Skarva Spectraslingor... ?

En fråga från en osäker nybörjare: Är det okej att skarva ihop två Spectraslingor direkt i varandra för att förlänga, och vilket tillvägagångssätt är i så fall bäst? Eller ska man alltid använda skruvkarbin/dubbla karbiner.
Är det någon som vet med bestämdhet?
 
Tål ej värme

Jag är ingen auktoritet på området direkt men det jag vet är att både spektra och dynemaslingor har ganska dålig värmetålighet, tom. sämre än nylon. Slutsats slingorna skall inte ordnas på sådant sätt att de vid belastning kan löpa mot varandra och genom friktionen kan brännas av. Så tänk igenom hur de förlängs. Detta gäller i och för sig även vanliga nylonslingor också. Men, med risk för att få en knäpp på näsan, antar jag att en knut som redan är åtdragen inte kan ställa till med så mycket problem när det gäller friktion, tex. ett lärkhuvud/lärkfot borde bli bra (med symetrisk belastning). Då inför du inte heller några extra komponenter i systemet som utgör extra potentiella felorsaker (läs karbiner).
 
Inte lärkfot!

Nej, skarva inte spectra/dynema slingor men några påhittiga knopar. Det är i stort sett alltid dåligt.
Alternativet med karbiner är bra.


Björn
 
Lärkfot

Hej!
I en lärkfot ligger visserligen repet symmetriskt, men då lärkfoten dras åt vid ett kraftigt ryck blir det en glidning i knuten. (Det är därför man använder en väl åtdragen trippel fiskarknut då men knyter ihop specrasnöre.)
Olyckor har hänt med lärkfot, så vitt jag vet bara vid skärmflygning, men den rekomenderas inte till att förlänga slingor. Det finns en notis om detta i Bergsport för ett par år sedan. Det är ok med lärkfot om en slinga skall förlängas till en nedfirning, men inte till standplats. Eftersom spectra och dynema är känsligare än en vanlig nylonslinga är lärkfoten inte att rekomendera. Det är en bra grundregel att aldrig korta eller förlänga spectraslingor eller snören.

MVH Björn
 
Intressant.
Björn, du skriver att man inte heller skall korta av slingorna. I 'Stora Klippklättringsboken' beskrivs metoden att helt sonika slå en överhandsknut på slingan för att korta av den, och sedan koppla en karbin ovanför knuten. Förkastligt? Tex då en rundslinga läggs som topprepsankare?

/Per
 
Fattar inte!

Det här tycker jag är en intressant diskussion!

Men vad blir egentligen säkrare att skarva två slingor med en karbin eller en väl åtdraget lärkhuvud. Jag tror faktiskt att det är lättare att dra åt just lärkhuvud en många andra knopar och glidningen därför blir minimal! Och att det skulle uppstå så mycket värmeenergi att slingan skulle smälta av verkar underligt!

Då skulle många andra knopar man gör i klättring vara utsatta för samma sak! Typ en åtta som man alltid fäster sig med i selen. Jag knyter ju aldrig åttan tight mellan selen och klätterrepet (själva åttan är naturligtvis tight)! Jag har alltid lärt mig att knyta in repet direkt i selen utan karbin är säkrare men så skulle tydligen inte vara fallet?

Jag har läst att en reservskärm till en skärmflygare som var skarvad med två syntetslingor typ spektra (jag har för mig att det inte var en åtdragen knop...) smälte! i det fallet var det ju frågan om fritt fall utan elastiska linor någonstans (eller använder man elastiska linor i en fallskärm?) så jag antar att det var ett rejält fångstryck!

Jag har vid topprepsankare ofta skarvat vanliga slingor med lärkhuvud (ej spectra) är detta då felaktigt?
och det borde vara precis lika illa med en överhansknop som borde vara svårare att dra åt än en lärkfot!
Jag har i flera klätterböcker sett tex överhandsknopen i inlägget ovan tex s.9 Self-Rescue, David J. Fasulo...

Finns det något fall som är dokumenterat när en lärkhuvud/lärkfot har smält sönder en slinga?
 
Jag har lärt mig att lärkknuten minskar repets hållfasthet med 40-60 % även om den inte ligger direkt mot nylon, alltså ett ganska dåligt alternativ. Om man t.ex. ska binda av en isskruv är både dubbelt halvslag och overhand slip knot (vet inte vad den heter på svenska men jag brukar kalla den avbindningsknuten) att föredra.
Jag förlänger i alla fall alltid slingor med karbin emellan.

Vad gäller överhandsknuten menar nog Björn att det är bäst med en lagom lång slinga så den inte behöver förkortas alls. Generellt tror jag att överhandsknuten har nästan lika bra hållfasthet som åttaknuten. Norska klättrare kan man ofta se använda både den och enkel fiskarknop. Fördelen med överhandsknuten är att den är enklare att slå och tar mindre rep, nackdelen är att den är svår att få upp.
 
Repets hållbarhet

Vad jag har lärt mig är att repets minskade hållbarhet beror på de små radierna repet får ta och då kan ju inte en karbin vara bättre!

DVS tighta radier mindre hållf större radier typ dubbel åtta större hålf!

Hur mycket miskar hållfastheten på ett rep/slinga när den ligger i en karbin?

Det måste ju finnas någon/några som har testat det här...
 
Lärkhuvud /lärkfot samt brottstyrka

Jag tror det är samma knop men många namn

girth hitch (US)- Lark's Head (Cow Hitch, Lanyard Hitch)(UK)- lärkfot/lärkhuvud

Enligt:
http://www.it.kth.se/~nhe/scout/knopar/knopar.html
http://www.utsidan.se/klattring/ordlista/ordlista_g.htm
http://www.mistral-uk.net/42brghtn/knots/42ktlkhd.html


Från:http://w3.iac.net/~megabyte/t-940/basics.html
The following tests were done by Mr. Jerry Smith of the California Mountain Company using Wellingtonís 1/2 inch Rhino Rescue Rope pulled end to end. Results will be different on other sizes and brands.

Knot Strength in Lb. Percent Lost Control Rope 10,705 -
Bends
Figure Eight Bend 8,640 19%
Double Fishermans 8,440 21%
Loops
Bowline 7,180 33%
Inline Figure 8 6,280 41%
Double Figure 8 8,820 18%

"Inline figure eight" är en åtta där man ej drar i ögglan! http://canyoneering.net/canyoneering_tech_fixhalf.html
 
Råbands-

Generellt sett brukar man väl rekommendera att inte använda vid lärkfot när man skarvar två slingor, utan hellre lägga slingorna så att de bildar en råbandsknop. Lite svårt att beskriva i text dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.