Skädda eller roder???

Jag har hyrt kajaker vid olika tillfällen, dels med roder och dels med skädda. Nu har jag flyttat så att jag har tillgång till brygga nära bostaden och tänkte investerar i en egen kajak. Jag har ett par tre kajakmodeller som jag känner att de passar mig bra både när det gäller hur de känns och hur mycket jag vill lägga ner i pengar. Men eftersom jag ännnu inte kan räkna mig till de erfarna paddlarna skulle jag vilja ha lite tips och råd när det gäller valet mellan roder eller skädda. Själv känner jag att roder visserligen känns bekvämt när det gäller att parera vind eller att manöverera där det är trångt men skäddan med fasta fotstöd känns betydligt bättre när det gäller paddling (kan använda benen och de riskerar inte att domna). Jag vet att bl.a. VKV har både och men priserna känns lite avskräckande just nu.
Jag kommer troligen inte att ge mig ut på de mest äventyrliga långturerna, men några helger och en eller ett par veckoturer i skärgården per år (förutom dagsturer i Mälaren och i skärgården). Finns det någon erfaren paddlare som kan ge råd och tips??

Lennart

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack Tomas för ett bra och uttömmande svar.
Efter att ha sänt ivåg min fråga började jag gå igenom tidigare inlägg och insåg ganska snart att detta var något som var ett gammalt debattämne mellan mer erfarna paddlare. Dina tankar, funderingar, synpunkter och tips känns dock mer värdedefulla än någons bestämda åsikt. De gör det lite (!?) lättare att välja för mig som nästintill nybörjare.
Ytterligare ett tack för en bra och inspirerande bok (Kanotboken)!!

Lennart

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips