Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016?

Hej!

Som titlen lyder, hur mycket tror jag får för ryggsäcken, har använt den vid ett veckors vandrande varje år så den är inte speciellt sliten?

Jag förvisso är nöjd med den men funderar på att sälja den till fördel för en lättare/enklare ryggsäck alternativt modifiera den om värdet /efterfrågan inte är speciellt högt.

Den väger ca 2.6 kg.

Det är ju en fin säck från en erkänt bra tillverkare men som du själv är inne på så avskräcker nog vikten en del. Som trenden är nu vill nog de flesta inbitna vandrare ha en mycket lättare säck. Kanske hittar du en köpare i andra kretsar som exempelvis backpackers, seglare osv där vikten inte är lika betydelsefull och ett fint märke och bra slitstyrka premieras högre.

Egentligen är det väl bara lägga ut en annons för att se om någon nappar, alltid svårt att sia om intresset på förhand.

För några år sedan köpte jag en Arc'teryx Naos 70 på tradera för 1200 och tyckte jag gjorde ett bra köp eftersom jag ville jag en vattentät säck. Tror kanske marketplace eller här på utsidan kan ge mer än tradera, dessutom kan du sätta ett pris du är beredd att släppa den för istället för att auktionera ut den.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Äsch den är fortfarande kilot lättare än motsvarande fjällräven/lundhags som folk glatt köper, 1-2 tusen kan du nog få.

Klart det finns ett värde. Det är ju mest i vissa fjällvandringskretsar som lättviktspackningen har slagit igenom. Jag använder själv ibland en snart 20 år gammal 130L Bergans när jag behöver mycket plats och där vikten inte är så relevant. Fisketurer, fototurer, vissa vinterturer osv. Sätt ut den på lite olika ställen; här, Facebooks friluftsutrustning köp/sälj, Edgeflyfishing, Freeride så får du den garanterat såld.

Tack för alla bra svar.
Kanske är dumt att göra sig av med eller ändra en bra ryggsäck ändå och istället köpa något lättare.

Arcteryx Altra är en kvalitetsryggsäck med ett mycket bra och flexibelt bärsystem (gäller Altra 65 och större, Altra 55 har ett mycket enklare bärsystem) som väl kan klara tyngre laster. För en så stor säck med dess bärsystem är 2,6kg inte på något sätt anmärkningsvärt tungt. Visst finns det lättare säckar men inte alls säkert att de sväljer 85 liter och samtidigt är så bekväma att bära dessa liter i även när vikten går upp i 20 kg klassen. Jag har själv en Altra 65 Tall som väger 2,2kg för de medellånga turerna när jag inte behöver större volym.

Allt har ett värde, det köparen är beredd betala. I långa loppen, d v s på begagnademarknaden är det värdet som uppskattas.

Arcteryx Altra är en kvalitetsryggsäck med ett mycket bra och flexibelt bärsystem (gäller Altra 65 och större, Altra 55 har ett mycket enklare bärsystem) som väl kan klara tyngre laster. För en så stor säck med dess bärsystem är 2,6kg inte på något sätt anmärkningsvärt tungt. Visst finns det lättare säckar men inte alls säkert att de sväljer 85 liter och samtidigt är så bekväma att bära dessa liter i även när vikten går upp i 20 kg klassen. Jag har själv en Altra 65 Tall som väger 2,2kg för de medellånga turerna när jag inte behöver större volym.

Ja som du säger så är det egentligen inte så mycket med tanke på vad den är avsedd för. Fjällrävens ryggsäckar väger ju mycket mer och tror inte de är speciellt mycket bekvämare.

Hade en galen ide att behålla bärsystemet och byta ut själva säcken mot dyneema. Hade varit ett rolig projekt men det blir nog en komplicerad att få ihop det.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips