Shimano Alfine 11 vs Alfine 8 samt för/nackdelar med cyclocross & hybrider

Hej,

Tack så mycket för alla svar! Har varit och provcyklat några hojjar nu och är för tillfället mest inne på en hybrid med navväxel (mycket pga att som jag har förstått det dels är hyffsat underhållsfritt och dels för att det är relativt billigt att byta slitdelar).
En hybrid känns också som en ganska bra start med tanke på att jag är ganska ny inom det här. Jag gillar verkligen att cykla och tycker det är en fantastisk träningsform men resonerade som så att om jag verkligen blir biten kanske det är bättre att investera i en ren sommarcykel (typ racer eller cx) om man känner att hybriden är för långsam? I såna fall skulle hybriden kunna fungera som en vintercykel.

De två favoriterna so far är:

Merida S-Presso I-8 (dock den helsvarta)
http://www.merida.se/s-presso-i-8-herr.151161.sv.html

och Nishiki Hybrid Pro 8
http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_Eight

Priset var ungefär samma för båda, kring 10000 för skärmar och stöd.

Är det någon som har några erfarenheter av de två cyklarna/märkerna/komponenterna? Vore oerhört tacksam om man kunde få lite för- och nackdelar innan man bestämmer sig.

Eftersom jag är van med en treväxlad 80-talare så kändes båda hojjarna väldigt bra :) Så jag är övertygad om att båda kommer vara ett bra köp men skulle gärna vilja göra det bästa valet så klart :D

Tycker ni att jag är helt ute och cyklar (hehe) med mina 10000 kr så får ni gärna tipsa om andra hojjar i liknande prisklass :D

Tack på förhand!
 
..Det jag upplevde negativt med den var att jag förmodligen behöver högre utväxling

Verkligen?

Att köra på för tunga växlar är en vanlig orsak till knäproblem. Ytters begränsat med rapporterade fördelar.

Det är hemskt ovanligt att hitta en normal flerväxlad cykel som inte tillåter hastigheter på 40+ km/h utan några speciella tramptalanger. Det räcker rätt bra för allt utom landsvägslopp och klungkörning.
Även om man är tillräckligt bra som cyklist för att faktiskt orka så är det inte precis överallt som det går att ta sig fram i den hastigheten heller.

Min (vinter)pendlare är lägre växlad än normalt, och längs mitt vanliga stråk på 23-25 km är det kanske 30 sekunder av nedförsbackar där jag inte kan trampa effektivt. Inget som direkt påverkar snittet eller restiden precis.
 
Ah okej, ja men du kanske har en poäng där. Kändes bara spontant att det ev skulle behövas en till växel för landsvägskörning när man får upp lite fart.

Men en sak till ang Meridan vs Nishikin:

Nishikin har ju Schwalbe Marathon Plus 28x622 med punkteringsskydd och Meridan verkar "bara" ha några standarddäck.

I övrigt verkar ju komponenterna vara relativt lika (har dock ingen kunskap om skillnaderna ramarna emellan) så jag funderar på om däcken själva är ett tillräckligt starkt argument för att väga över till Nishikins fördel?
 
Merida S-Presso I-8 väger 12,3 kg.

Nishiki Pro Eight väger 14,1 kg, det tycker jag är ”tungt" med tanke på att den är helt utan extra tillbehör.
 
Jag har bytt till Schwalbe Marathon Racer på min Merida S-Presso i8 2010. Hade tidigare Continental SportContact, men föredrar klart Marathon Racer.

Cykeln fungerar i huvudsak bra. Jag gillar verkligen de hydrauliska skivbromsarna och navet är lättväxlat - klart bättre än de utomliggande växlarna på min gamla pendlarcykel. Några irritationsmoment: Sadeln är perforerad och suger upp vatten vid regn. Ringklockan tappar klangen vid regn (metallkonen täcker inte plastbasen och vatten ansamlas). Handtagen är sådär. Jag har satt på skärmar, pakethållare och originalstöd.

Jag var redan innan köpet mer sugen på Alfine 11, men den hade inte börjat säljas förra sommaren och butiken hade rea på 2010:an för 7995 kr. Money talks. Även idag känns de flesta cyklar med Alfine 11 otrevligt dyra. DOCK: Jag känner att det är lite för glest mellan växlarna på åttan. Att kunna smörja om navet verkar också attraktivt.

(Min hemförsäkring täcker dessutom bara upp till 8000 kr, exkl tillbehör. Detta var högst intressant eftersom cykeln blev stulen efter en månad. Som tur var hade cykelbutiken ett till reaexemplar :)
 
Alfine

Jag cyklar till jobbet året runt 15 km enklel, körde först med alfineåttan men stördes av det stora avståndet mellan 4 å 5an (eller var det 5 å 6an) så jag bytte nav till elvan som är tätare.
Båda funkar perfekt med hög verkningsgrad men 11an går lätt att byta olja i vilket är ett plus.
Dom är ofta för högt växlade orginal så sätt på mindre klinga och försök få den växeln du använder mest så nära direktväxeln som möjligt. :)

C
 
Växlarna 5-6 vill jag minnas har ett avstånd som jag ibland lägger märke till.

Byta nav:
Bytte du till ett komplett hjul eller ekrade du/cykelhandlaren om?
(Nya reglage lär man också behöva.)
Totalkostnad inkl montering?
Vilken cykelhandlare/verkstad?
 
Håkan, du har fortfarande inte redogjort för vilka "självklara och uppenbara mekaniska brister" som du anser att Nuvinchi-navet har. Är det inte dags att göra detta nu?
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.