Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort
- Trådstartare tstevg
- Start datum
Lantmäteriet har ju en del (som du kan skärmdumpa) på sin hemsida. Bra ifall man behöver nåt mindre avsnitt hastigt och tillfälligt.
Annars är de nog så att det inte kommer att finnas kartor/sjökort på internet, med mindre än att folk betalar för dem på internet eller till stor omfattning i tryckt form... Att göra kartor som man lägger ut på internet för gratis nedladdning låter som en rätt dålig affär.
Båtsportkort kostar dock rätt olika beroende på var man köper dem, så kolla runt innan du köper.
Annars är de nog så att det inte kommer att finnas kartor/sjökort på internet, med mindre än att folk betalar för dem på internet eller till stor omfattning i tryckt form... Att göra kartor som man lägger ut på internet för gratis nedladdning låter som en rätt dålig affär.
Båtsportkort kostar dock rätt olika beroende på var man köper dem, så kolla runt innan du köper.
Lästips
ANNONS
Aircontact Pro – designad för de stora äventyren
Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...
Pengarna går till bra ändamål!
Det är en filosofisk och politisk fråga.
Om man skall fortsätta och utveckla karteringen så att den uppdaterad och bättre mera anpassad till GPS-användning mm mm så behövs pengar.
Riksdagen har beslutat att lantmäteriverket (kartor) respektive sjöfartsverket (sjökort) skall vara affärsdrivande.
Om företag och enskilda skulle sluta att köpa karor och sjökort och i stället byta kopior med varandra så skulle utvecklingen förmodligen stoppa.
Thure
tstevg; sa:Hej!!
Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort
Jag tycker det är märkligt att dessa inte går att hitta på Internet, eller är det så att jag letar på fel ställe.
län
Det är en filosofisk och politisk fråga.
Om man skall fortsätta och utveckla karteringen så att den uppdaterad och bättre mera anpassad till GPS-användning mm mm så behövs pengar.
Riksdagen har beslutat att lantmäteriverket (kartor) respektive sjöfartsverket (sjökort) skall vara affärsdrivande.
Om företag och enskilda skulle sluta att köpa karor och sjökort och i stället byta kopior med varandra så skulle utvecklingen förmodligen stoppa.
Thure
Re: Pengarna går till bra ändamål!
Jo, men om å andra sidan statligt framställt digitalt kartmaterial var gratis skulle entreprenörerna inom digital kartografi/GIS vara mångfaldigt fler. Vilket jag tycker borde vara i linje med regeringens ambitioner om Sverige som ledande IT-nation...thureb; sa:Om företag och enskilda skulle sluta att köpa karor och sjökort och i stället byta kopior med varandra så skulle utvecklingen förmodligen stoppa.
tstevg; sa:Kom igen nu, nog måste det finnas att få tag i.
Köp själv (eller låna på biblioteket) och lägg sedan själv ut på nätet så får vi se hur länge det får ligga där . Samt hur mycket det kostar att lägga ut upphovsrättsskyddat material på nätet.
Det gör det säkert. Men du lär nog inte hitta några här då utsidan inte är nån filbytartjänst för pirat kopior...
tstevg; sa:Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort
Japp. Man ska betala. För kartor precis som för vilken annan vara som helst.
Man kan ju ha synpunkter på priset, men för det område du nämner kostar en sats båtsportkort 410 kr på Hjertmans. Vill du ha dem tryckta på vattentåligt Tyvek kostar samma område fortfarande under tusenlappen. Inte särskilt mycket, tycker jag, för en högklassig produkt, som kan användas i många år.
hälsningar
Jens
tstevg; sa:Jag tycker det är märkligt att dessa inte går att hitta på Internet, eller är det så att jag letar på fel ställe.
De FINNS ju på Internet. Men i ett Internetanpassat format, på Lantmäteriets webbplats.
Om du vill ha ett mer användbart format kan du antingen köpa (SÅ förbaskat dyrt är det ju inte) eller börja plugga på en av de högskolor som har ett avtal med Lantmäteriet om kartor i digital form.
Men det är klart att det är jättejättesynd om folk som är vana att tanka ner andras alster gratis, när de inte får ladda ner kartor också. Stackars.
PS. Personligen tycker jag att det borde finnas en konkurrenskraftigt prissatt karttjänst, men jag tycker ändå att man ska betala för sig.
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar