Scarpa Mojito för fjällvandring?

Köpte ett par Scarpa Mojito i Italien och jag är mycket nöjd med dessa skor. Nu funderar jag på om de duger till fjällvandring med 15 kg packning till sommaren? Har tidigare bara vandrat med kängor men tycker det är dags att testa lättare lågskor. Någon som har erfarenhet av dessa dojjor?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
15 kg på fjället med rätt sorts lågsko funkar, men jag skulle inte rekommendera Scarpa Mojito för det ändamålet

Jag vandrade till Annapurna Basecamp med ca 10 kg packning i ett par Scarpa Zen. Zen är lite stöddigare än Mojito, och den vandringen är ju blandat naturlig led med "trappor och trottoarer", stenlagda partier.
Så med de reservationerna för din grundfråga: jag var jättenöjd med skovalet!

Jag vandrade till Annapurna Basecamp med ca 10 kg packning i ett par Scarpa Zen. Zen är lite stöddigare än Mojito, och den vandringen är ju blandat naturlig led med "trappor och trottoarer", stenlagda partier.
Så med de reservationerna för din grundfråga: jag var jättenöjd med skovalet!

Efter att ha bildgooglat så verkar ju Zen vara uppbyggd likadant som Mojiton. Skon sitter skönt och stabilt runt foten samtidigt så är sulan ganska hård och inte mycket dämpning. Jag får väl hänga på mig ryggsäcken och testa helt enkelt! :)

Jag har som sagt ingen erfarenhet av lågskor på fjället. Varför tror du inte denna funkar? Vad tror du gör?

Det är dämpningen som sagt, men det beror också på hur du sätter ner fötterna och hur mycket du förändrar gångstil när du bär packning och inte. För mig så känns Mojito snarare som en förstärkt klättersko än en walking/trailrunning sko.

Efter att ha bildgooglat så verkar ju Zen vara uppbyggd likadant som Mojiton. Skon sitter skönt och stabilt runt foten samtidigt så är sulan ganska hård och inte mycket dämpning. Jag får väl hänga på mig ryggsäcken och testa helt enkelt! :)
Mojiton har en ganska mycket mjukare sula, Zen är styvare att böja. Annars är de ganska lika. Hård och inte mycket dämpning, precis. Funkar jättebra för mig. Jag har bytt iläggssulan mot en från Superfeet, hela skon sitter som en smäck. (Jag har smala låga fötter.)
Nu är det ju iofs viss skillnad att vandra i svenska fjäll och nepalesisk led, jag gick inte i blött ris och snår. Men det ösregnade 2 dagar, de håller förvånansvärt torrt, hade iofs kört en impregneringsspray. Turen var totalt 6 eller 7 vandringsdagar.
Sen har de vandrat upp på Mount Rinjani på Lombok (3 dagar), och upp till sista lägret innan Mount Kinabalu (2 dagar men ingen topp pga regn), både dessa vandringar dock med ganska lätt packning, typ dagsturs-lätt.
Definitivt den bästa vandrings-lågsko jag haft, väldigt slitstark dessutom!

Mojito är en fantastiskt skön stadssko. Funkar också för lättare vandring i skogsmiljö om det är torrt. Skulle definitivt inte välja denna till fjälls, framför allt för att den tenderar att bli blöt ganska lätt. Det räcker att det skvätter upp lite vatten för att det snart ska kännas rakt igenom. Det finns många skor av samma typ som skulle fungera mycket bättre.

HåkanF

Att skon blir blöt är i sig inte det stora problemet. Vad jag förstår är yttermaterialet mocka. Frågan är hur snabbt/långsamt det torkar efter att ha blivit blött? Mängden stoppning påverkar också.
Om sulan är mjuk bör du få bra fäste med den. Är den dessutom tunn riskerar det däremot att bli jobbigt att gå bland stenar om skon saknar skyddsplatta.

Att du kan fjällvandra med den under sommarsäsongen tvivlar jag inte på. Om den däremot fungerar bra för det är en annan sak. Bäst är ju om du har möjlighet att testa på en kortare helgvandring där du också avsiktligt "badar" med dem.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips