Ska vintertälta, söker sovsäck för -20?

Hittade det här på den siten du länkade till (lysande site btw, tack, ger mycket mer info än den polska :)).
Technical Note - temperature ratings and overall weight
1. The effectiveness of insulation materials is affected by moisture. You will feel colder in your sleeping bag in high humidity conditions. Moisture will also add to the weight of a sleeping bag.
2. How warm you feel is also dependent on where you are sleeping. The size of the body of air surrounding the sleeping bag and the amount of air movement/ventilation both affect heat retention.

The comfort temperatures that we quote for Cumulus sleeping bags assume that they are being used in average humidity conditions inside typically-sized 1 to 3 person tents (with a relatively small body of still air surrounding the sleeping bag). Use them in a drafty, unheated mountain hut in damp conditions and you will feel significantly colder.

That said, independent tests, carried out on our models in compliance with British Standard BS4745 and ISO 5087-1, gave temperature performance figures that are as good as or better than we claim.
 
Testa hemma

Att testa sovsäcken hemmavid i tält var en bra idé för min del, den var varm när jag lade mig och blev blöt om tårna av svett pga att den är ganska varm (-30 säck). Men under natten blev det stjärnklart och snabbt minus 27 grader tydligen, så jag var glad att jag vaknade. Förfrös stortån lätt, mest för att liggunderlaget inte täckte allt tror jag, men kunde ju springa in och värma upp resten inomhus. Hade inte vart trevligt långt hemifrån, har ju en till yttersäck att använda men man får vara rätt försiktig när man tänker efter.
 
Men?

Jag måste då peta in en kanske dum fråga.
Vad är det som är dåligt med att köpa en extrem vintersäck (syftar på RAB -84) om man inte skall vara i så extrema klimat? Självklart fattar jag att det blir för varmt om man sover på sommaren med den men om man skall till Keb och det kan bli -30 på natten. Varför inte ha en så extrem säck och sen ventilera lite? (förutsatt att vikt och pengar inte spelar roll)
 
För varm sovsäck

Du vill så långt som det är möjligt låta bli att svettas i en dunsovsäck, blir dunet för fuktigt förlorar det sin isolerande förmåga helt och hållet. Att torka en sovsäck i -30 går nästan inte, du får räkna med att fukten ackumuleras och att sovsäckens isolerande förmåga gradvis försämras.

Ett alternativ är att använda en fuktspärr i sovsäcken (läs sova i en plastpåse) som förhindrar att din kroppsfukt blöter ner dunet men det är ungefär lika komfortabelt som det låter och du tenderar att vilja svettas så lite som möjligt i din plastpåse.

Det beror naturligtvis också på hur länge du tänker vara ute, ett par dagar brukar funka bra även utan fuktspärr, förutsatt att du inte svettas massa.

Men bortsett från det så finns det inga större nackdelar förutom vikt och pris som du själv nämner. Det kan iof vara lite bökigt att ventilera lite om luften du ventilerar med har en temperatur på -30 grader, det blir lätt en serie av svettas-frysa, svettas-frysa.


Dock så är det extremtemperaturen för en kvinna som är -84 C, jag tror säcken funkar ok i -30.
 
Var går som regel maxlimit i värme?

Det närmar sig höst så jag väcker till liv denna gamla härligt informationsrika tråd.

Jag är en varm och lättsvettad person som ska köpa vintersäck. Problemet är som för alla er andra att vinternätterna gärna varierar mellan -30 till -5. Att köpa en säck med en komfortemp på -30 skulle i mitt tycke uppenbarligen täcka hela vinterbehovet men eftersom jag just är en lättsvettad person är min oro att säcken blir alldeles för varm när termometern närmar sig nollan.

Med alla standarder och limits hit och dit undrar jag hur mycket varmare man generellt sett kan sova i en säck utan att det blir outhärdligt varmt. I hur många grader varmare än sovsäckskomforten börjar ni bli fuktiga av värme? Hur "kalla" är era vintersovsäckar och hur mycket kyla utsätter ni de/er för?
 
Kanske köpa en DUO-säck?

Jag ska också investera i en ny vintersäck nu inför en tur i mars.

Jag har funderat lite till fram och tillbaka och det slutar nog med en DUO-säck, eller dubbelsäck som de ofta kallas.

Det finns några modeller att tillgå i Sverige men jag har pratat med det polska företaget roberts.pl eller vad de nu heter. En tunnare yttersäck som även kan användas sommartid samt en tjockare innersäck som är perfekt höst/vår. Tillsammans så ger de en komforttemp på nästan -40 grader. Dessutom så beställer jag nog en ytterpåse i deras kraftigare tyg för bättre fuktspärr utifrån de gånger det kan tänkas behövas.

Det blir inte gratis men då har jag egentligen 3 sovsäckar i en + en bivacksäck.

Med denna lösning så kan man ju enkelt plocka bort yttersäcken om det blir för varmt, det går ju att kombinera lite som man vill.
 
Jag har provat mig fram och vet nu att jag utan problem klarar att sova 5-10 grader kallare än EN Limit temperaturen om jag sätter på mig lite extra kläder.

Jag har en sovsäck med EN Limit på -9 som jag använder i temperaturer mellan 0 till -15. Skulle temperaturen krypa ner till -20 så klarar jag mig bra om jag sätter på mig en förstärkningsjacka i sovsäcken.

Jag också en sovsäck med en estimerad EN Limit på ca -30 (den är inte testad) den använder jag från -15 och neråt. Jag har inte använt den i temperatur lägre än -28 så jag vet inte hur den står sig när temperaturen kryper en bit under -30.
 
Jag ska också investera i en ny vintersäck nu inför en tur i mars.

Jag har funderat lite till fram och tillbaka och det slutar nog med en DUO-säck, eller dubbelsäck som de ofta kallas.

Det finns några modeller att tillgå i Sverige men jag har pratat med det polska företaget roberts.pl eller vad de nu heter. En tunnare yttersäck som även kan användas sommartid samt en tjockare innersäck som är perfekt höst/vår. Tillsammans så ger de en komforttemp på nästan -40 grader. Dessutom så beställer jag nog en ytterpåse i deras kraftigare tyg för bättre fuktspärr utifrån de gånger det kan tänkas behövas.

Det blir inte gratis men då har jag egentligen 3 sovsäckar i en + en bivacksäck.

Med denna lösning så kan man ju enkelt plocka bort yttersäcken om det blir för varmt, det går ju att kombinera lite som man vill.

Kan du ge lite mer info om exakt vad det är du ska köpa? Pris och specifikationer för de båda säckarna. Vore intressant. Har själv haft en del kontakt med roberts.pl men då tänkt mig en varm dunsovsäck för -25 t-lim ungefär
 
Det är bättre att du investerar i två sovsäckar en fin 800 cuin 3 säsongers dunsovsäck samt ett bra Quilt täcke, då kan du köra dessa tillsammans samt variera efter behov men även använda utrustningen till annat. Som flera säkert nämnt så är ett system av liggunderlag viktigt, ett tjockt och tåligt uppblåsbart med dun eller syntetisolering + ett tjockt i cellgummi

Marmot Plasma 15
http://www.trekkinn.com/berg/marmot-plasma-15--8--long/24671/p

Vaude Kiowa 900 Rect
http://www.trekkinn.com/berg/vaude-kiowa-900-rect-darkblue/15515/p
 

Bilagor

  • plasma-15-main-01.jpg
    plasma-15-main-01.jpg
    32.6 KB · Visningar: 549
  • safe_image.jpg
    safe_image.jpg
    10.1 KB · Visningar: 544
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
Struensee Vintertälta i plusgrader, slaskkaos? Bo och sova 5
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
brigas vintertälta-planer i påsk Bo och sova 3
x-treme Att Vintertälta Bo och sova 1
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...