[Skåne] Gissa bilden!

Beläget mellan Immeln och Raslången.
:)

Är det Harry Martinssons hus i Alltidhult - må vara mellan sjöarna men är det inte vid Immelns norrspets, precis på andra sidan vägen...

Och jag förstår inte kopplingen till ledtråden med Yngsjömörderskan så det är nog fel ändå...

/Patrik, som tyvärr inte beskrinnade Immeln den gågna vintern
 
Är det Harry Martinssons hus i Alltidhult - må vara mellan sjöarna men är det inte vid Immelns norrspets, precis på andra sidan vägen...

Och jag förstår inte kopplingen till ledtråden med Yngsjömörderskan så det är nog fel ändå...

/Patrik, som tyvärr inte beskrinnade Immeln den gågna vintern

Nej, Alltidhult ligger öster om Raslången. Men nu börjar det brännas.
Koppligen mellan Månsdotter och platsen ligger i namnet och inte i personen eller dådet.
 
Nej, Alltidhult ligger öster om Raslången. Men nu börjar det brännas.
Koppligen mellan Månsdotter och platsen ligger i namnet och inte i personen eller dådet.

Just det, Harry Martinsson föddes i Nyteboda och det är i det huset museumet finns och det ligger vid Immeln nordspets och helt riktigt, inte riktigt MELLAN sjöarna.

/Patrik, ont om gissningar trots att jag spenderat mycket tid i min ungdom i skogarna där
 
Just det, Harry Martinsson föddes i Nyteboda och det är i det huset museumet finns och det ligger vid Immeln nordspets och helt riktigt, inte riktigt MELLAN sjöarna.

/Patrik, ont om gissningar trots att jag spenderat mycket tid i min ungdom i skogarna där

Även detta hus är ett museum.
/daniel
 
Förlåt, jag är inte någon erfaren friluftsmänniska. Jag trodde att min bild var enkel.

I helgen vandrade jag och min fru från Brotorpet till Bökestad (kust-till-kust) där vi tältade vid vindskyddet. Dagen efter gick vi tillbaka och det var då vi besökte torpet i fråga. Vi fascinerades av det och dess historia. Jag rekommenderar ett besök, kanske finns möjligheten att även se insidan. Sträckan mellan Brotorpet och Bökestad är 13 km och bitvis riktigt kuperad.

Dessa ledtrådar har ni fått:
Här har tiden stått still, museum
Namnet Månsdotter har koppling till platsen
Den sista att bo där var en kvinna på 60-talet som var den sista i sitt slag i Skåne
Beläget mellan Immeln och Raslången

Har ingen varit här?
/daniel :)
 

Bilagor

  • DSC_0050.jpg
    DSC_0050.jpg
    77.7 KB · Visningar: 436
Jag har vandrat denna sträcka två gånger men har inte lagt märke till detta torp. Inte så det har satt sig i minnet i alla fall.

Men om det skall ha koppling till Månsdotter, och man tittar på kartan, så finns det något längs denna sträcka som heter "Månses" så det kan det kanske vara.
Jag vet dock inget mer om detta än så.

//Peter
 
Sådär jag, då har jag äntligen hittat en bild.
Det tog en stund att komma hem från jobbet :)

Vad är det för en lite ort som syns från utsiktsplatsen?
 

Bilagor

  • 20121102_090600.jpg
    20121102_090600.jpg
    77.1 KB · Visningar: 294

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.