Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen")

Den här gången skall jag försöka att inte göra samma misstag som vid trådstarten och döma personerna i förväg utan alla fakta. Om man nu inte är en så tolerant person som jag kan man ju dock ställa sig frågan; vad fan sysslar dom med? De kan ju bevisligen inte hört talas om karta och kompass..

Räcker inte att man har med karta och kompass, man måste veta hur det används också. Jag känner många som inte hade varit hjälpta av en karta öht.
 
De kan ju bevisligen inte hört talas om karta och kompass..

Det verkar ju rent uppenbart väldigt ostigt. Har man en kompass kan man iallafall ta ut en riktning oavsett om man inte vet var man är på kartan. Något som faktiskt tar en förvånansvärt långt i Keb-området. Det faktum att de haft kontakt med SMS gör att jag tror att de inte är särskilt djupt in heller.

Men man vet som sagt inte alls om kringförhållandena! Det kan ju vara ett fall utav elaka överraskningar, typ att någon blivit sjuk och förvirrad. Att de därefter hamnat i tjock dimma. Osv.
 
Den här gången skall jag försöka att inte göra samma misstag som vid trådstarten och döma personerna i förväg utan alla fakta. Om man nu inte är en så tolerant person som jag kan man ju dock ställa sig frågan; vad fan sysslar dom med? De kan ju bevisligen inte hört talas om karta och kompass..

Beklagar, men din slutsats verkar förhastad även denna gång...

"KIRUNA. Två fjällvandrare som rapporterats saknade i trakten av Kebnekaise på söndagen var aldrig vilse.
När en helikopter satts in i sökandet på måndagsförmiddagen hörde männen av sig från Kebnekaise fjällstation. Allt berodde på ett missförstånd, uppger lokala medier.
Den ene mannens sambo hade fått ett sms som hon tolkade som att de båda Västeråsborna hade tappat orienteringen i det dåliga vädret. Därför larmade hon polisen."

(Klipp från Aftonbladet.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.