• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ska konstutövandet begränsas av våra lagar ?

Kom o tänka på det där konstfacks-målet, där en står åtalad för att bluffat med en psykisk åkomma.för att visa hur samhället agerar då.

En del säger att allt kan vara konst, det får inte finnas några begränsningar i utövandet.

Men att utsätta omgivningen eller sig själv för fara får man väl inte i Sverige ?, då är det väl inget problem att åtala om man kan anse att det kan ha inneburit skada för personen själv, el. andra ?

Jag kan ju inte klättra upp i en bygg-kran högt upp, o sen när nån brandman klättrar upp o räddar mig, säga att det här var ett slags konstutövande efteråt ?

Brandmannen riskerar ju sin hälsa o jag min när jag gör en sådan sak, det är väl inte speciellt kul om det skulle gå illa att säga till brandmannens barn att "eran pappa dog när han omedvetet blev del av ett konstutövande"......?, eller att "eran pappa deltar i konstutövningar ibland, så han räddar inte folk på riktigt alla gånger"....?

Vad tycker ni, ska man få göra vad som helst utan hänsyn till sig själv o andra med hänvisning till att konsten skall vara utan några som helst begränsningar ?, för mig är det svaret enkelt...men jag kanske är "inskränkt" i mitt tyckande ?

(efter att ha läst min text en gång till så inser jag att texten styr mot ett visst svar...förlåt alla "fria" konstnärer...)
 

Bilagor

  • kranräddning.jpg
    kranräddning.jpg
    4.7 KB · Visningar: 435
Konsten skall inte på något sätt låta sig begränsas av andras tycke och smak.
Däremot måste faktiskt även konstnärer (liksom alla andra) dra en gräns när deras agerande börjar påverka andra människor på ett mer konkret plan.


När det gäller just Anna Odells "konstverk" så är det ju onekligen så att det bara till en väldigt liten del är hennes eget agerande som är "konstverket". Det är fullständigt beroende av hennes ofrivilliga "statister". Och försöker man sätta fokus på hur patienters integritet kränks i psykvården så är det lite anmärkningsvärt att samtidigt kränka polisers och vårdpersonals integritet genom att ställa ut dom som "konstverk".
 
Konsten skall inte på något sätt låta sig begränsas av andras tycke och smak.
Däremot måste faktiskt även konstnärer (liksom alla andra) dra en gräns när deras agerande börjar påverka andra människor på ett mer konkret plan.


När det gäller just Anna Odells "konstverk" så är det ju onekligen så att det bara till en väldigt liten del är hennes eget agerande som är "konstverket". Det är fullständigt beroende av hennes ofrivilliga "statister". Och försöker man sätta fokus på hur patienters integritet kränks i psykvården så är det lite anmärkningsvärt att samtidigt kränka polisers och vårdpersonals integritet genom att ställa ut dom som "konstverk".

Joo, det stämmer, men "fria-konstnäreretablissemanget" har väl tolkningsföreträde va ?
 
Näe, men nån jävla ordning får det väl vara?!
Konstnärer lyder under samma lagar som vi andra.
Hur skulle det se ut annars?

"Jag stjäl inte! Det är happening!"
"Jag tänker inte betala min skatt som en konstärlig protest för att belysa svagheterna i samhället"
"Jag mördade inte min fru utan det var ett konstverk!"

/Peter
 
Senast ändrad:
Diskussionen

efter Odells projekt har till stora delar varit bra. Tvångsvård bör alltid ifrågasättas även om det i de flesta fall sannolikt är bästa lösningen.

Man bör i det här fallet se till syftet. Finns ett brottsligt uppsåt? Har svårt att se ett sådant.

Thure
 
Tycker det var helt ok vad Odell gjorde men ser heller inget problem med att hon döms. Förstår inte vad konflikten ligger.

Konflikten ligger nog inte direkt i just Odells agerande, utan i vad som kan accepteras som konstutövande.

Det konstiga (?) är enligt min mening att konst vet bara konstnärsvärlden vad det är, de utanför (som man förhoppningsvis vänder sig till också), de tycker många gånger att det inte är konst....
 
Om Odell avsåg att lyfta fram hur människor behandlas inom psykvården, så har väl hon misslyckats kapitalt, var "psykvårdens hantering" av henne för brutal, eller har hon något bättre vetande än andra om andra mer framgångsrika metoder som kan appliceras omgående ?

Jag har inte noterat något sådant bland de skriverier som förekommit.
 
Konflikten ligger nog inte direkt i just Odells agerande, utan i vad som kan accepteras som konstutövande.

Det konstiga (?) är enligt min mening att konst vet bara konstnärsvärlden vad det är, de utanför (som man förhoppningsvis vänder sig till också), de tycker många gånger att det inte är konst....

Agerandet är konstutövandet så vad är skillnaden?

Det kan ju bero på att konstnärer vet mer om konst är gemene man.

Dessutom är de väl generellt intelligentare.

Jag har inga problem att se det som en del av ett konstprojekt.
 
Agerandet är konstutövandet så vad är skillnaden?

Det kan ju bero på att konstnärer vet mer om konst är gemene man.

Dessutom är de väl generellt intelligentare.

Jag har inga problem att se det som en del av ett konstprojekt.

Blev lite luddigt där av mig, jag menar att hela projektet hennes, kan diskuteras, då det drar med sig utomstående personer som kan utsättas för fara, eller annan olägenhet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.