skarva rep

Mitt statiska rep (20 m) har gått av på mitten o jag tänkte gå o köpa ett nytt. Jag har hört att man kan skarva repet med en dubbel fiskarknop, men blir det verkligen lika hållbart då?
 
Definitivt.
Själv använder jag alltid dubbel fiskarknop när jag ska lägga mitt statiska runt ett träd. t.ex, och vill få ut så många meter möjligt.
Tänk på att när man slingar hexor m.m, så använder man ju denna knopen.
OCh då är det ju meningen att man ska kunna falla i de slingorna.
Det ska väl inte du i ditt statiska rep, i hope :)

Se bara till att du har minst tio cm över eller mer i varje ände, så att inte repet kan glida.
 
Definitivt.
Själv använder jag alltid dubbel fiskarknop när jag ska lägga mitt statiska runt ett träd. t.ex, och vill få ut så många meter möjligt.

OT av nyfikenhet: Vad ska du göra då? Det tar ju rätt mycket mindre rep att göra en pålstek och sen en loop i andra ändan. (typ 50% mindre).

Och "ON TOPIC" fiskaren är utmärkt att skarva rep med, skär bort och smält ändarna lite samt känn igenom kärnan runt det skadade området innan du knyter. Verifiera att du får knopen rätt, det är en knop som är lätt att slå fel.

Rent petighetsmässigt så blir styrkan dock inte densamma eftersom alla knopar försvagar repet... har inga siffror i huvudet på just fiskarknopen, men vet att det står i antingen nån av BMCs testrapporter eller nånannastans...
 
@Pajoon: Nja, jag menar när jag ska bygga topp, for instance. Om jag har slingan färdigknuten (med fiskareknop då), och ska lägga den runt ett träd blir det ofta en åtta i änden, sen koppla ihop hela rasket med en skruvkarbin.
Är det ett tjockt och eländigt träd, så försvinner rätt mycket längd från repet.
Knyter jag istället upp repet så jag har två lösa ändar, kan jag knyta ihop det runt trädet,
och få längre topp.

Ungefär så. Jag kanske har missförstått vad trådskaparen använder sitt statiska till, och utgått från att alla gör som jag. Kanske inte alltid det bästa..:)

EDIT: Därav mitt svar, också. Om nu repet blir svagare av knopen, vilket säkert är fallet, så blir det väl ändå sådan mariginellt liten skillnad att det icke spelar roll vid ankarbygge, som bara utsätts för passiv belastning?

If I'm wrong, enlighten me.
 
Jag använder också mitt statiska till topprep , men jag är inte helt med dig..Hur får du till 2 eller 3 punkter som du jämviktar när du satt ihop repet till en enda lång loop?
 
Frågan är kanske om man använder repet till topprep eller till topprepsankare?
Att använda ett rep med knut på till topprep låter inte så bra.

Beträffande försvagningen p g a knuten har jag inte kollat, men troligen handlar det om åtminstone 30% försvagning, vilket i och för sig säkert är acceptabelt särskilt som diametern är 10 mm eller mer kanske. En eller flera knutar blir det ju hur man än gör, och för varje knut försvinner inte ytterligare 30% förstås.
 
Jag kanske var otydlig, men det var underförstått att vi talade om topprepsankare.

Och nej, jag får ju bara en punkt. Vilket i kombination med en metertjock, gudfruktig tall, en fin, oskadad repslinga och ett par skruvisar är fullgott. Dock skulle jag rigga fler punkter om det gällde att hålla på och topprepa en hel dag. I mitt fall handlar det oftast om att rigga ett rensrep, som man, när man kommit till botten använder för att topprepa det rensade, eller närliggande led.
Är av åsikten att en punkt, om den är väldigt bra, räcker mer än väl.
Men eftersom regelboken säger annorlunda, kanske jag ska hålla inne lite grann med mina "ja-det-löser-sig-nog"-tankar :)

Om jag bygger ankaret med egna säkringar, har jag alltid minst två punkter.

MAn får helt enkelt anpassa sig till situationen. Nu blev detta väldigt OT,
men jag vidhåller att repet håller bra med en dubbel fiskarknop, om det är statisk belastning det handlar om.

EDIT: Rebecca, se denna länk, Cordelette: http://4.bp.blogspot.com/_EJsHt7_qYFo/Se4N4q_ppoI/AAAAAAAAACA/sUXJTOq1Z5o/s400/ExtendedCordelette_02b.jpg

Nu har du tre punkter som går att jämvikta med en enda lång loop. Dock kan ju invändas att nu har vi rätt många fler knutar..
 
Tack för förtydligandet. Självklart är det ett topprepsankare vi pratar om eftersom det är ett statiskt rep som ska skarvas. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
anod Skarva Spectraslingor... ? Klättring allmänt 33
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...