Sawyer micro - finns bra tyngdkraftspåse?

Hej! Har sökt i forumen men inte hittat något i ämnet. Jag har tänkt köpa vattenfiltret Sawyer micro squeeze, men skulle gärna ha en passande tyngdkraftspåse till denna. De som medföljer har jag förstått snabbt går sönder. Det verkar vara en populär produkt, så kanske någon här har tips?
 
Du kan använda en vanlig petflaska om du ska ha den som tyngdkraftslösning. Istället för cnoccen. Den är onödigt dyr, om du nu inte värdesätter att kunna fylla den fort
 
I have two of the 2L size, one for dirty and one for clean. They are different colors to keep them straight. I prefer the Hydroblu Versaflow filter. It has threads on both sides. Easier to use for gravity. Easier to clean, filters faster than the Sawyer mini. Not sure if it is sold outside USA
 
Du kan använda en vanlig petflaska om du ska ha den som tyngdkraftslösning. Istället för cnoccen. Den är onödigt dyr, om du nu inte värdesätter att kunna fylla den fort
Funkar det? En sån flaska har ju fast volym, så det skulle behövas någon ventil att släppa ut luften? Eller omfördela den från den nedre till ten övre flaskan ;)
Frågar för att jag själv funderat på div. fiffiga lösningar på detta "problem". Source har haft vätskesystemslangar med ventil, som jag hoppades mecka ihop något med, men gav upp när det inte såldes i EU.
 
Det funkar inte jättebra med hårda flaskor till detta. Flödet påverkas kraftigt.

Den övre behållare behöver vara mjuk, alternativt vara en hård flaska med ett hål högst upp. Om man inte behöver transportera sitt smutsiga vatten så går det såklart bra att göra ett hål i botten (vilket blir ovansidan när man ska rena).
Den undre kan vara hård om man inte skruvar åt filtret så hårt, så att övertrycket kan smita ut.

Men både Sawyer Mini och Micro har ju slangnipplar i båda ändarna, så man behöver ju inte köpa någon dyr vätskeblåsa med gängor på. Valfri jättebillig modell med slang kommer fungera. Blir aningen mer pyssel med upphängningen.
 
Klipp ur botten på en 2liters pet, gör två skåror lagom nära botten, trä en spännrem genom skårorna, skopa upp vatten med den avklippta flaskan och häng upp den runt ett träd uppochner med Sawyer och rentvattensflaskan kopplade.
Eftersom flaskan är öppen i botten påverkas inte flödet.
Obs ej testat utan kom på nu. Har kört med stängd pet-flaska och det funkar hjälpligt, har man bråttom klämmer man ju igenom vattnet och har man inte bråttom spelar det inte så stor roll om det tar extra tid tycker jag iaf.
 
Hej! Har sökt i forumen men inte hittat något i ämnet. Jag har tänkt köpa vattenfiltret Sawyer micro squeeze, men skulle gärna ha en passande tyngdkraftspåse till denna. De som medföljer har jag förstått snabbt går sönder. Det verkar vara en populär produkt, så kanske någon här har tips?
Inte för att ifrågasätta ditt behov på något vis, men måste du köra på en sån där hängande lösning?

Dagens filter med hålfiber (sawyer bl.a.) är väldigt effektiva. Flödet är så bra att det går alldeles utmärkt att klämma på flaskan och dricka direkt från filtret.
Vattnet till matlagningen kokas och blir rent på det sättet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
Askel Torktid för Sawyer mini Utrustning allmänt 5
skogsvakt Micro Lantern Lykta Utrustning allmänt 11
Tipp micro lantern Utrustning allmänt 2
DoktorGlas Finns här några kikarexperter? Utrustning allmänt 10
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
Dr.Jones Inkas kanadensare; regnskydd, finns de kvar? Utrustning allmänt 0
Fjorr Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016? Utrustning allmänt 8
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
behedwin förvaring - bugout roll - finns de i sverige? Utrustning allmänt 9
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
Jmhe Spänne avbärarbälte 25 mm finns det inte?! Utrustning allmänt 14
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Skattletaren Finns det inget mer..... Utrustning allmänt 4
ceciliao Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen? Utrustning allmänt 25
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
Frettan Klockkompass: vad finns på marknaden? Utrustning allmänt 9
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
bi98.joel Små vuxenkläder finns det? Utrustning allmänt 3
paddel Björn Finns KG sport kvar i Solna? Utrustning allmänt 5
lgniklas Superprylen, finns den? Utrustning allmänt 2
lllusion Var finns prylgensvaret? Utrustning allmänt 2
hulda_ammer Var finns Campingazbehållare... Utrustning allmänt 4
jliungman Var finns seriösa friluftsutbildningar? Utrustning allmänt 4
En stor stark Finns det något skönare än att vurpa! Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.