Scott Timber som långfärdscykel?

Vad tror ni om en scott timber som långfärdscykel?
http://www.blocket.se/vi/38229060.htm

Efter 130 mil i östeuropa på min skeppshult vill jag ha något mer lättcyklat nästa gång, men har inte råd att lägga mer än 2000 spänn på cykeln.

Fördelarna jag ser:
-stålram
-26" däck
-bra växlar och bromsar
-bakre pakethållaren och stänkskärmarna färdigmonterade
 
Mja, tror du ska försöka satsa på en bättre cykel med mer påkostade komponenter. Dessutom måste ramstorleken passa dig.
/Niklas
 
Förutom att ramstorleken och styrstammen skall passa till dina mått måste ramen vara lång nog så att dina hälar inte tar i de bakväskor du tänkt dig bruka. Pröva med rätt skor på.
 
Jag hörde om en som berättade på radioprogrammet Karlavagnen i P4 en gång om att han cyklat från Indien till Sverige på en enväxlad enkel stålcykel han köpt för alla sina pengar för att hitta sin kärlek i sverige. Så visst går det :)

Mvh // Johannes, som i övrigt inte kan ett skit om långfärdscykling.
 
Det går absolut inte. För att cykla långt måste man ha en cykel för minst 20 000 kr.

Jag vet inte varför. Men cykelförsäljare säger iaf det ;)
 
Ärligt talat så är väl det viktigaste att komma iväg. Eventuella problem som uppstår kan man ju fixa på vägen =)
 
Hur vet du att det är bra växlar på den? Den ser skruttig ut, funkar verkligen växlarna särskilt bra?

Hur ser däcken ut?

Det viktigaste är att cykeln är lagom stor, men det är lika viktigt att växlarna inte hoppar o fular sig. Jag tycker att den verkar dyr.
 
Pimpa Skeppshultaren

För 2000:- får du ett renoveringsobjekt. hjul, kedja, drev är slitdelar som säkert måste bytas.

Det som gör cykeln trög är mekanisk friktion i rörliga delar typ nav och drivlina. Kolla med din lokala cykelmek vad han/hon skall ta för att uppgradera din nuvarande cykel

För knappa 3000:- fick jag den här cykel servad. Hjul drivlina vevparti är bytt samt nya bromsbelägg samt allmän tillfixning. Jag hade tur eftersom man precis fått in en kraschad MBT som man kunde plocka delar från
 

Bilagor

  • cykel.jpg
    cykel.jpg
    111.8 KB · Visningar: 1,612
Köp inte den där cykeln! Växelreglagen är en idiotuppfinning, det räcker att det skumpar lite så är det lätt att växla av misstag, du måste byta grepp så fort du reser dig upp, annars växlar du och dom är grövre än vanliga handtag, vilket beroende på handstorlek kan vara obekvämt.

Fälgbroms är billigt, men desto känsligare, får du in grus i bromsklotsarna så är det lätt att skrota fälgen.

Ramen ser inte speciellt stabil ut, och vevpartiet ser inte ut att vara av någon vidare kvalitet. Dessutom såg dreven väl små ut, dvs blir det jobbigt att cykla med lite mer tempo.
 
byt komponenterna

Ramen i sig kanske fungerar om det är din storlek. Men som många här säger, komponenterna som sitter på kanske inte håller hela vägen.

Ett alternativ kan vara att använda ramen men byta ut vevar, vevlager, tramporm drivlina och bromsar. En dyr operation, kanske inte det mest ekonomiska men gillar du ramen så varför inte.

Och, höll på att glömma sadeln. Absolut viktigast att sadeln och rumpan tycker om varandra. Finns en djungel därute med sadlar i alla dess former och priser.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.