• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ska konstutövandet begränsas av våra lagar ?

Konst kan provocera, men en provokation är inte automatiskt konst.
Odell har bland annat kritiserat polisens agerande, de hade satt handbojor på henne och inte "lyssnat på henne" eller "velat disskutera alternativ till handfängsel". Konstigt, jag trodde att polisen alltid låste upp handfängsel på människor som sparkar, slår och biter efter dem bara för att de skriker "släpp mig!".
De som jobbar inom psykvården har en oerhört utsatt arbetsplats, och jag har full förståelse för att man inte tvekar att "bälteslägga" någon som man vet har försökt skada sig själv samt varit våldsam mot andra, inklusive annan vårdpersonal, och som man dessutom misstänker är påverkad av alkohol/droger. Varje människas liv är naturligtvis okränkbart, men jag kommer inte att ändra åsikt på ett bra tag. I den situationen värderar jag vårdpersonalens säkerhet högre än att patienten inte ska bli "kränkt".
 
psykpatienter, det kan väl inkl odell själv

men egentligen tycker inte jag nyttoresonemanget spelar så stor roll, konst skall vara normbrytande, det var mer att jag lyfte ned diskussionsnivån några snäpp

Konst ska vara NORMBRYTANDE skrev du....varför inte göra konst där det görs som det ska med psykpatienter då ?, det hade varit intressant att se......men det vet väl inte ens Odell själv vad det är att göra det som borde göras med psykpatienters situation så att de har det så behagligt de kan trots sina besvär...........men hon har fortfarande chansen.

Att göra det som skall göras är VÄLDIGT normbrytande nuförtiden, de flesta har ingen som helst uppfattning om varför och i vilket syfte de innehar sin tjänst...

Ordet skall, har numera inflations-drabbats av den så nutidspopulära "ekonomin", så man gör det som skapar minst problem för en själv....det egoistiska tänket numera, dvs. "bara jag kommer upp mig, och får ett bra liv så skiter jag väl i alla andra" , visualiseras tex. det tänket på TV så får det enorma tittarsiffror OCH anhängare.

Kanske är det evolutionen vi skådar ?, den lär ju vara grym....
 
Tycker själv att frågan "vad är konst" inte leder till någon vettig diskussion.

Ja... den frågan har ju diskuterats ofta och livligt, då jag lever med en fd konstfackselev... tror t o m att det finns en bok här hemma någonstans med samma titel... Det är hur som helst omöjligt att definera konst, det står ju i betraktarens makt. Hur mycket konst är det egentligen att pissa på plåt och låta det torka in, som Basquiat och Warhol gjorde? FAst dom riskerade ju inte att skada någon annan iaf ;-).

Självklart skall konst var fritt. Det får gärna vara banbrytande och provokativt. Jag kan ha en viss förståelse för Odells konstverk, som egentligen i mitt tycke är mer av en politiskt protest. Hon vill belysa psykvården som tidigare behandlat henne illa. Kan kanske också jämföras med grävande journalistk, där man tar ut svängarna i lagtexterna... I den sakfrågan har hon säkerligen gjort nytta.
Det hon också lyckats med är att skapa snävare utrymme för andra konstnärer, vilket ju för hennes del är direkt kontraproduktivt...

Det jag ogillar skarpt i debatten är att det verkar som om hon och många andra vill att hon skall kunna gå fri " i konstens namn"... det tycker jag är förkastligt, det smutsar ner konsten. Och precis som det nämnts i tråden så kan det ju helt klart äventyra rättsäkerheten, om hon slipper straff.
Jag hade haft mer förståelse om hon tagit med hela processen, dv s åtal och ev straff/böter, som en del i verket. Lite mer rakryggat liksom.

Påminner mig om konstmässan i Sollentuna för flera år sedan... Några grafittimålare hade en monter... Där visade dom upp filmer, som visade hur dom, maskerade, klottrade ner tunnelbanevagnar. Blev ganska upprörd då. Det var ju mina skattepengar som gick åt till att sanera. Är säker på att SL inte skulle medverka till en sådan glorifiering av klotterkulturen. Jag var ganska nära att ta en av sprayburkarna som fanns i anslutning till montern och tagga alla bildskärmar och graffittitavlor, för att se om det skulle accepteras som konst, eller betraktas som skadegörelse med efterföljande konsekvenser.

Det var nog smart att låta bli, men ibland så kan jag ångra det.

Kontenta: Skall konstnärer gå utanför lagar så får dom ta konsekvenserna, precis som alla andra.

Thomas
 
Att man kan gå så långt så man slår sönder en tunnelbanevagn i ett examensarbete och låta resenärer och skattebetalare betala är för mig mycket märkligt.
Något straff blev det ju inte utan han fick istället CSN-stöd och högskolepoäng.

Ställer mig mycket tveksam till att ett skaffefinnansierat lärosäte inte stoppade detta utan istället utfärdade examina.

Det känns som ett stort systemfel hos denna skola och jag tycker att staten borde tar sitt ansvar som huvudman och lägger ner skolan.
 
generellt sätt så är det som med sex, det ska vara en överenskommelse mellan vuxna människor vid sina sinnens full bruk.. annars är det övergrepp..konstnärer står inte över lagen. om dom sedan kör en skruvdragare i arslet på varandra lägger jag ingen värdering i..
 
generellt sätt så är det som med sex, det ska vara en överenskommelse mellan vuxna människor vid sina sinnens full bruk.. annars är det övergrepp..konstnärer står inte över lagen. om dom sedan kör en skruvdragare i arslet på varandra lägger jag ingen värdering i..

Jo, men psyksjuka saknar ju sjukdomsinsikt, inte fan följer de väl med frivilligt???


valdemar
 
Vänd på det.

I ärlighetens namn har jag inte läst alla inlägg, så någon kanske redan har haft denna invändning.

Jag vill vända på frågan. "Ska konstutövare stå över lagen?" Det tycker jag i så fall vore ett märkligt undantag.
 
I ärlighetens namn har jag inte läst alla inlägg, så någon kanske redan har haft denna invändning.

Jag vill vända på frågan. "Ska konstutövare stå över lagen?" Det tycker jag i så fall vore ett märkligt undantag.

Nja, nu lever vi ju i sandlådan Sverige, men sett ur ett globalt perspektiv blir frågan rätt bisarr. Hur många författare t.ex har inte mördats i div. regimer för att de anses "obekväma", kanske rentav bryter mot nån "lag"?

Frågan ogillas, marsh tillbaks till skrivbordet!


valdemar
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.