Finns det något värde i en Arc'teryx Altra 85L ifrån 2016?

Hej!

Som titlen lyder, hur mycket tror jag får för ryggsäcken, har använt den vid ett veckors vandrande varje år så den är inte speciellt sliten?

Jag förvisso är nöjd med den men funderar på att sälja den till fördel för en lättare/enklare ryggsäck alternativt modifiera den om värdet /efterfrågan inte är speciellt högt.

Den väger ca 2.6 kg.
 
Det är ju en fin säck från en erkänt bra tillverkare men som du själv är inne på så avskräcker nog vikten en del. Som trenden är nu vill nog de flesta inbitna vandrare ha en mycket lättare säck. Kanske hittar du en köpare i andra kretsar som exempelvis backpackers, seglare osv där vikten inte är lika betydelsefull och ett fint märke och bra slitstyrka premieras högre.

Egentligen är det väl bara lägga ut en annons för att se om någon nappar, alltid svårt att sia om intresset på förhand.

För några år sedan köpte jag en Arc'teryx Naos 70 på tradera för 1200 och tyckte jag gjorde ett bra köp eftersom jag ville jag en vattentät säck. Tror kanske marketplace eller här på utsidan kan ge mer än tradera, dessutom kan du sätta ett pris du är beredd att släppa den för istället för att auktionera ut den.
 
Äsch den är fortfarande kilot lättare än motsvarande fjällräven/lundhags som folk glatt köper, 1-2 tusen kan du nog få.
 
Klart det finns ett värde. Det är ju mest i vissa fjällvandringskretsar som lättviktspackningen har slagit igenom. Jag använder själv ibland en snart 20 år gammal 130L Bergans när jag behöver mycket plats och där vikten inte är så relevant. Fisketurer, fototurer, vissa vinterturer osv. Sätt ut den på lite olika ställen; här, Facebooks friluftsutrustning köp/sälj, Edgeflyfishing, Freeride så får du den garanterat såld.
 
Tack för alla bra svar.
Kanske är dumt att göra sig av med eller ändra en bra ryggsäck ändå och istället köpa något lättare.
 
Arcteryx Altra är en kvalitetsryggsäck med ett mycket bra och flexibelt bärsystem (gäller Altra 65 och större, Altra 55 har ett mycket enklare bärsystem) som väl kan klara tyngre laster. För en så stor säck med dess bärsystem är 2,6kg inte på något sätt anmärkningsvärt tungt. Visst finns det lättare säckar men inte alls säkert att de sväljer 85 liter och samtidigt är så bekväma att bära dessa liter i även när vikten går upp i 20 kg klassen. Jag har själv en Altra 65 Tall som väger 2,2kg för de medellånga turerna när jag inte behöver större volym.
 
Allt har ett värde, det köparen är beredd betala. I långa loppen, d v s på begagnademarknaden är det värdet som uppskattas.
 
Arcteryx Altra är en kvalitetsryggsäck med ett mycket bra och flexibelt bärsystem (gäller Altra 65 och större, Altra 55 har ett mycket enklare bärsystem) som väl kan klara tyngre laster. För en så stor säck med dess bärsystem är 2,6kg inte på något sätt anmärkningsvärt tungt. Visst finns det lättare säckar men inte alls säkert att de sväljer 85 liter och samtidigt är så bekväma att bära dessa liter i även när vikten går upp i 20 kg klassen. Jag har själv en Altra 65 Tall som väger 2,2kg för de medellånga turerna när jag inte behöver större volym.

Ja som du säger så är det egentligen inte så mycket med tanke på vad den är avsedd för. Fjällrävens ryggsäckar väger ju mycket mer och tror inte de är speciellt mycket bekvämare.

Hade en galen ide att behålla bärsystemet och byta ut själva säcken mot dyneema. Hade varit ett rolig projekt men det blir nog en komplicerad att få ihop det.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Finns det något billigare alternativ än riktiga stegjärn? Utrustning allmänt 6
En stor stark Finns det något skönare än att vurpa! Utrustning allmänt 4
DoktorGlas Finns här några kikarexperter? Utrustning allmänt 10
Erik-H Sawyer micro - finns bra tyngdkraftspåse? Utrustning allmänt 24
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
Dr.Jones Inkas kanadensare; regnskydd, finns de kvar? Utrustning allmänt 0
MarkusF Heder åt Haglöfs - finns det fler? Utrustning allmänt 7
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
behedwin förvaring - bugout roll - finns de i sverige? Utrustning allmänt 9
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
Jmhe Spänne avbärarbälte 25 mm finns det inte?! Utrustning allmänt 14
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Skattletaren Finns det inget mer..... Utrustning allmänt 4
ceciliao Finns det verkligen folk som STJÄL utrustning i fjällen? Utrustning allmänt 25
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
Frettan Klockkompass: vad finns på marknaden? Utrustning allmänt 9
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
bi98.joel Små vuxenkläder finns det? Utrustning allmänt 3
paddel Björn Finns KG sport kvar i Solna? Utrustning allmänt 5
lgniklas Superprylen, finns den? Utrustning allmänt 2
lllusion Var finns prylgensvaret? Utrustning allmänt 2
hulda_ammer Var finns Campingazbehållare... Utrustning allmänt 4
jliungman Var finns seriösa friluftsutbildningar? Utrustning allmänt 4
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
disgruntled Någon som kan säga något om Altra Lone Peak? Utrustning allmänt 4
Missboxer Furno stove gaskök, något att ha? Utrustning allmänt 7
Ombörjare Säger märket något om kvalitet? Utrustning allmänt 38
naturnisse Något onödigt som ger vandringen guldkant Utrustning allmänt 60
kanis Rea på Vandra fjäderlätt - och njut av färden. Är den något för mig? Utrustning allmänt 8
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
pher_ Bra grävspade? Har ni något tips? Utrustning allmänt 11
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
pixelpunk Värde på VKV Anita från 80-talet Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.