Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde..

Vad säger ni andra Muirwoods ägare om sadeln? Hatade den i början, trivs ganska bra med den nu faktiskt! Ingen rumpanpassad variant direkt men klart ok för min del, rumpan har nog vant sig vid den lite kassa ergomin!

Jag tycker den är helt ok, man vänjer sig vid att inte använda hela sadeln utan sitta längst fram där den är smalast. Jag hade inte särskilt ont, det störde mig aldrig. Jag kommer fortsätta att använda den tills dess att min rumpa säger annat eller den går sönder, att köpa en ny känns lite som att spela på lotto. Nu har jag ju en sadel som jag vet fungerar.
 
Skönt

med en diskussion som inte går ut på att dyrast alltid är bäst. (Även om dyrast är bäst ...) Jag befinner mig i cykelköpartagen och kollar runt en massa, bl.a. här på utsidan. Läste i en tråd att ingen långfärdscyklist med självrespekt skulle cykla på en Skeppshult. Och jag som trodde att Skeppshult var ett bra svenskt märke – lite för dyrt för mig. Den här Marin Muirwoods verkar mkt intressant. Synd att man inte kan prova den ...

Tack!

Anders
 
Läste i en tråd att ingen långfärdscyklist med självrespekt skulle cykla på en Skeppshult.

Vilken tur då att det inte är självrespekten som får hjulen att rulla ;)

Skeppshult gör säkert bra cyklar även nuförtiden, men drar nog mer åt pendlarhållet. Vill du cykla långt med packning torde en Marin vara betydligt mer pålitlig. Annars har du en bra deal på en erkänt bra touringcykel här, om storleken passar: http://www.cyclecomponents.com/2/sv.../surly-long-haul-trucker-cykel-bla-50-cm.html

Sju tusen är väl ungefär vad en bra Skeppshult kostar? Lägg till 200-2000 för pakethållare fram & bak, så har du en fin, hållbar, stabil och förhoppningsvis mycket bekväm långfärdscykel.
 
Helt rätt att man inte måste lägga ner en massa pengar på utrustning. När jag cyklade ner till Tjeckien la vi verkligen minimalt med slantar och det är inget jag ångrar. Visst gick en och annan pryl sönder men det känns inte så bittert när det handlar om ett par hundralappar i reservdelskostnad på en hel resa.

Jag cyklade på en Nishiki 422 och idag har den gjort över 1000mil och det som är utbytt är förutom slitage grejor är dämparen som gick sönder redan under turen, (knappen som låser dämparen pajade och jag kunde därför inte slå av den).

Fjolårsmodeller av Nishiki hybriderna kan man få för 4-6000 och jag är helnöjd med dessa och den service jag fick när dämpare gick sönder.

Vi köpte inga kolfiber hightech prylar men lyckades hålla packningen på 15kg/person exklusive mat (2 pers). I det ingick kök, tält, 1 täcke, en uppblåsbar madrass +pump (suveränt på ojämna underlag), rep. prylar, etc. Att cykla på sommaren gör allting mycket lättare och bör nog göras av alla som gör sin första tur.

//Gustav
 
Jag tänker köpa denna cykel i vår.
Vad tror ni?

Jag tror att du har alldeles för mycket pengar... 3200 pund i utgångspris + frakt från England, hujeda mig... Rätt kul dock att någon släpper en bomb här mitt i en billigt-är-bra-tråd :) Och jämför du med en bil så är det inga pengar att tala om.

Men det här är ju ingen allround-cykel direkt, utan tänkt för "expeditioner" där dämpning och hög markfrigång är ett måste. Hur ofta kommer du vara ute på sådana äventyr (kostnad/mil)? När du köpt cykeln, kommer du ha råd med övriga utgifter? Om svaret är ja och du kommer cykla runt på skitvägar i 5 år så varför inte... Glöm inte att köpa ett bra lås ;)

Thorn tillverkar sina dyrare Exp-modeller i England, medan deras andra ramar masstillverkas i Taiwan där arbetskraften som bekant är billigare. Fördelar med Exp verkar vara att de är robusta och att du kan få dem skräddarsydda och komma med särskilda önskemål. Det sägs dock (av användare på Thorns eget forum) att färgen håller sämre på dem som är tillverkade i England, konstigt nog. De som köper en sådan här cykel verkar vara män i övre medelålder som redan har tillvaron ordnad för sig.

Om det är extrem hållfasthet du är ute efter, kolla deras Taiwan-tillverkade Raven Nomad S&S. Den är dyr, men bara hälften så dyr som Exxp på bilden. Är det möjligheten att få cykeln anpassad till just dig som lockar, kan jag rekommendera att du pratar med Anders på Veloform i Göteborg, som bygger touringcyklar utifrån bland annat Thorns ramar. Han bygger hjulen för hand och tar god tid på sig att diskutera vad som funkar bra utifrån dina behov. Jag vet inte vilken servicenivå Thorn håller, men ska du utnyttja dem på samma vis får du nog åka till deras verkstad i England. De har visserligen 100 dagars öppet köp, men då tillkommer fraktkostnad.

Sammanfattningsvis är min åsikt att Thorns Taiwan-ramar i grundutförande är likvärdiga och ger betydligt mer för pengarna, även om de inte heller är billiga. En bra början är att mejla Thorn och fråga vad de rekommenderar, om du inte redan har gjort det. De har också ett eget forum på hemsidan.
 
Stålram

Hej! Jag söker en hoj med stålram. Jag var inne på muirwoods men ramen i min strl finns inte kvar av 2008 modell och 09:erna kommer att tillverkas med stålram vad jag har uppfattat. Jag undrar om någon vet en schysst hoj med stålram för runt 6 tusen?

/ L
 
Jag tänker köpa denna cykel i vår.
bikeenlargerohloffexxp.jpg



Mer info -- http://www.sjscycles.com/thornpdf/ThornRohloffeXpBroHiRes.pdf


Vad tror ni?

Köpte en liknande cykel via en cykelmakare i Munchen och använder den för vinterbruk. Thorn har mördande marknadsföring och jag skulle kolla tyska marknaden innan jag slår till på en Thorn. Du har betydligt mera att välja på om du väljer en cykel från någon av de tyska tillverkarna t ex Patria.

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=332350&postcount=41

http://www.patria.net/fahrradauswahl/set_fahrradauswahl.htm

Nu har jag cyklat 400 mil under 2 Stockholmsvintrar och frånsett att jag fått några punkteringar till följd av att ett Nokia Hakkapelitta W 106 däck blivit utslitet har cykeln varit precis så underhållsfri som jag önskat mig. Framförallt är det mycket värt att ha heltäckande kedjeskydd och bra stänkskärmar med stor stänklapp på en vintercykel.

Vad skall du ha cykeln till?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
mrjimpa Välja lämpliga vägar Långcykling 5
MariaSandgren Välja cykelvagn Långcykling 11
TMW pakethållare... hur välja?hur tänka? Långcykling 9
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.