Scarpa Mojito för fjällvandring?

Jag har prövat fjällvandra med salomon speedcross och sedan fivefingers och haglöfs lim high och är riktigt nöjd. Kommer nog aldrig gå tillbaka till tunga kängor när det gäller flerdagars tältturer. Funkar mycket bättre och man får ett mycket naturligare steg, Går med lätt utrustning numera men har ändå haft trekilostält och "tungt"vanligt primus-kök och det funkar jättebra, och då har det varit i huvudsak oledat. Känns ovant med blöta fötter i början men sommartid går det hur bra som helst. Undvik goretex och andra membran är mitt tips. Att man måste ha höga stela kängor för stabilitet känns lite som en myt tycker jag

Har nu införskaffat mig ett par La Sportiva Ultra Raptor som jag ska prova gå i sträckan Nikka - Kvikkjokk under Juli. Släpa runt på stora tunga kängor måste ta slut nu! :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
dåligt val

Jag har Scarpa mojito och sulan under framfoten är mycket tunn. Jag får besvär med den när jag går på asfalt. Mycket olämplig för fjällvandring således

Vet inte hur dojjan ser ut men att säga att den inte håller för 15 kg packing är bara knäppt tycker jag. Det som är intressant är isf totalvikten när vandraren ställer sig på vågen med all utrustning på sig.

Väger endast vandraren 60 kg och har utrustning på 15 så blir summan 75.

En tjockis på 120 pannor men endast 10 kg packning gör knappast att skorna håller bättre eftersom 75<130

Glöm inte bort er egen hydda!:)

Jag har prövat fjällvandra med salomon speedcross och sedan fivefingers och haglöfs lim high och är riktigt nöjd. Kommer nog aldrig gå tillbaka till tunga kängor när det gäller flerdagars tältturer. Funkar mycket bättre och man får ett mycket naturligare steg, Går med lätt utrustning numera men har ändå haft trekilostält och "tungt"vanligt primus-kök och det funkar jättebra, och då har det varit i huvudsak oledat. Känns ovant med blöta fötter i början men sommartid går det hur bra som helst. Undvik goretex och andra membran är mitt tips. Att man måste ha höga stela kängor för stabilitet känns lite som en myt tycker jag
Får du inte ont i fötterna när du använder skodon i stil med Fivefingers som, vad jag vet, i princip saknar dämpning? Hur går det för dina knän? Har du fått skoskav?

Jag har Scarpa mojito och sulan under framfoten är mycket tunn. Jag får besvär med den när jag går på asfalt. Mycket olämplig för fjällvandring således
Jag har formgjutna innersulor till mina Scarpa "Mojito" och även om jag får ont i benhinnorna(?) och under fötterna så sitter de riktigt bra på mina fötter och är riktigt sköna att strosa runt med på mjukare marker så länge som jag inte bär tung packning (kanske åtta kilogram, på sin höjd).

För några år sedan gick jag en del av Höga Kusten-leden i ett par lågskor från Meindl med kanske 19 kilogram på ryggen och det blev både blött och smärtsamt. Jag skulle dock vara intresserad av att testa ett par skor med bättre dämpning och ovandel i snabbtorkande nät eller dylikt tillsammans med ett par ankelskydd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips