Jag har hyrt kajaker vid olika tillfällen, dels med roder och dels med skädda. Nu har jag flyttat så att jag har tillgång till brygga nära bostaden och tänkte investerar i en egen kajak. Jag har ett par tre kajakmodeller som jag känner att de passar mig bra både när det gäller hur de känns och hur mycket jag vill lägga ner i pengar. Men eftersom jag ännnu inte kan räkna mig till de erfarna paddlarna skulle jag vilja ha lite tips och råd när det gäller valet mellan roder eller skädda. Själv känner jag att roder visserligen känns bekvämt när det gäller att parera vind eller att manöverera där det är trångt men skäddan med fasta fotstöd känns betydligt bättre när det gäller paddling (kan använda benen och de riskerar inte att domna). Jag vet att bl.a. VKV har både och men priserna känns lite avskräckande just nu.
Jag kommer troligen inte att ge mig ut på de mest äventyrliga långturerna, men några helger och en eller ett par veckoturer i skärgården per år (förutom dagsturer i Mälaren och i skärgården). Finns det någon erfaren paddlare som kan ge råd och tips??
Lennart
Jag kommer troligen inte att ge mig ut på de mest äventyrliga långturerna, men några helger och en eller ett par veckoturer i skärgården per år (förutom dagsturer i Mälaren och i skärgården). Finns det någon erfaren paddlare som kan ge råd och tips??
Lennart