Scarpa Mojito för fjällvandring?

Köpte ett par Scarpa Mojito i Italien och jag är mycket nöjd med dessa skor. Nu funderar jag på om de duger till fjällvandring med 15 kg packning till sommaren? Har tidigare bara vandrat med kängor men tycker det är dags att testa lättare lågskor. Någon som har erfarenhet av dessa dojjor?
 
15 kg på fjället med rätt sorts lågsko funkar, men jag skulle inte rekommendera Scarpa Mojito för det ändamålet
 
Jag vandrade till Annapurna Basecamp med ca 10 kg packning i ett par Scarpa Zen. Zen är lite stöddigare än Mojito, och den vandringen är ju blandat naturlig led med "trappor och trottoarer", stenlagda partier.
Så med de reservationerna för din grundfråga: jag var jättenöjd med skovalet!
 
Jag vandrade till Annapurna Basecamp med ca 10 kg packning i ett par Scarpa Zen. Zen är lite stöddigare än Mojito, och den vandringen är ju blandat naturlig led med "trappor och trottoarer", stenlagda partier.
Så med de reservationerna för din grundfråga: jag var jättenöjd med skovalet!

Efter att ha bildgooglat så verkar ju Zen vara uppbyggd likadant som Mojiton. Skon sitter skönt och stabilt runt foten samtidigt så är sulan ganska hård och inte mycket dämpning. Jag får väl hänga på mig ryggsäcken och testa helt enkelt! :)
 
Jag har som sagt ingen erfarenhet av lågskor på fjället. Varför tror du inte denna funkar? Vad tror du gör?

Det är dämpningen som sagt, men det beror också på hur du sätter ner fötterna och hur mycket du förändrar gångstil när du bär packning och inte. För mig så känns Mojito snarare som en förstärkt klättersko än en walking/trailrunning sko.
 
Efter att ha bildgooglat så verkar ju Zen vara uppbyggd likadant som Mojiton. Skon sitter skönt och stabilt runt foten samtidigt så är sulan ganska hård och inte mycket dämpning. Jag får väl hänga på mig ryggsäcken och testa helt enkelt! :)
Mojiton har en ganska mycket mjukare sula, Zen är styvare att böja. Annars är de ganska lika. Hård och inte mycket dämpning, precis. Funkar jättebra för mig. Jag har bytt iläggssulan mot en från Superfeet, hela skon sitter som en smäck. (Jag har smala låga fötter.)
Nu är det ju iofs viss skillnad att vandra i svenska fjäll och nepalesisk led, jag gick inte i blött ris och snår. Men det ösregnade 2 dagar, de håller förvånansvärt torrt, hade iofs kört en impregneringsspray. Turen var totalt 6 eller 7 vandringsdagar.
Sen har de vandrat upp på Mount Rinjani på Lombok (3 dagar), och upp till sista lägret innan Mount Kinabalu (2 dagar men ingen topp pga regn), både dessa vandringar dock med ganska lätt packning, typ dagsturs-lätt.
Definitivt den bästa vandrings-lågsko jag haft, väldigt slitstark dessutom!
 
Mojito är en fantastiskt skön stadssko. Funkar också för lättare vandring i skogsmiljö om det är torrt. Skulle definitivt inte välja denna till fjälls, framför allt för att den tenderar att bli blöt ganska lätt. Det räcker att det skvätter upp lite vatten för att det snart ska kännas rakt igenom. Det finns många skor av samma typ som skulle fungera mycket bättre.

HåkanF
 
Att skon blir blöt är i sig inte det stora problemet. Vad jag förstår är yttermaterialet mocka. Frågan är hur snabbt/långsamt det torkar efter att ha blivit blött? Mängden stoppning påverkar också.
Om sulan är mjuk bör du få bra fäste med den. Är den dessutom tunn riskerar det däremot att bli jobbigt att gå bland stenar om skon saknar skyddsplatta.

Att du kan fjällvandra med den under sommarsäsongen tvivlar jag inte på. Om den däremot fungerar bra för det är en annan sak. Bäst är ju om du har möjlighet att testa på en kortare helgvandring där du också avsiktligt "badar" med dem.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.