Skarva Spectraslingor... ?

Vad blir skillnaden?

Just lärkhuvud/lärkfot brukar för mig i alla fall se exakt lika ut som en råbansknop (när man slår den på två slingor) om man drar åt och snyggar till den förstås!

Men defenitionen på råbandsknop är just att man har två lösa ändar (eller?) och då förstår jag inte hur man skall kunna skarva två slingor på ett säkert sätt med två lösa ändar! Den borde ju glida direkt!
 
Det verkar som om detta formum har levt upp!

Kul att så många intresserar sig!

Eftersom en del av inläggen vänder sig till mig skall jag försöka svara på dessa.

Jag kan hålla med om att det verkar svårt att få slingor att smälta vid en lärkfot. För det som inte vet hur den ser ut så lade "fafner" in bra länkar.
Men eftersom det finns en känd risk kan ta till vara de kunskaper som finns.
En skruvkarbin anses säkrare än en lärkfot då slingor skarvas. Därmed inte sagt att man inte skall knyta in sig i selen. Självklart skall man använda så få länkar som möjligt. Har man en tillräckligt lång slinga slipper man att skarva.

Att korta slingor med överhandsknut gör jag också. Men aldrig med spectraslingor. Är det så att man vill korta av slingor så köp vanliga. Spectra är enl mig en slinga som har den längd den har och då den verkligen är bra vid alpina turer eller andra långa turer är det inte alltid så viktigt om man faller 40 cm till.

Vad säger då de lärda om att korta av en slinga med en överhandsknut (inte vattenknut utan samma som kan användas vid nedfirning). Finns det ingen i detta forum som med säkerhet vet tar jag upp detta på instruktörsseminariet i höst.

Gällande knopar på spectra finns det väl en anledning till att man skall använda en trippel fiskarknop. Den är svårare att få upp än en lärkfot. Därigenom också säkrare.
 
Trevlig diskussion förresten. Dessa ger mycket för oss som ibland har funderingar kring säkerhetsaspekter. Tack för alla inlägg.

Trippel fiskarknop på sydda slingor? På repsnöre av spektra kan jag förstå det, men sydda slingor känns lite konstigt. Då måst man ju slå denna knop med dubblerade slingor. Nej då är nog Björns första förslag med karbiner trots allt det bästa.

Men jag har fortfarande inte förstått hur en rejält åtdragen råbandsknop eller lärkhuvud/lärkfot skulle kunna glida om man har en symmetrisk belastning på rundsydda slingor (för det är väl det vi talar om från början eller). Och om friktion inte uppstår som ger termiska skador, så kan ju knappast knutarna glida upp (det är mer eller mindre en omöjlighet med en hel slinga genom en annan). Därmed är det bara knutens minskade styrka på slingan som kan vara farlig. Men gör detta så mycket mer än någon annan typ av skarvningsknut för slingor? Upplys mig någon, för jag vet inte!
 
Spekulationer

Jag håller helt med dig om ditt resonemang.
Den enda anledningen jag kan se är att lärkfoten kan glida upp en aning då ett rep belastas/slackas växelvis.
Och eftersom den anses ok vid firning, såvida den inte används på spectraslinga, så kan det inte vara direkt livshotande vid topprepsklättring. Detta är inget jag skulle visa på någon kurs. Det är som vanligt, man måste själv lära sig att avgöra vad som är ok och inte. Dina resonemang är logiska och jag tror att det är det absolut viktigaste. Att förstå vad som händer och varför.
 
K.I.S.S.

Många intressanta argument har ju framförts och om man skulle ställa sig på berget och göra en analys skulle man vela tills problemet löser sig själv i form av ett stadigt stenslag som sveper bort såväl klättrare som slingor. Inom trauma sjukvården finns någon som kallas "The KISS-rule". Keep It Simple Stupid!
Lärkhuvud har, under chockbelastning, smält av slingor vilket resulterat i en olycklig och sannolikt mycket överraskad skärmflygares död. Karbiner har inte smält av slingor. Ergo: Använd karbiner, inte lärkhuvud för att förlänga slingor som riskerar chock belastning.

MVH

JohanC

PS Sedan kan man se en ung tjej vid namn Julie Seyfert i juninumret av Climbing,reportaget om the Shawangunks, som regelmässigt förlänger med lärkhuvud. Lokal tradition?? DS
 
Just det topprep

Glömde att det var topprepning vi talade om. Jag antar att aspekten att knuten glider upp inte uppstår vid en standplats som alltid är sträckt och belastad. Trots detta så håller jag nog med att man helst skall använda rätt längd på slingorna. Det underlättar ju bara. Se där, man lär sig alltid nått nytt :)
 
Strålande att få ta del av all denna erfarehet! Min inledande fråga gällde just sydda rundslingor till topprepsankare. Lärkfoten är vad jag tidigare har använt, fast jag inte visste det då. Alltså tänker jag använda skruvkarbiner i fortsättningen.

Men om vi åtegår till knutar på spectraslinga: Jag har en lång slinga som jag använder till topprepsankare. Denna brukar jag fästa med dubbelt halvslag/överhandsknut i de olika punkterna. I botten slår jag sedan en överhandsknut så att jag får en ögla, för att förhindra slack. Detta enligt vad jag lärde mig på kursen. Kann det då uppstå farlig värme i denna knut då topprepet omväxlande belastas/avlastas?
Situationen för denna knut tycks mig likartad den för ovan nämnda lärkfot.
 
Här finns fakta!

Jag tänkte att någon måste ha kollat upp det här lite mer seriöst och skickade in en fråga på news (rec.climbing) och jag fick många svar:

Läs och begrunda!

En lång diskussion om detta finns på:
http://www.fishproducts.com/tech/webbing.html
De beskriver även ett test där de gör en överhansknop på en sydd slinga och halverade brottstyrkan!

Där finns allt man vill veta om tester och säkerhet:
http://www.fishproducts.com/tech/techweenie.html

En annan bra länk är
http://www.putzl.com/~klew/knot.shtml

Men jag hänvisar även till orginalmeddelandena på news
Newsgroups: rec.climbing
Subject: webbing loop strength
Date: Mon, 9 Jul 2001 12:39:19 -0600

samt:
Newsgroups: rec.climbing
Subject: Connecting two slings/runners
Date: Mon, 9 Jul 2001 12:14:30 +0200
 
En fundering till

Det här hade jag inte tänkt på! Om man skarvar med en karbin så kan karbinen vara den svagaste punkten!

Nu räknar han med 22kN per slingdel och normalt är slingorna klassade till 22kN. Halverar vi detta så blir det samma brottstyrka ca 10kN som en korslastad karbin!

10 kN är ju vad ett rep brukar klara och selen går sönder vid 12 kN själva går vi sönder vid ungefär samma fångstryck!

Så huruvida man skall ha karbin (dubbla karbiner är nog ganska säkert:) eller använda någon knop typ: http://www.putzl.com/~klew/cknot1.htm
är nog upp till användaren! Karbinen medför ju att du har en pryl till i systemet (Glöm inte KISS ovan)!

/Peter T

--
From: David Kastrup <David.Kastrup@neuroinformatik.ruhr-uni-bochum.de>
Newsgroups: rec.climbing
Subject: Re: Connecting two slings/runners
Date: 10 Jul 2001 10:24:08 +0200

Knots decrease the strength of slings, which are usually rated at 22kN
or so per strand. One typical figure is they reduce it to half, which
would mean 20kN for the whole contraption (two strands). In contrast,
a cross-loaded biner (and you have to take that as estimate unless you
add some ingredients making sure the biner can't do that) will hold
perhaps 10kN, if it is a good one
--
 
Det som oroade mig när jag läste om incidenten var inte (bara) vad som händer om man lärkar dyneemaslingor, utan om samma sak kan inträfa när man knyter av dom?

Att lärka ihop slingor känns ju hur som helst som en nödlösning. Något man gör för att förlänga ett topprepsankare om man inte har något bättre med sig.

Men avknutna 120cm dyneemaslingor i standplats och som självsäkring använder jag hela tiden. Skulle dom gnagas sönder av sig själva vore det riktigt otäckt.
Nu kör jag inte med den allra tunnaste mammutslingan men ändå.
 
Re: K.I.S.S.

Keep it simple; lärkfot är enkelt!?

JohanC; sa:
Lärkhuvud har, under chockbelastning, smält av slingor vilket resulterat i en olycklig och sannolikt mycket överraskad skärmflygares död. Karbiner har inte smält av slingor.

Vad du säger är intressant, jag få därför be dig Johan verifiera dina uppgifter, var när och hur har detta hänt? Fakta tack.

Ciao!

Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.