Själv uppblåsande mot standard liggunderlag

Jag har ett Vaude självuppbåsande som funkar riktigt bra. kostade 500 pix på begslagsäventyr i örebro.
Men det väger ju lite mer.
I sommras köpte jag ett z-rest som jag är supernöjd med. Nästan samma komfort som det uppblådbara och lättare.

Förvarar mitt uppblåsbara uppblåst bakom soffan i vardagsrummet. där stör det inte och funktionen behålls.
 
Z-rest !

Z-resten har faktiskt över förväntan bra komfort.

Kolla in filmen "starship troopers" ! Där skymtar ett z-rest förbi som deras liggunderlag, så standarden håller ett par hundra år !
 
För och emot. Tycker att uppblåsbara med luftkanaler, mellan skummet blir kallare än traditionella underlag. Detta när det är minusgrader, alltså. Kan ju möjligen bero på att jag själv använder Therm-a-rest Ultralite, som är ganska tunt(lätt) och därför inte håller tillräckligt med luft. Tror dock att luftmängden i liggunderlaget är just det som gör att det upplevs som kallt, då luften inte värms upp tillräckligt.
Fördelen med ett UltraLite är att det tar väldigt lite plats i packningen. Detta gäller ju inte de tjockare modellerna som väger mer och tar större plats än vanliga skumplastunderlag.

/K
 
Ultralite

Kör själv med thermarest Ultralite och tycker det räcker bra. plus för att det tar så liten plats. Punkat en gång, men det är ju inga problem att laga. kompisen låg lite nära elden sist vi var ute, men lágade på nolltid. Min i somras gravida sambo krävde dock ett Standard thermarest för att gå med på tältning.
 
"Och varför skulle inte det gå? De här nya hopfällbara stolarna, som man sätter i ett Therm-a-rest bygger ju på ett ihopvikt dito."

Därför att det är otroligt bängligt att dra fram Thermarest, blåsa upp det, dra fram stolprylen ur ryggan, vika Thermarestet, pula in det i stolprylen och sedan börja ta på sig långkallingar.
Dessutom finns ju alltid punkteringsrisken.

Jag skulle definitivt inte göra det i en snabbrastsituation för att dra på mig långkallingar. Ett Z-rest rycker man loss från ryggan och slänger ut på marken. Det går till och med snabbare än med ett rullat "vanligt" liggunderlag, eftersom det aldig stretar emot.

Men jag tvivlar inte en sekund på att en Easychair är kanon i mera "fasta" situationer än att bara sätta sig och dra på sig långkallingar.
[Ändrat av Nordesjo 2003-02-10 kl 11:16]
 
Nordesjo; sa:
"Och varför skulle inte det gå? De här nya hopfällbara stolarna, som man sätter i ett Therm-a-rest bygger ju på ett ihopvikt dito."

Därför att det är otroligt bängligt att dra fram Thermarest, blåsa upp det, dra fram stolprylen ur ryggan, vika Thermarestet, pula in det i stolprylen och sedan börja ta på sig långkallingar.
Dessutom finns ju alltid punkteringsrisken.

Jag skulle definitivt inte göra det i en snabbrastsituation för att dra på mig långkallingar. Ett Z-rest rycker man loss från ryggan och slänger ut på marken.

Men jag tvivlar inte en sekund på att en Easychair är kanon i mera "fasta" situationer än att bara sätta sig och dra på sig långkallingar.

Precis.. Vi som är lite äldre kan ju inte längre stå och ta på oss långkallingarna längre, inte många år kvar till man behöver hjälp.. *pust*



;)
 
FJS90/91; sa:
Precis.. Vi som är lite äldre kan ju inte längre stå och ta på oss långkallingarna längre, inte många år kvar till man behöver hjälp.. *pust*

;)

Hehe...
Jag lovar att det går snabbare sittandes.
Även om det är PRICIPEN att kunna slänga ut liggunderlaget precis när och var man vill, som jag är ute efter.
 
jepp.. Jag har ett Therma-Rest sedan urminnestider, har aldrig haft några problem men funderar ändå på att byta till något icke självuppsugbart liggunderlag, jag kan reta mig enormt på att alltd vara så jäkla försiktig med liggunderlaget... Jag vill ha TÅLIGA frilufsgrejer!!

.
 
Kan förvaras ihop

Hej!

Läste ovan:

"Och varför skulle inte det gå? De här nya hopfällbara stolarna, som man sätter i ett Therm-a-rest bygger ju på ett ihopvikt dito."

Därför att det är otroligt bängligt att dra fram Thermarest, blåsa upp det, dra fram stolprylen ur ryggan, vika Thermarestet, pula in det i stolprylen och sedan börja ta på sig långkallingar.

Såvitt jag förstått av säljare och T-Rests webbplats kan man förvara det en gång ipulade liggunderlaget i stolen (åtminstone vissa stolsmodeller). Visserligen måste man ändock blåsa upp det, men vid längre pauser kan det kanske vara värt de minuter det tar. Stolen borde också skydda T-Restet lite - dock kanske inte mot så skarpa stenar som bilden visade...

/Eva (som funderar på att skaffa nämnda stol)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.