Scarpa Eclipse

"Om du kan ha på dig skorna mer än 15min utan att halta, så rekommenderar jag den mindre storleken."

Jag ska precis köpa mina första klätterskor och är också osäker på storleken, ska man räkna med domningar och att man får halta? hur pass viktigt är det att de sitter tajt?

Tacksam för tips!
 
torrbådarna; sa:
"Om du kan ha på dig skorna mer än 15min utan att halta, så rekommenderar jag den mindre storleken."

Jag ska precis köpa mina första klätterskor och är också osäker på storleken, ska man räkna med domningar och att man får halta? hur pass viktigt är det att de sitter tajt?

Tacksam för tips!

Tipset om en kvart är nog bra, men se till att vänta minst en kvart! Bli varm i skorna! Mina skor haltade jag i efter 1-2 minuter när de var nya, men efter 15 min satt de som gjutna, och det är likadant nu när jag använt dem en tid. Innan jag blivit varm klämmer det rejält, men det försvinner _helt_ efter 10 minuters uppvärmning. Visserligen är det svårt att testa detta med skor man kanske ska lämna tillbaka eller byta, men vad jag menar är att skor som känns obekväma från första början ändå kan vara bra. Om man kan borde man ha skorna på sig minst en kvart utan strumpor.

Och man måste anpassa knytningen såklart! Det är mycket värre att knyta för hårt än för löst tycker jag. Speciellt just över fotleden.
 
Man ska nog inte använda FÖR staka kemikalier när man gör ren skosulorna eftersom gummi brukar normalt sett innehålla en mjukgörare (paraffiner, oljor, estrar å annat kul) som kan lösas upp och gör gummit hårt å halt. Bister erfarenhet när jag gjorde rent gummidrivrullarna i en kopiator!
Men jag kan ju ha fel...
MVH.
 
Balsamterpentin

HoLen; sa:
Man ska nog inte använda FÖR staka kemikalier när man gör ren skosulorna eftersom gummi brukar normalt sett innehålla en mjukgörare (paraffiner, oljor, estrar å annat kul) som kan lösas upp och gör gummit hårt å halt. Bister erfarenhet när jag gjorde rent gummidrivrullarna i en kopiator!
Men jag kan ju ha fel...
MVH.
Balsamterpentin är bra när man ska göra rent gummihjul. Har dock inte testat det på klätterskorna...

Köp inte för små skor. Som nybörjare lär ni inte klättra bättre om fötterna värker. Gör det skitont så kommer du tycka att klättring är astrist. Köp skor som smiter åt men inte för små.
 
torrbådarna; sa:
Jag ska precis köpa mina första klätterskor och är också osäker på storleken, ska man räkna med domningar och att man får halta? hur pass viktigt är det att de sitter tajt?

Tacksam för tips!

Nej, man behöver inte halta som nyb örjare. Dina första par skor är förmodligen utslitna innan du har utvecklat tillräckligt med klätterteknik för att behöva ha nån supersko.
Det finns två huvudgrupper av klätterskor: de skor som knycklar till dina tår (tex Anasazi) och skor som är gjorda för att ha tårna i normalläge (tex Eclipse). Eftersom jag inte är nån världsklassklättrare så väljer jag lätt bort de (alltför smärtsamma) ihopknycklande skorna med 'risken' att kanske begränsa min klättring till en svårighetsgrad lägre. Många andra tycker dock om tex Anasazi, så jag kan varken tillråda eller avråda from ihopknycklande skor.
Det viktigaste som en förstagångsköpare bör tänka på är längden på skon. De flesta skor tänjer sig på bredden, men aldrig på längden, så för korta skor kommer alltid att göra ont. Om du köper skor som är passande på bredden, men för långa så kan din fotteknik utvecklas med brister. Jag rekommenderar också att prova en massa olika märken och typer av skor. Variationer på klätterskor är betydligt lättare att känna än på vanliga gångskor där storlek 42 alltid känns som vilken annan 42:a som helst. Så knalla in på närmaste klätterbutik och leta upp ett dussin olika skor som passar din fotlängd (med nyklippta naglar!). Efter det så väljer du bort de tre dyraste skorna och de tre skorna med hårdaste sulorna (det är attingens trist att klättra med typ träskor). Av de sex återstående skorna väljer du den sko som känns mest klämgo i bredden och som passar plånboken. Om du råkar ha korta fötter (eller breda...), så säger min erfarenhet att många av Scarpas skor har bra passform.
 
korta och breda, åh ja!

Tack för tipsen!

Korta och breda är nog rätt beskrivning av dom. Det är tyvärr så att jag bara har en modell att välja på, har för mej att det är mad-rock eller nåt i den stilen. felet sitter nog i att de antingen är för korta eller för långa. Är det dåligt om det är mycket kvar i hälen? Ioförsej gör de korta jää... mycket ont så valet borde kanske vara självklart... Äsch, jag får vela lite å sen bestämma mej!
 
(Martin Edström) skrev: Först köpte jag stl. 44, men när jag provade dem hemma var de för trånga i vänsterfoten, så det gjorde ont efter att jag haf dem på mig en stund.

-------

Man kan också gå till en skomakare och lästa ut skon som är liten. Det betyder att skomakaren drar ut sulan i den riktning där det klämmer. Kostar ca 70 spänn.

Johan
 
millimeter; sa:
... Visserligen är det svårt att testa detta med skor man kanske ska lämna tillbaka eller byta, ...

Affären Adventura inne i Stockholm var riktigt bra ur der här avseendet - jag fick ta hem mina Scarpa Eclipse och pröva dem i flera dagar. Efter några dagar bytte jag, tog hem och provade - men behövde byta ännu en gång. Det var skönt att ta hem dom och pröva hur de satt - om man går runt och känner sig för märker man snart huruvida de sitter bra på foten eller inte.

Adventura rekommenderas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qvintus53 Scarpa Dominator Sportklättring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.