Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen")

Det irriterar mig lite grand när vi skattebetalare får stå för notan när naiva personer underskattar fjällen. Tyvärr hör det ju inte till ovanligheterna.
Ja, det är så synd att dina skattepengar går till sånt här, för annars hela tiden används de ju endast till sånt du tycker är bra! Ja, detta är irriterande... Skamligt helt enkelt!
 
Det irriterar mig lite grand när vi skattebetalare får stå för notan när naiva personer underskattar fjällen. Tyvärr hör det ju inte till ovanligheterna.


Det brukar vara det första som slår mej också när sk "äventyrare" klantar till det. Varför ska jag vara med och sponsra räddning av idioter som klantat sig med sin högriskhobby?

Låt dem hänga dingla där. Kebnekajse kan man väl promenera upp till dessutom? varför göra det svårare än det är?
 
Man hör som regel röster om kostnader osv när det handlar om räddning av klättrare.

Det är förstås lika märkligt som många andra irrationella reaktioner där man uppmärksammar små kostnader, men är ovetande och förstås obekymrad om andra större.

Det finns förstås andra sporter som är lika eller mer olycksdrabbade än klättring - som många av de som klagar ofta ägnar sig åt...


Och varför paddla kajak t ex - det finns ju snabbare sätt att ta sig fram... Eller segla? Eller cykla? Eller spela tennis???
Och vem behöver hoppa höjd? Om man ställer sig på en stol så når man ju till världsrekordhöjd, och kan antagligen få mer uträttat också - jag har då aldrig sett nån höjdhoppare lyckas byta glödlampa eller nåt annat nyttigt när de varit i takhöjd.
 
Det finns förstås andra sporter som är lika eller mer olycksdrabbade än klättring - som många av de som klagar ofta ägnar sig åt...

Jo, men så kräver de också separat olycksfallsförsäkring rätt många av dem. Du får till exempel inte ut ett öre på din olycksfallsförsäkring om du skadar dig när du spelar fotboll i organiserade sammanheng. Men ok - offentlig sjukvård får du.
 
Klättring är också undantaget hos en hel del försäkringsbolag i den ordinarie försäkringen, och de flesta klättrare har separat försäkring genom SKF - vilket i och för sig knappast har med saken att göra.
 
Det brukar vara det första som slår mej också när sk "äventyrare" klantar till det. Varför ska jag vara med och sponsra räddning av idioter som klantat sig med sin högriskhobby?

Låt dem hänga dingla där. Kebnekajse kan man väl promenera upp till dessutom? varför göra det svårare än det är?

Men det är väl ändå ett löjligt litet problem jämfört med de stora kostnaderna i samhället - folk som siter stilla och äter kopiösa mängder skitmat. Jag skulle gissa att en fjällräddningsaktion kostar i paritet med ett par månaders diabetesvård eller en bråkdel av den totala samhällskostnaden för en hjärtinfarkt. För att inte tala om samhällskostnaderna för rökning, alkoholkonsumtion och alla korkskallar som förväxlar bilkörning med libido, för att ta några fler exempel.
Som vanligt gäller det att sila kamelerna och svälja myggen.
 
Jo, men så kräver de också separat olycksfallsförsäkring rätt många av dem. Du får till exempel inte ut ett öre på din olycksfallsförsäkring om du skadar dig när du spelar fotboll i organiserade sammanheng. Men ok - offentlig sjukvård får du.
Vadå olycksfallsförsäkring? Det har ju inte med saken att göra om man har en egen separat olycksfallsförsäkring. Den försäkringen har inget med samhällets kostnader att göra utan bara dina egna kostnader i samband med olyckan. Tänker då på patientavgifter och förlorad arbetsförmåga mm.

Samhällets kostnader är små och delas mellan alla. Vi har fri sjukvård oavsett om vi spelar korpfotboll, vandrar, klättrar i berg, seglar eller kör rattfull. Det spelar alltså inte ens roll om man skadar sig i samband med en olaglig handling utan man har fri sjukvård ändå vilket jag tycker är bra.

Även om en fortkörare (som de facto gör en lagöverträdelse) kraschar i diket så får denne sjukersättning...
_____________________________________________________________
OT. Om du spelar fotboll organiserat så utgår jag från att du spelar i en fotbollsklubb. Har inte de motsvarande olycksfallsförsäkring som SKF har för oss klättrare. Det är egentligen ingen bra försäkring men bättre än inget.
 
Läs alla inlägg innan du postar, läs även detta, ett helt onödigt inlägg enligt min mening.

Tvärtom ett helt nödvändigt inlägg. Sånna åsikter måste enligt mig bekämpas. Fri sjukvård är kanske en utav de viktigaste hörnstenarna i en demokrati. Sen skulle man kanske kunna argumentera lite mer utförligt varför men jag tyckte att ordet idiot sammanfattade det hela rätt bra.
 
Mathias: Jag tror att du både fel- och övertolkade mig. Jag är i allra högsta grad för fri offentlig sjukvård, även vid riskbeteende. Möjligtvis kan jag tänka mig undantag för proffsidrott och extremt risktagande, vilket jag inte klassar "vanlig" bergsklättring som.
 
Jag tycker att det är läge att lugna ner sig lite tills vi vet mer. Jag skall se om jag kan få tag i Mikael Amlert eller någon annan och få mer info. Det kan säkert bl en intressant diskussion om fjällräddning och ansvarstagande, men först måste vi vet vad som hänt. Nu chillar vi lite.
 
Jag tycker att det är läge att lugna ner sig lite tills vi vet mer.

Fast nu handlar ju inte tråden om olyckan i sig utan om vårt statliga skyddsnät. Hade lika gärna kunnat vara en av de där paddlarna som fastnar på öar i skärgården eller långfärdsskridskoåkarna som fastnar på isblock i öppet vatten. Så detaljer om själva klätterolyckan är egentligen ointressant.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.