att de går minus ifall det behövs göras utryckning med helikopter? Av femhundra klättrare som löst försäkringen kanske det är en som behöver räddas. Vi klättrare har alltså redan täckt upp för den kostnad som annars skulle tillkomma samhället.

Mvh /Joel
Jag hänger inte med. Det är klart att det kostar samhället pengar när en klättrare behöver hämtas. Försäkringsbolaget betalar ju inte ett öre för samhällets kostnader.

Försäkringsbolaget betalar ut en "akutersättning" på ca 500 kr till dig för att täcka patientavgiften (ca 150 kr) och kanske lite skadade kläder och någon taxiresa. Blir du sjukskriven (ca 10 dagar) så får du kanske lite mer pengar och skulle du få någon form av invaliditet så får du ett större belopp.

Men försäkringsbolaget betalar inte en spänn till Svenska staten eftersom räddningsinsatsen och sjukvård ingår i socialförsäkringen som vi betalar via skattsedeln.
 
Jag hänger inte med. Det är klart att det kostar samhället pengar när en klättrare behöver hämtas. Försäkringsbolaget betalar ju inte ett öre för samhällets kostnader.

Försäkringsbolaget betalar ut en "akutersättning" på ca 500 kr till dig för att täcka patientavgiften (ca 150 kr) och kanske lite skadade kläder och någon taxiresa. Blir du sjukskriven (ca 10 dagar) så får du kanske lite mer pengar och skulle du få någon form av invaliditet så får du ett större belopp.

Men försäkringsbolaget betalar inte en spänn till Svenska staten eftersom räddningsinsatsen och sjukvård ingår i socialförsäkringen som vi betalar via skattsedeln.

Jag var nog mer inne på Alperna i tanken när jag skrev mitt inlägg.

När det gäller Sverige blir det förvisso skattepengar, men klättrare betalar ju också skatt (och har således redan täckt för kostnaden). Nu kan man ju som icke-klättrare fråga sig varför man ska vara med och betala för massa räddningsaktioner av klättrare, men det blir ju ohållbart om var och en bara vill betala för just den "tjänst" av samhället som jag kan vara i behov av. Jag skulle i så fall inte vilja betala skatt för all sjukvård som går till folk för att de varit vårdslösa på ett eller annat sätt: fyllerelaterat, alkoholism, rökning, frosseri i kombination med lättja, utvsvävande sexuellt leverne osv. m.m.

Till topps! /Joel
 
Trafikolyckor ska nog inte ens nämnas i sammanhanget eftersom det "bara" bara rör sig om cirka 400 personer som dör och ett par tusen som skadas.

Snackar vi samhällskostnader så lär inget slå alkoholen. Här snackar vi i storleksordningen 5 000 döda varje år och hundra tusentals skadade. I princip allt våld i samhället är alkoholrelaterat. Omkring 100 000 barn far illa pga att föräldrar är alkoholister. Det brukar väl snackas om 2-3 barn i varje skolklass vars föräldrar inte klarar av alkohol.

Ingen nykter person börjar med narkotika. Som sagt, i princip allt våld i samhället, nästan alla mord, olyckor, mobbning, en tredjedel av alla trafikolyckor mm är alkoholrelaterat. Dessutom leder alkohol till bristande arbetsförmåga och sjukskrivning.

Så ska vi börja snacka om samhällets kostnader för räddning och sjukvård så ska vi komma på något smart sätt att minska alkoholens skadeverkningar.

/Mathias, som inte druckit någon starköl sedan igår.

Helt feltänkt, alkoholen betalar sig själv flera gånger om precis som alla droger.
Lagalize it :D
 
Inte gratis i Frankrike.... eller?

I Chamonix gors det under hogsasong ca 50 till 90 raddningar per dygn. Rekordet tror jag ar ca 300 instattser pa ett dygn. Det ar gratis raddning dar...

Inte är fjällräddning gratis i Frankrike, inte förskdiåkare i alla fall. Det står stora skyltar om det vid liftstationerna. Startavgiften för räddningshelikopter är 5000€ om jag minns rätt och även att åka pulka ner med pistörerna kostar pengar. Se till att ha försäkring.

Försökra googla och hitta stöd för detta och hittar bara en sida som antyder gratis för vandrare men kostar för skidåkare och det känns inte som en super-officiell sida:
http://www.ikar-cisa.org/ikar-cisa/documents/2008/ikar20081225000280.pdf

Mer om oklarheterna här:
http://pistehors.com/backcountry/wiki/Articles/Search-And-Rescue-Costs

Någon som kan franska och kan kolla upp detta med officiella länkar?

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...