skarva rep

Mitt statiska rep (20 m) har gått av på mitten o jag tänkte gå o köpa ett nytt. Jag har hört att man kan skarva repet med en dubbel fiskarknop, men blir det verkligen lika hållbart då?

Definitivt.
Själv använder jag alltid dubbel fiskarknop när jag ska lägga mitt statiska runt ett träd. t.ex, och vill få ut så många meter möjligt.
Tänk på att när man slingar hexor m.m, så använder man ju denna knopen.
OCh då är det ju meningen att man ska kunna falla i de slingorna.
Det ska väl inte du i ditt statiska rep, i hope :)

Se bara till att du har minst tio cm över eller mer i varje ände, så att inte repet kan glida.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Definitivt.
Själv använder jag alltid dubbel fiskarknop när jag ska lägga mitt statiska runt ett träd. t.ex, och vill få ut så många meter möjligt.

OT av nyfikenhet: Vad ska du göra då? Det tar ju rätt mycket mindre rep att göra en pålstek och sen en loop i andra ändan. (typ 50% mindre).

Och "ON TOPIC" fiskaren är utmärkt att skarva rep med, skär bort och smält ändarna lite samt känn igenom kärnan runt det skadade området innan du knyter. Verifiera att du får knopen rätt, det är en knop som är lätt att slå fel.

Rent petighetsmässigt så blir styrkan dock inte densamma eftersom alla knopar försvagar repet... har inga siffror i huvudet på just fiskarknopen, men vet att det står i antingen nån av BMCs testrapporter eller nånannastans...

@Pajoon: Nja, jag menar när jag ska bygga topp, for instance. Om jag har slingan färdigknuten (med fiskareknop då), och ska lägga den runt ett träd blir det ofta en åtta i änden, sen koppla ihop hela rasket med en skruvkarbin.
Är det ett tjockt och eländigt träd, så försvinner rätt mycket längd från repet.
Knyter jag istället upp repet så jag har två lösa ändar, kan jag knyta ihop det runt trädet,
och få längre topp.

Ungefär så. Jag kanske har missförstått vad trådskaparen använder sitt statiska till, och utgått från att alla gör som jag. Kanske inte alltid det bästa..:)

EDIT: Därav mitt svar, också. Om nu repet blir svagare av knopen, vilket säkert är fallet, så blir det väl ändå sådan mariginellt liten skillnad att det icke spelar roll vid ankarbygge, som bara utsätts för passiv belastning?

If I'm wrong, enlighten me.

Jag använder också mitt statiska till topprep , men jag är inte helt med dig..Hur får du till 2 eller 3 punkter som du jämviktar när du satt ihop repet till en enda lång loop?

Frågan är kanske om man använder repet till topprep eller till topprepsankare?
Att använda ett rep med knut på till topprep låter inte så bra.

Beträffande försvagningen p g a knuten har jag inte kollat, men troligen handlar det om åtminstone 30% försvagning, vilket i och för sig säkert är acceptabelt särskilt som diametern är 10 mm eller mer kanske. En eller flera knutar blir det ju hur man än gör, och för varje knut försvinner inte ytterligare 30% förstås.

Jag kanske var otydlig, men det var underförstått att vi talade om topprepsankare.

Och nej, jag får ju bara en punkt. Vilket i kombination med en metertjock, gudfruktig tall, en fin, oskadad repslinga och ett par skruvisar är fullgott. Dock skulle jag rigga fler punkter om det gällde att hålla på och topprepa en hel dag. I mitt fall handlar det oftast om att rigga ett rensrep, som man, när man kommit till botten använder för att topprepa det rensade, eller närliggande led.
Är av åsikten att en punkt, om den är väldigt bra, räcker mer än väl.
Men eftersom regelboken säger annorlunda, kanske jag ska hålla inne lite grann med mina "ja-det-löser-sig-nog"-tankar :)

Om jag bygger ankaret med egna säkringar, har jag alltid minst två punkter.

MAn får helt enkelt anpassa sig till situationen. Nu blev detta väldigt OT,
men jag vidhåller att repet håller bra med en dubbel fiskarknop, om det är statisk belastning det handlar om.

EDIT: Rebecca, se denna länk, Cordelette: http://4.bp.blogspot.com/_EJsHt7_qYFo/Se4N4q_ppoI/AAAAAAAAACA/sUXJTOq1Z5o/s400/ExtendedCordelette_02b.jpg

Nu har du tre punkter som går att jämvikta med en enda lång loop. Dock kan ju invändas att nu har vi rätt många fler knutar..

Tack för förtydligandet. Självklart är det ett topprepsankare vi pratar om eftersom det är ett statiskt rep som ska skarvas. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips