Sawyer micro - finns bra tyngdkraftspåse?

Jag har också varit inne på Mogas och skogsbaronens lösning, men övergav den p g a att det inte skulle gå att bära det ofiltrerade vattnet någon längre bit, och det var det behovet jag försökte lösa med tanke på det rätt torra högalpina område jag skulle till.

Då skulle jag ändå behöva en annan, tät, smutsvattenflaska, att bära upp vattnet i, och det fick till slut bli en mjuk Cnoc Vecto. De finns med både 42 och 28 mm gänga som alltså passar flera olika filter.
 
Jag gillar Cnoc! Jag tycker absolut att det är trevligt att hänga upp filtret och låta det jobba själv.

Men om jag var du skulle jag överväga ett Sawyer Squeeze istället. Lite större men snabbare, driftsäkrare och mindre behov av att backflusha. Jag har bara provat Mini och Squeeze och där vinner Squeeze stort. Micro har jag inte provat men har läst att det är bättre än Mini men ändå inte i närheten av Squeeze.

T.ex. här: https://www.reddit.com/r/Ultralight/comments/iohvfy/sawyer_micro_its_been_a_year_thoughts/

Vissa är så klart nöjda med Micro men ju mer man läser desto klarare framstår det att Squeeze presterar bättre. Då du vill använda gravitationen för filtrering misstänker jag att du vill filtrera mer än ett par deciliter åt gången och kanske åt flera personer? Då vinner Squeeze alla dar i veckan. Är det enbart för ditt eget vattenbruk och du har lite tålamod, så kanske viktbesparingen kan vara värt det.
 
Jag gillar Cnoc! Jag tycker absolut att det är trevligt att hänga upp filtret och låta det jobba själv.

Men om jag var du skulle jag överväga ett Sawyer Squeeze istället. Lite större men snabbare, driftsäkrare och mindre behov av att backflusha. Jag har bara provat Mini och Squeeze och där vinner Squeeze stort. Micro har jag inte provat men har läst att det är bättre än Mini men ändå inte i närheten av Squeeze.

T.ex. här: https://www.reddit.com/r/Ultralight/comments/iohvfy/sawyer_micro_its_been_a_year_thoughts/

Vissa är så klart nöjda med Micro men ju mer man läser desto klarare framstår det att Squeeze presterar bättre. Då du vill använda gravitationen för filtrering misstänker jag att du vill filtrera mer än ett par deciliter åt gången och kanske åt flera personer? Då vinner Squeeze alla dar i veckan. Är det enbart för ditt eget vattenbruk och du har lite tålamod, så kanske viktbesparingen kan vara värt det.
Tack! Det blev ett Sawyer Squeeze istället, som du påpekade är det nog bättre lämpat. Men funderar fortsatt på vattenbehållare.
 
Tack! Det blev ett Sawyer Squeeze istället, som du påpekade är det nog bättre lämpat. Men funderar fortsatt på vattenbehållare.
Ortlieb 2L har jag inte provat men vikt och pris ligger nära Cnoc.

Cnoc är nog lättare att fylla då man kan öppna hela botten, men ortlieb ser trevlig ut faktiskt. Trodde inte att den skulle vara så lätt som den var.
 
Utan att veta hur detta med vattenrening funkar brukar jag alltid tänka "keep it simple" när det gäller fiffiga saker/lösningar.
Så, mitt angreppssätt skulle vara:
1. Vad ska slutresultatet vara? Rent vatten såklart
2. Hur mycket rent vatten vill jag ha varje gång jag renar vatten? Tänker att 1 liter varje gång kan vara lämpligt beroende på hur lång tid det tar att rena vattnet
3. Sköter den sig själv eller behöver man klämma? Den heter ju squeeze, så man behöver väl klämma då
4. Det verkar vara PET-flaskegänga på utloppet, så jag skulle ha en 0,5 liters PET-flaska med hål högst uppe så luften kan gå ur flaskan. Sedan skulle jag rena 0,5 liter i taget och fylla på mina Nalgene hårda behållare så jag har vatten så jag klarar mig ett tag
5. Påfyllningsbehållaren, eller smutsvattenbehållaren, skulle rymma "lämplig mängd" för ändamålet, dvs 1-2 liter, och vara hopvikbar

Så skulle jag tänka om jag skulle behöva en vattenreningspryl.

Men efter att ha testat det skulle jag säkert hitta på nåt fiffigt. Jag vill hu att detta med renin sköter sig själv. Det handlar ju om filter och gravitation...
 
Utan att veta hur detta med vattenrening funkar brukar jag alltid tänka "keep it simple" när det gäller fiffiga saker/lösningar.
Så, mitt angreppssätt skulle vara:
1. Vad ska slutresultatet vara? Rent vatten såklart
2. Hur mycket rent vatten vill jag ha varje gång jag renar vatten? Tänker att 1 liter varje gång kan vara lämpligt beroende på hur lång tid det tar att rena vattnet
3. Sköter den sig själv eller behöver man klämma? Den heter ju squeeze, så man behöver väl klämma då
4. Det verkar vara PET-flaskegänga på utloppet, så jag skulle ha en 0,5 liters PET-flaska med hål högst uppe så luften kan gå ur flaskan. Sedan skulle jag rena 0,5 liter i taget och fylla på mina Nalgene hårda behållare så jag har vatten så jag klarar mig ett tag
5. Påfyllningsbehållaren, eller smutsvattenbehållaren, skulle rymma "lämplig mängd" för ändamålet, dvs 1-2 liter, och vara hopvikbar

Så skulle jag tänka om jag skulle behöva en vattenreningspryl.

Men efter att ha testat det skulle jag säkert hitta på nåt fiffigt. Jag vill hu att detta med renin sköter sig själv. Det handlar ju om filter och gravitation...

1) Sswyer squeeze ger dig vatten fritt från bakterier. Virus är sällan problem i sverige. Vad gäller kemikalier får man tänka själv. I mitt närområde ligger naturområden ofta över jordbruksområderna, det känns bra. Men är vattnet brunt och smakar.. eh brunt, så kommer det fortfarande att vara så efter filtrering, de ämnena är mindre än bakterier.

2) Det går ju utmärkt att förvara vatten i en vattenpåse/petflaska med filtret fastskruvat. När du ska dricka så pressar du ut det du behöver ner i kåsan eller direkt i munnen. Men om man gärna vill ha rent vatten färdigt i flaska så är det ju bra att ha en flaska av lagom storlek så klart.

3) Squeeze sköter sig själv om du hänger upp påse/flaska. Den levereras (iaf när jag köpte) med en adapter och slang så att du kan leda ner vattnet i en flaska på ett enkelt sätt. Slangen har ingen klämma men det finns andra, mjukare slanga med klämma som kan användas som en kran. Utan klämma får man "stänga" slangen genom att sticka in den högt upp bakom påsen, så rinner det inte.
Om du blir otålig eller kanske för att få ut det allra sista får du klämma lite.

4-5) Petflaska med hål i funkar bra och är gratis. Men jag föredrar att bära främst smutsigt vatten och filtrera efter hand. Därför har jag hellre 2L som smutsvattenpåse och 0,5L som flaska. Men där gör man ju som man vill! Om du ändå har en smutsvattenpåse så är det bara att skruva den direkt på filtret.


Jag letade bland mina bilder men jag har inte så många bra bilder på vattenfiltrering just. De är alla väldigt stökiga och ofta har jag "fuskat".

Jag hade hellre postat en bild på Cnoc-flaskan som har en ögla att hänga den i så man kan hänga den från en gren. Och en annan lite mjukare slang, med klämma. Men här är istället en annan påse som jag fäst med rem runt mittstången. Påsen riskerar att trilla ner när den blir tömd. Men jag satt precis där och det var en varm sommardag så jag var inte orolig över spill. Men man ser ju ändå principen.

vattenfilter.jpg


Bonusbild på "oseriös" gravitationsfiltrering. Jag använder här orignialpåsen som ingår i Squeeze. De har fungerat utan problem för mig men jag har hört många klagomål och de är inte så trevliga att använda och fula som stryk med massa text och skit.

När vattenytan når filtret kommer det sluta rinna så då måste man lyfta påsen. I detta fall förmodar jag att jag bara inte orkade koppla slangen och lät den stå så för att filtrera så långt det gick tills jag hade händerna fria för att squeeza ut resten. Det måste ha varit för att jag inte orkade hänga upp den för man ser att jag hade slangen med mig, i nätpåsen till höger.

1708764393585.jpeg
 
Alltså kort svar: Ja Sawyer Squeeze sköter sig själv.

Och en sak till. Slang är bra för att den funkar till alla möjliga flaskor och höjd på upphängning. Men det går utmärkt att skruva en pet i den rena änden och då har du ju spill-fri filtrering som sköter sig själv. Bäst om du kan variera höjden på upphängnignen dock
 
Varför behöver du gå omvägen via halvliters PET? Det går ju att koppla påfyllnings/smutsvattenbehållaren direkt till filtret?
Vet inte...skrev bara ned mina tankar...har inte testa en sådan pryl. Mini är nog den jag tänker på, om jag ska köpa en tror jag att jag kom fram till när jag funderade på detta för 1-2 år sedan.
Jag vill i alla fall rena allt vatten på en gång, så jag har rent vatten med mig. Bära smutsvatten...ja, i så fall i typ en tom vindunksblåsa...de väger väl inte så mycket. Kan man fylla vid bäcken och gå till tältet.
Äh, jag vet inte...luftar mina tankar lite.
 
Vet inte...skrev bara ned mina tankar...har inte testa en sådan pryl. Mini är nog den jag tänker på, om jag ska köpa en tror jag att jag kom fram till när jag funderade på detta för 1-2 år sedan.
Jag vill i alla fall rena allt vatten på en gång, så jag har rent vatten med mig. Bära smutsvatten...ja, i så fall i typ en tom vindunksblåsa...de väger väl inte så mycket. Kan man fylla vid bäcken och gå till tältet.
Äh, jag vet inte...luftar mina tankar lite.

Den stora squeeze filtrerar mycket snabbare när man hänger upp den och man behöver inte squeeza lika hårt heller. Men det viktigaste är att den inte kloggar igen lika snabbt som mini.

Alltså minin fungerar också men jag har testat den och jag har helt klart märkt skillnd i kapacitet jämfört med den stora squeeze.

Men skaffa filter, det är ju en fantastisk pryl och jätteskönt att slippa bära vatten (de gånger man hade behövt göra det)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
Askel Torktid för Sawyer mini Utrustning allmänt 5
skogsvakt Micro Lantern Lykta Utrustning allmänt 11
Tipp micro lantern Utrustning allmänt 2
DoktorGlas Finns här några kikarexperter? Utrustning allmänt 10
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
Dr.Jones Inkas kanadensare; regnskydd, finns de kvar? Utrustning allmänt 0
Fjorr Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016? Utrustning allmänt 8
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
behedwin förvaring - bugout roll - finns de i sverige? Utrustning allmänt 9
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
Jmhe Spänne avbärarbälte 25 mm finns det inte?! Utrustning allmänt 14
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Skattletaren Finns det inget mer..... Utrustning allmänt 4
ceciliao Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen? Utrustning allmänt 25
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
Frettan Klockkompass: vad finns på marknaden? Utrustning allmänt 9
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
bi98.joel Små vuxenkläder finns det? Utrustning allmänt 3
paddel Björn Finns KG sport kvar i Solna? Utrustning allmänt 5
lgniklas Superprylen, finns den? Utrustning allmänt 2
lllusion Var finns prylgensvaret? Utrustning allmänt 2
hulda_ammer Var finns Campingazbehållare... Utrustning allmänt 4
jliungman Var finns seriösa friluftsutbildningar? Utrustning allmänt 4
En stor stark Finns det något skönare än att vurpa! Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.