[Skåne] Gissa bilden!

Fortsätter på det geologiska temat.
Vad är det och var?
/Nikodemus

Bilagor

• CIMG0061.JPG
    CIMG0061.JPG
    251 KB · Visningar: 854
Hjällabjär & basaltklippor

Basaltpelare brukar se lite mer sexkantiga ut... men jag gissar ändå på det.
Basalt finns ju på många ställen i de centrala delarna av Skåne.
Men den mest besökta platsen med sådana är nog Hjällabjär.
Så det blir mitt svar: Hjällabjär & basaltklippor

Basaltkupp & Juskushall

Den korrekta termen är nog "basaltkupp" (med vulkaniskt ursprung).
Det liknar inte riktigt Hjällabjär så jag gissar istället på ett ställe där jag inte varit ännu: Juskushall

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Basalt är rätt, dock är inte platsen rätt, en ledtråd kan kanske vara lutningen. Namnet har också förekommit tidigare i tråden, dock för en helt annan plats!
/Nikodemus

Rallate är rätt. Lite märkligt att den kanske tydligaste vulkanresten är så anonym. De andra upplevs som höga synliga kullar i landskapet, det gör kanske att dom uppmärksammas mer, dock är väl inte basalten så tydlig som i Rallate. Rallate ligger ju bara "några meter" från vägkanten när man kör söderut från Ljungbyhed mot Röstånga: Dock helt dold från vägen av buskar o dyl.
/Nikodemus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips